از فریاد تا کلیک

به گزارش وبلاگ بانیما، عیسی محمدی:دنیای تبلیغات، دنیای عجیبی است؛ با درآمدهای کلان و البته احساس نیازی که به آن وجود دارد.

از فریاد تا کلیک

شما حتی بهترین محصولات جهان را هم داشته باشید تا وقتی که دیگران در جریان وجود چنین خدمتی قرار نگیرند، انگار که عملاً هیچ کاری ننموده اید. البته فقط هم تمرکز روی تبلیغات نیست اما یکی از اساسی ترین موردها، همین است که گفتیم. به همین نسبت درآمدها در جهانی تبلیغات بسیار بالاست و افراد زیادی وارد این رقابت می شوند. چند سالی هم هست که استارتاپ های موفقی چون دیوار و باما و شیپور و... به حوزه آگهی های آنلاین ورود و کار و کاسبی بقیه را کساد نموده اند. اما این استارتاپ ها با این هزینه ای که می نمایند، چطور درآمدزایی می نمایند؟

  • هدف فعلا سهم بیشتر از بازار است

بدیهی ترین سؤالی که در خصوص اپلیکیشن های آگهی رایگان مطرح می گردد، چنین است: چرا این کار را می نمایند؟ برای رضای خدا؟ قطعا چنین نیست و حتما یک استراتژی درآمدزایی در پشت این اپ ها وجود دارد. اما این استراتژی ها ممکن است با مدل های رایج و سنتی درآمدزایی متفاوت باشد. مدت ها در بازار اپلیکیشن های آگهی رایگان، رقابت تنگاتنگی میان دیوار و شیپور وجود داشت. اپ هایی چون ملکانه و باما و... هم به صورت تخصصی تر و متمرکزتر، روی حوزه هایی چون وسایل نقلیه و ملک و... تمرکز نموده بودند.

رقابت دیوار و شیپور، بیشتر برای کسب سهم بیشتر از بازار آگهی های رایگان بود. آنها سیاستی مثل استارتاپ هایی چون اسنپ را پیاده می کردند؛ اینکه سرمایه فراوانی را به میدان بیاورند، بخش بزرگی از بازار را تصاحب نمایند، با زندگی عادی و روزمره مردم پیوندی ناگسستنی داشته باشند و سپس ایده های اصلی درآمدزایی شان را رو نمایند. اگر خاطرتان مانده باشد، گوگل و دیگر پورتال های چندمنظوره نیز از این سبک تصرف بازار استفاده نموده و می نمایند.

  • پول های خردی که بزرگ می شوند

اما اپ هایی چون دیوار اقدام به مدل های فوری تری از درآمدزایی هم نموده اند؛ ازجمله دریافت پول از آگهی دهندگان. به این ترتیب که شما برای آگهی های فوری و امکان نردبان کردن آگهی تان برای بازگشتن به صدر آگهی ها، باید مبلغی پرداخت کنید. مدل های دیگری از پرداخت نیز شامل ترکیب این دو و نیز تمدید زمان آگهی و لینک گذاری و شبیه آن است.

با توجه به اینکه سایتی چون دیوار به شدت در تار و پود زندگی مردم رخنه نموده، طبیعی است پرداخت مبلغی کم برای بالا نگه داشتن آگهی یا فوری نشان دادن، نباید به چشم سفارش دهندگان آگهی بیاید. ضمن اینکه حجم بالای آگهی های ارجاع داده شده به این اپلیکیشن، باعث می گردد تا ترکیب همین پول خردها، خود عددی بزرگ بگردد. اتفاقاً استراتژی پول خرد، در این مورد جواب داده و این اپ ها به جای دریافت پول های درشت از آگهی دهندگان، روی جمع آوری پول های خرد تمرکز نموده اند.

  • حرکت به سوی آگهی های پولی

در شیوه های درآمدزایی این اپ ها، البته می بینیم که مثلا بخش استخدام و کاریابی دیوار، پولی شده و برای ثبت آگهی در این بخش، باید مبلغی را پرداخت کنید. ضمن اینکه الان سایت باما نیز اساسا تعرفه ثبت آگهی دارد که برای مدل های مختلف، متنوع است. طبیعی است که با توسل به این تعرفه ها، چنین سایتی می تواند درآمد خوبی داشته باشد؛ ضمن اینکه امکاناتی چون پکیج نمایشگاه را هم برای آگهی دهندگان کلان درنظر گرفته است که طبیعی است مورد استقبال زیادی هم قرار می گیرد.

رقابت در این بازار، بیشتر بر جذب آگهی های بیشتر است. طبیعی است هرقدر میزان آگهی دهندگان بیشتر بگردد، درصد کسانی که می خواهند از آگهی های پولی هم استفاده نمایند، بیشتر خواهد بود. روزگاری شایع شده بود که دیوار، روزانه نیم میلیون آگهی منتشر می نماید که هیچ گاه به طور رسمی تأیید نشد. ولی به نظر می رسد چنین آماری، چندان هم دور از ذهن نباشد. حتی اگر درصد کمی از این نیم میلیون آگهی، پولی و نردبانی و تمدیدی و ترکیبی و لینکی باشند، تصور کنید چه درآمدی نصیب این استارتاپ خواهد نمود.

  • از اپ به سایت

حالا که بحث اپلیکیشن ها و استارتاپ های آگهی آنلاین مطرح شد، بد نیست سری هم به سایت های معتبر بزنیم. در این حوزه نیز البته سبک های جدیدی از درآمدزایی ایجاد شده که ارتباطی هم با گفته های قبلی دارد. بخشی از این راه های درآمدزایی، کسب درآمد از تبلیغات کلیکی است. این روش برای سایت هایی که ترافیک خوبی دارند، حسابی جا افتاده. در این روش ها، آی پی شما ثبت شده و به وسیله این آی پی، هر کلیکی که روی آگهی های مورد نظر صورت بگیرد، مبلغی را نصیب شما خواهد نمود. چنین سایت هایی سعی می نمایند بنرهای تبلیغات کلیکی شان را در سایدبار و پنل کناری صفحات سایت قرار دهند.

مورد دیگر تبلیغات کلیکی همسو با محتوای سایت است؛ یعنی در اخبار و مطالب خاص، صرفاً آگهی های مرتبط با آن حوزه نمایش داده می گردد. مدل جدیدتری از این روش ها هم در نمایش آگهی های انفرادی از یک سایت بزرگ تر آگهی های رایگان شکل گرفته است؛ یعنی در سایت، به جای اینکه بنر یا آگهی دیوار یا شیپور یا... درج گردد، آگهی یک ماشین یا ملک یا... از این اپ ها و سایت های آگهی آنلاین نمایش داده می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "از فریاد تا کلیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فریاد تا کلیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید