جایزه نوبل فیزیک 2019 به یک کیهان شناس و دو اخترشناس رسید

به گزارش وبلاگ بانیما، برندگان جایزه نوبل فیزیک سال 2019، یکی از مهم ترین جوایز دنیای علم، امروز اعلام شدند و بار دیگر این جایزه به دانشمندانی که در حوزه کیهان شناسی و اخترشناسی فعالیت می نمایند رسید.

جایزه نوبل فیزیک 2019 به یک کیهان شناس و دو اخترشناس رسید

James Peebles، کیهان شناس کانادایی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، نیمی از جایزه را به خود اختصاص داد. او به دلیل کشف های نظری در زمینه کیهان شناسی فیزیکی این جایزه را از آن خود کرد. نیم دیگر جایزه نوبل فیزیک سال جاری به دو اخترشناس سوییسی به نام های Michel Mayor و Didier Queloz رسید. این دو دانشمند پیروز به کشف یک سیاره فراخورشیدی به دور یک ستاره خورشیدمانند شده بودند.

پژوهش های نظری James Peebles منجر به کشف این مسئله شد که تنها پنج درصد از عالم از ماده و انرژی عادی تشکیل شده و 95 درصد باقی مانده را ماده تاریک و انرژی تاریک تشکیل داده اند.

پژوهش های دو اخترشناس دیگر نیز به کشف اولین سیاره فراخورشیدی به دور یک ستاره خورشیدمانند منتهی شد. کشفی که در سال 1995 و در زمانی که سیارات فراخورشیدی بسیار کمی شناخته شده بودند انجام شد. این سیاره یک غول گازی در حد و اندازه های سیاره مشتری است که 51Pegasi b نام دارد.

در بیانیه نوبل آمده است: این کشف انقلابی را در اخترشناسی شروع کرد و از آن موقع تا کنون بیش از چهار هزار سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری کشف شده است.

ارزش مادی جایزه نوبل فیزیک 9 میلیون کرون سوئد (معادل 909 هزار دلار آمریکا) است که بر اساس سهم هر فرد از جایزه بین این سه دانشمند تقسیم خواهد شد.

عکس کاور: برندگان جایزه نوبل فیزیک سال 2019، James Peebles (چپ)، Michel Mayor و Didier Queloz (راست).

منبع: دیجیکالا مگ

به "جایزه نوبل فیزیک 2019 به یک کیهان شناس و دو اخترشناس رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه نوبل فیزیک 2019 به یک کیهان شناس و دو اخترشناس رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید