حفظ برجام به نفع صلح و ثبات خاورمیانه است، چین مخالف تحریم های یک جانبه آمریکا است

به گزارش وبلاگ بانیما، سفیر جمهوری خلق چین در ایران با اشاره به افزایش حجم روابط تجاری دو کشور، گفت: در زمینه تجارت، چین صندلی بزرگترین شریک تجاری ایران را حفظ نموده است.

حفظ برجام به نفع صلح و ثبات خاورمیانه است، چین مخالف تحریم های یک جانبه آمریکا است

به گزارش وبلاگ بانیما، پانگ سن، سفیر چین در ایران در نشست خبری دومین همایش چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با قدردانی از سران دو کشور برای پیشبرد روابط گفت: چین و ایران دو کشور متمدن و با تاریخ طولانی هستند، رییس جمهور چین برای اولین بار ابتکار یک کمربند _ جاده را عنوان کرد که مورد استقبال جامعه بین المللی و کشورهای مسیر جاده ابریشم نهاده شد.وی اضافه نمود: همکاری دو طرف در چارچوب ابتکار یک کمربند - یک جاده به دستاوردهای چشم گیری به دست آورده اند، در زمینه تجارت هم چین به طور مستمر صندلی بزرگترین شریک تجاری ایران را حفظ نموده است.

این دیپلمات چینی در ادامه اظهار کرد: حجم روابط تجاری ایران و چین در نیمه اول سال 2018، 19 میلیارد و 660 میلیون دلار بوده که در مدت مشابه سال قبل به 2.2 درصد افزایش رسیده است. همچنین در این مدت صادرات چین به ایران هشت میلیارد و 400 میلیون دلار بوده که 4.8 درصد کاهش داشته و میزان واردات چین از ایران هم 11 میلیارد و 260 میلیون دلار بوده که 22.7 درصد افزایش داشته است.

سفیرچین در تهران اضافه نمود: بازار چین بازار بزرگی برای محصولات ایرانی است و در مقابل کالاهای چین هم بازار ایران را متنوع تر ساخته است.

وی ادامه داد: در ماه نوامبر امسال نمایشگاه بین المللی در شانگهای چین برگزار می گردد که حتما شرکت های ایرانی هم در آن مشارکت دارند و این نمایشگاه می تواند محرکه جدیدی را به بازار تزریق کند.

پانگ سن همچنین بیان نمود: در زمینه گردشگری، چین و ایران مقصد گردشگری یکدیگر هستند و همکاری در این زمینه برای طرفین اهمیت زیادی دارد و در ماه گذشته نیز وزیر گردشگری چین با رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران ملاقات داشته و در مورد ظرفیت های گردشگری دو کشور تبادل نظر کردند.

این دیپلمات چینی ادامه داد: در سال 2017 تعداد گردشگران چین به ایران و بالعکس افزایش داشته است و سفارت چین در ایران 111 هزار ویزا برای اتباع ایرانی صادر نموده که 8.8 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به این که امسال پنجمین سالگرد ابتکار یک کمربند – یک جاده است، اظهار کرد: در پنج سال گذشته دو کشور همکاری های خود را دراین زمینه به پیش برده و به نتایج مطلوبی هم دست یافته اند.

سفیر چین در تهران در مورد چشم انداز و حجم سرمایه گذاری برای اجرای پروژه یک کمربند – یک جاده، گفت: این طرح و ابتکار ما را ترغیب می نماید که با کشورهایی که در این مسیر قرار دارند به طور مشترک مشاوره، ساخت وساز و بهره برداری صورت گیرد. مشاوره مشترک به این معناست که کشورهای مسیر یک کمربند – یک جاده براساس نیازهای کشورشان و اولویت های توسعه به طور مشترک به یکدیگر مشاوره دهند.

پانگ سن توضیح داد: در مورد ساخت وساز مشترک هم به این معناست که کشورهای در مسیر با یکدیگر به طور مشترک سرمایه گذاری و ساخت وساز می نمایند و منافع حاصل از پروژه ها نیز برای همه کشورها یکسان است و طی پنج سال گذشته این موضوع مورد استقبال کشورهای این مسیر و سازمان های بین المللی نهاده شده است.

وی در مورد وضعیت سرمایه گذاری ایران در این بخش نیز اظهار کرد: ایران همواره در تاریخ یک نقطه مهمی در جاده ابریشم بوده و در چارچوب یک کمربند – یک جاده نیز همکاری های خوبی بین دو کشور انجام شده است. روسای جمهور دو کشور هم در سال 2014 تفاهم نامه ای را در مورد این طرح امضاء کردند.

سفیر چین در تهران همچنین بیان نمود: چین پروژه راه آهن سریع السیر تهران – قم و تهران – اصفهان را در دستور کار قرار گرفته است و همچنین پروژه هایی را در میدان نفتی آزادگان شمالی انجام داده و حجم تجارت دو کشور به طور ثابت افزایش داشته است و ما تمایل داریم روند بحث و توسعه روابط مان را به خوبی حفظ کنیم.

این دیپلمات چینی همچنین در مورد موضع کشورش درباره برجام، اظهار کرد: برجام یک تفاهم چند جانبه است که کشورهای 1+5 با مذاکره به آن دست پیدا نموده اند و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را هم دارد، لذا همه طرف ها باید با جدیت آن را اجرا نمایند و تمامیت برجام را حفظ نمایند.

وی خاطر نشان کرد: حفظ برجام به نفع منع گسترش سلاح های هسته ای در عرصه بین المللی بوده و به نفع صلح و ثبات منطقه ای خاورمیانه است. در واقع این نوع از مذاکرات نمونه ای از حل و فصل مسائل بین المللی از طریق گفت وگو است.

پانگ سن خاطر نشان کرد: چین در مورد خروج یک جانبه آمریکا از برجام به شدت متاسف است و از سایر طرف ها درخواست دارد که با در نظر دریافت وضع فعلی از طریق گفت وگو و مذاکره سیاسی و دیپلماتیک آن را اجرا کند.

سفیر چین در تهران همچنین ادامه داد: چین حتما عادلانه با همه طرف های مربوطه در تماس خواهد بود و مذاکره می نماید تا برجام را به طور همه جانبه حفظ کند و چندین بار هم واضح و روشن در مورد اعمال تحریم های آمریکا اظهارنظر نموده و مخالف این تحریم های یک جانبه است.

وی ادامه داد: چین همواره با طرف ایرانی در حوزه تجارت و اقتصاد همکاری های شفاف و عالی داشته و خلاف تعهدات خود در صحنه بین المللی و منافع سایر کشورها عمل نمی نماید که به منافع آنها صدمه بزند.

این دیپلمات چینی با تاکید بر این که کشورش همواره مخالف تحریم های یک جانبه آمریکا بوده است، اظهار کرد: چین و ایران دوستی دیرینه دارند و دو کشور در حالی که تعهداتشان را در صحنه بین المللی حفظ می نمایند همکاری های آنها نیز برخلاف تعهدات شان نیست.

وی در مورد همکاری های گردشگری دو کشور نیز اظهار کرد: به نظر می رسد در هتل های مجهز می توان رستوران های چینی را دایر کرد تا گردشگران چینی بتوانند از این فضاها استفاده نمایند و با در نظر دریافت برنامه های مستند و تبلیغات دو ملت با فرهنگ گردشگری یکدیگر آشنا شوند.

سفیر چین در تهران در خاتمه خاطر نشان کرد: تا جایی که اطلاع دارم سفارت ایران در چین هم بیشترین ویزا را در یکسال صادر نموده است و موضوع گردشگری از جمله موضوعات مهم دو کشور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حفظ برجام به نفع صلح و ثبات خاورمیانه است، چین مخالف تحریم های یک جانبه آمریکا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ برجام به نفع صلح و ثبات خاورمیانه است، چین مخالف تحریم های یک جانبه آمریکا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید