از هر 1000 تولد در دنیا، یک الی سه کودک حتما دچار کم شنوایی عمیق دو طرفه مادرزادی است

به گزارش وبلاگ بانیما، عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خاطرنشان کرد: براساس شعار سال جاری سازمان دنیای بهداشت به مناسبت روز دنیای شنوایی، باید مراقبت شنوایی برای همه، غربالگری، توانبخشی و ارتباط موثر را مدنظر قرار داد، چرا که از هر 1000 تولد در دنیا، یک الی سه کودک حتما دچار کم شنوایی عمیق دو طرفه مادرزادی است.

از هر 1000 تولد در دنیا، یک الی سه کودک حتما دچار کم شنوایی عمیق دو طرفه مادرزادی است

به گزارش وبلاگ بانیما، دکتر گیتا موللی دراین باره گفت: در حال حاضر 5.5 درصد از مردم سراسر دنیا، به کم شنوایی که شرایط ناتوان نماینده را برایشان ایجاد نموده، دچار هستند و در ایران نیز پنج میلیون فرد کم شنوا داریم که احتیاجمند رسیدگی و خدمات مربوط به این حوزه هستند.

وی با اشاره به اینکه کم شنوایی و تعداد افراد مبتلا به آن در دنیا به شدت درحال افزایش است، توضیح داد که بیشتر افراد کم شنوا در دنیا، دسترسی به خدمات مناسب درمانی و توانبخشی ندارند، درصورتی که اگر به کم شنوایی رسیدگی نگردد، پیامدهای گسترده ای در زندگی این افراد ایجاد می گردد و هزینه زیادی را به دولت ها و خانواده ها تحمیل می نماید.

مسئول کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی اضافه نمود: تخمین زده شده که سالانه هزینه ای حدود 980 میلیارد دلار از بابت کم شنوایی به دنیا تحمیل می گردد و اگر نسبت به آن، کم توجهی گردد، سبب تاخیر در رشد و تکامل زبان و گفتار، افت تحصیلی بچه ها، انزوای اجتماعی و بروز خطرات بیشتر همچون آسیب دیدگی و حتی نقصان شناختی در افراد خواهد شد.

دکتر موللی گفت: سازمان دنیای بهداشت سال جاری برای اولین بار، گزارشی در مورد کم شنوایی در دنیا به مناسبت روز دنیای شنوایی منتشر نموده و بخش های اصلی آن را بصورت وبینارها و گزارش های مفصلی ارائه می دهد.

وی اضافه نمود: براساس تاکید سازمان دنیای بهداشت، لازم است که همه افراد در سنین مختلف، دسترسی همگانی به امکانات با کیفیت مراقبتی گوش و شنوایی داشته باشند که به وسیله غربالگری شنوایی و انجام اقدامات مداخله ای به موقع، صحیح و کامل از بدو تولد، امکانپذیر است. ضمن آنکه پیشگیری از بیماری های گوش و درمان آنها مانند عفونت های گوش میانی که خیلی شایع می باشد، لازم و لازم است.

این محقق حوزه شنوایی، دسترسی به فناوری های مربوطه (مانند سمعک و کاشت حلزون شنوایی)، خدمات توانبخشی شنوایی، خدمات برای برقراری ارتباطات بهتر این افراد با دیگران (مانند خدمات توانبخشی و زبان اشاره)، کاهش سرو صدای محیط و تعامل بیشتر با افراد جامعه برای بدست آوردن مطلعی بیشتر در این خصوص و برقراری ارتباطات مناسب با افراد کم شنوا را در فرایند مراقبت از شنوایی بسیار موثر دانست.

دکتر موللی تاکید نمود که با توجه به تبعات کم شنوایی در جامعه، هراقدامی برای پیشگیری و درمان کم شنوایی، یک سرمایه گذاری پرمنفعت برای همه دولت ها و ملت ها محسوب می گردد، درصورتی که در کشورهای در حال توسعه، بویژه در کشورهایی که از نظر مالی ضعیف تر هستند، مشکل دسترسی افراد کم شنوا به امکانات و خدمات مناسب مراقبتی و درمانی بیشتر است، بطوری که برآورد شده، حدودا در 91 درصد کشورهای با درآمد پائین و در 75 درصد کشورهای با درآمد بالا، مداخلات لازم برای افراد کم شنوا وجود ندارد، درصورتی که رمز موفقیت این افراد و حفظ نیروی کار و مولد برای دولت ها، مداخلات لازم و بموقع در این زمینه است.

وی اضافه نمود: لازم است که برای توانمندسازی افراد کم شنوا در جامعه، نسبت به تشخیص بموقع کم شنوایی (از بدو تولد)، ارائه امکانات آموزشی، درمانی و توانبخشی بموقع و ایجاد شرایط تسهیل نماینده برای دسترسی این افراد به امکانات، توجه جدی صورت بگیرد.

60 درصد کم شنوایی ها قابل پیشگیری هستند / گوش کردن موسیقی با صدای بلند، سبب کم شنوایی می گردد

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه 60 درصد کم شنوایی ها قابل پیشگیری است، گفت: در حالی که کم شنوایی سالانه میلیون ها دلار هزینه به دولت ها و ملت ها تحمیل می نماید، می توان از انجام بسیاری از رفتارها که منجر به کم شنوایی می گردد، خودداری کرد.

دکتر موللی اضافه نمود: یکی از رفتارهای قابل پیشگیری که علت افزایش تعداد کم شنوایان در دنیا نیز محسوب می گردد، گوش کردن به موسیقی با صدای بلند و با هدفون و هنزفری است که در میان جوانان بسیار شایع بوده و بدون توجه به آسیب های آن، به این کار اقدام می نمایند.

وی از دیگرعلل افزایش کم شنوایی در دنیا که قابل پیشگیری می باشد، به پیشگیری و درمان بیماری های گوش اشاره نمود و گفت: عفونت های گوش میانی که در بچه ها خیلی شایع است و با درد گوش در زمستان همراه می باشد، احتیاج به رسیدگی و درمان دارد تا به کم شنوایی منجر نگردد.

وی همچنین شناسایی بیماری های دیگر و داروهایی که سبب کم شنوایی می شوند و با توجه به افزایش جمعیت دنیای، ارتقای سطح بهداشت عمومی و سلامت جامعه در طول زندگی افراد را در کنترل و پیشگیری از کم شنوایی حائز اهمیت دانست.

مسئول کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی، نهایتا رسیدگی به شرایط جسمی نوزادان و بچه ها را کلید حل مشکل کم شنوایی در دنیا گفت و گفت: شناسایی بچه ها کم شنوا از بدو تولد (مانند غربالگری نوزادان) و در ادامه، مداخلات سیستماتیک (ارائه خدمات آموزشی، درمانی و توانبخشی) می تواند به پیشگیری از کم شنوایی و کاهش تعداد افراد کم شنوا در جامعه یاری کند.

دکتر موللی توصیه کرد که غربالگری در مهدهای کودک، در بدو ورود به مدرسه و در مدرسه انجام گردد و پس از آن، در دوران نوجوانی، جوانی و سالمندی تکرار گردد، تا در سنین مختلف و در هر محل و مکان، در مراکز درمانی، مدارس و بسیاری از اماکن عمومی، غربالگری ها بصورت دوره ای انجام گردد.

وی اضافه نمود: غربالگری نوزادان در کشور ما، تا حد زیادی انجام می گردد و شرایط به نسبت خوبی در این زمینه داریم، اما چالش عظیم در این خصوص، ارائه خدمات بعد از غربالگری است، چرا که مداخله لازم، یا در دسترس نیست یا بسیار هزینه بر است و از سویی، متخصصان مربوطه در همه شهرستان ها و مراکز استان ها فعالیت نمی نمایند و به دلیل عدم حمایت کافی از این افراد، متخصصان این حوزه تمایلی به فعالیت درهمه مناطق ندارند و این چالشی است که باید به آن توجه گردد.

این محقق حوزه شنوایی گفت: برآورد شده که بین آغاز کم شنوایی و انجام مداخلات و درمان درست آن، بطور متوسط هفت سال فاصله وجود دارد که علت آن می تواند نامطلعی افراد باشد که به تصور اینکه کم شنوایی مورد پذیرش جامعه نیست، در دریافت خدمات کوتاهی نموده و در نتیجه، شرایط را بدتر می نمایند، که باید نسبت به مطلع سازی این افراد و اطلاع رسانی لازم در جامعه اقدام گردد.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر موللی اضافه نمود: لازم است که مطلعی و سواد سلامت در همه کشورها، از جمله کشورما بالا برود و مسئولان نیز با حمایت جدی از این حوزه، در نظر داشته باشند که براساس شعار روز دنیای شنوایی، هم اکنون زمان اجرای برنامه ها و اقدامات لازم و مراقبت های مردم محور برای شنوایی است .

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "از هر 1000 تولد در دنیا، یک الی سه کودک حتما دچار کم شنوایی عمیق دو طرفه مادرزادی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از هر 1000 تولد در دنیا، یک الی سه کودک حتما دچار کم شنوایی عمیق دو طرفه مادرزادی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید