گردشگری صنعتی خواب آلود است که بیدارش باید کرد

به گزارش وبلاگ بانیما، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، گردشگری صنعتی خواب آلود است که بیدارش باید کرد.

گردشگری صنعتی خواب آلود است که بیدارش باید کرد

میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی هر کشوری در حقیقت در برگیرنده فرهنگ هر ملت و رکن اساسی مردم بشمار می فرایند که از جوهره و اصل فرهنگ هر قوم تشکیل شده و بیانگر هویت ملی و فرهنگی کشورها تلقی می گردد.

در این میان جای تامل دارد صنعتی به این مهمی که میتوان با توسعه آن سبب جذب هر چه بیشتر دنیاگرد شده و در نهایت ارزآوری و شکوفایی مالی را در پی داشته باشد، چرا طی سالهای گذشته تا به امروز مورد بی مهری قرار گرفته و به آن توجه خاصی نشده است که امید دارد در دولت مردمی سیزدهم با ارائه راهکارهای مناسب به وسیله مسئولان امر شاهد شکوفایی این صنعت ارزشمند باشیم.

بر همین اساس ارتقای جایگاه صنعت توریستی در برنامه های کلان توسعه کشور و معین کردن سهم آن در رشد اقتصاد ملی از یک سو و افزایش زمینه مشارکت و سرمایه گذاری مردم و همراهی بخش خصوصی در طرح های حوزه توریستی از سوی دیگر می تواند به رونق و توسعه این صنعت در دوران پساکرونا یاری نموده و نقش بسزایی ایفا نماید.

بعلاوه سند تحول دولت که به توجه همزمان به توریستی داخلی در کنار جذب توریست خارجی تاکید دارد و توسعه توریستی خانوادگی را هدف قرار داده در این چارچوب می تواند راهگشا بوده و محرک موتور توریستی به عنوان صنعت پیشران مالی باشد.

ایران و توسعه توریستی

فریبا ملکی، یکی از مدرسان دانشگاه توریستی پیرامون اینکه توریستی صنعتی خواب آلود است که بیدارش باید کرد، گفت: ایران با داشتن آثار تاریخی، هنری، مذهبی و معماری فراوان و بعلاوه جاذبه های متعدد طبیعی و فرهنگی و اقلیم چهار فصل جایگاه بسیار بالایی در جذب توریستان داخلی و خارجی دارد.

ملکی با تاکید بر اینکه کشور ما به علت موقعیت مناسب و دسترسی از دو سمت به دریا و طبیعت متنوع شامل جنگل، دره، غار، رودخانه، دریاچه، کوهستان و غیره شرایط بسیار خوبی برای انواع زیر مجموعه های توریستی بخصوص اکوتوریسم و توریستی ماجراجویانه دارد.

وی با بیان اینکه توریستی در ایران، یکی از زیباترین و در عین حال در دسترس ترین رویدادی است که میتوان آن را با کمترین هزینه برپا کرد و بیشترین عایدی را به وسیله آن کسب کرد، اضافه کرد: اگر این پتانسیل جایگاه اصلی و واقعی خود را در تمامی شهرها و روستاهای ایران پیدا کند و به صورت ملموس در جامعه نمود پیدا کند، یعنی توانسته ایم در امر آگاهی رسانی و بسترسازی اجتماعی، فرهنگی و مالی در زمینه جذب توریست داخلی فعال عمل نموده و با فراهم کردن امکانات نو در زمینه جذب توریست خارجی نیز به خوبی اقدام کنیم.

توریستی سلامت در گذشته و اکنون

استاد دانشگاه توریستی ادامه داد: توریستی سلامت، توریستی و سلامت نیست بلکه توریستی برای سلامت است. این که فردی با هدف بهبود سلامت خود، انجام عمل جراحی درمانی یا زیبایی یا دریافت سایر خدمات سلامت و تندرستی به کشور دیگری سفر کند! واضح است که انجام مراقبت های پزشکی در کشوری دیگر در ارتباط مستقیم با فعالیت های توریستی است، چرا که بیمار به محیط فرهنگی نوی وارد شده و تمایل به بازدید از شهر و جاذبه های دنیاگردی و سرگرمی و خرید سوغاتی نیز دارد.

توریستی سلامت از دیدگاه سازمان دنیای توریستی

نویسنده مقالات و کتب توریستی پیرامون اینکه توریستی صنعتی خواب آلود است که بیدارش باید کرد، گفت: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد منجر می گردد و در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از 24 ساعت فاصله داشته و به طول می انجامد از دیدگاه سازمان دنیای توریستی، توریستی سلامت می نامند.

گذری کوتاه بر انگیزه سفر بیماران کشورهای خارجی

ملکی اضافه کرد: با نگاهی بر تاریخچه صنعت توریستی سلامت، می بینیم که این صنعت در گذشته به سفر بیماران از کشورهای کمتر پیشرفته به کشورهای پیشرفته برای دریافت درمانهایی که در سرزمین مبدأ وجود نداشت، اطلاق میشد. اما امروزه شاهد تغییرات کمی و کیفی چشمگیری در این نوع سفر هستیم. حالا مردم برای دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی، از کشورهای غنی تر و ثروتمندتر به کشورهای کمتر پیشرفته سفر می نمایند.

مدرس دانشگاه توریستی توضیح داد: این تغییر الگو بیشتر به علت هزینه های پایین درمان، در دسترس بودن پروازهای کم هزینه، دوره کوتاه انتظار برای دریافت خدمات پزشکی، افزایش بازاریابی و در نتیجه دسترسی به اطلاعات آنلاین روی داده است. از این روی هم اکنون شاهد این هستیم که توریستان سلامت زیادی از کشورهای پیشرفته غربی مانند ایالات متحده، کانادا و اروپای غربی در پی انجام امور درمانی در آسیا و آمریکای لاتین هستند.

وی ادامه داد: بطور کلی، زمان کوتاه و سریع معالجه، کیفیت درمان، تکنولوژی پیشرفته درمانی، پزشک مجرب، قیمت مناسب، رفت و آمد آسان و بدون دغدغه و گاهی جاذبه های توریستی کشور مقصد انگیزه های اصلی سفرهای پزشکی بیماران مختلف هستند.

توریستی سلامت تنها توریستی پزشکی نیست، انواع دیگری هم دارد

بانوی فعال حوزه توریستی کشور گفت: توریستی سلامت را میتوان از جهات مختلف طبقه بندی کرد. در اولین طبقه بندی، این نوع سفر در سه نوع برون مرزی، ورودی و داخلی دسته بندی می گردد.

آثار و کارنمودهای توریستی

استاد دانشگاه توریستی گفت: توسعه توریستی را نه تنها باید موجب رونق مالی، بلکه باید موجب توسعه روابط بین المللی، همزیستی مسالمت آمیز، استحکام دوستی ها و توسعه صلح و امنیت دنیای دانست. به علاوه، توریستی در سطح بالای مالی و اجتماعی آن باعث شکوفا شدن ذوق و استعداد و ارتقای آموزش در همه زمینه ها می گردد.

وی با تاکید بر اینکه توریستی عامل نیروی موثر در کاهش فقر، اشتغالزایی و برقراری عدالت اجتماعی است، گفت: توسعه توریستی بخشی از اعتبارات لازم را برای بهبود بخشیدن به خدمات و تسهیلات جوامع محلی تامین می نماید. اگر منافع توریستی در سطح جوامع و منطقه ها یک کشور به درستی توزیع گردد، سطح زندگی مردم را بهبود می بخشد.

بانوی فعال حوزه توریستی با بیان اینکه توسعه توریستی سبب شتاب گرفتن شهرنشینی در مفهوم مثبت آن و توسعه روستایی و جلوگیری از سیل مهاجرت روستاییان به سمت شهرها و مراکز استانها خواهد شد، اضافه کرد: نحوه برخورد ما با دنیاگرد درمانی چه در کسوت شرکت تسهیل گر توریستی سلامت چه در کسوت پزشک، پرستار، مترجم یا حتی واسطه و بعلاوه نحوه سیاست گذاری مقامات دولتی مشخص نماینده جهت رشد و دست یابی به نفع جمعی ما به وسیله این صنعت است.

ملکی ادامه داد: در این میان ایجاد زیر ساخت های مناسب و تمرکز بر ارائه خدمات درمانی باکیفیت از یک سو و مسئولیت پذیری تک تک افراد حاضر در فرآیند مدیکال توریسم از سویی دیگر سبب ترقی و پیشرفت درخشان این مرز و بوم و توریسم درمانی در ایران می شوند.

ایران و توسعه توریستی

وی با تاکید بر اینکه کشور ما ایران با داشتن آثار تاریخی، هنری، مذهبی و معماری فراوان و بعلاوه جاذبه های متعدد طبیعی و فرهنگی و اقلیم چهار فصل جایگاه بسیار بالایی در جذب توریست دارد، اضافه کرد: توریستی در ایران، یکی از زیباترین و در عین حال در دسترس ترین رویدادی است که میتوان آن را با کمترین هزینه برپا کرد و بیشترین عایدی را به وسیله آن کسب کرد.

نویسنده کتاب توریستی فرهنگی اورامانات گفت: اگر این پتانسیل جایگاه اصلی و واقعی خود را در تمامی شهرها و روستاهای ایران پیدا کند، و به صورت ملموس در جامعه نمود پیدا کند، یعنی توانسته ایم در امر آگاهی رسانی و بسترسازی اجتماعی، فرهنگی و مالی در زمینه توسعه توریستی گام مهمی برداریم.

چشم اندازی از صنعت توریستی سلامت

ملکی ادامه داد: صنعت توریستی که پس از صنایع نفت و خودروسازی در رتبه سوم قرار داشته، تأثیرات مثبتی بر اقتصاد کشورها به وسیله ارزآوری دارد. با گذر زمان و پیشرفت این صنعت، شاخه های مختلفی از توریستی هم چون توریستی ورزشی، مذهبی وسلامت پدید آمده اند. آن چه میان این شاخه ها تفاوت ایجاد نموده انگیزه افراد از توریستی و چرایی سفر آنها است.

وی گفت: بطور میانه عایدی حاصل از توریسم درمانی برای کشورها بیش از 3 برابر توریسم معمولی است. رشد چشمگیر و افزایش محبوبیت توریسم پزشکی توجه سیاست گذاران، رسانه ها و سرمایه گذاران را جلب نموده است. این صنعت، کم هزینه ولی پرعایدی است و آینده ای بسیار روشن تر از تصور دولت ها پیش رو دارد.

توسعه پایدار

مدرس دانشگاه توریستی توضیح داد: کمیسیون دنیای محیط و توسعه در سال 1984 میلادی به وسیله سازمان ملل تشکیل شد. این کمیسیون بیانیه ای را منتشر کرد با عنوان آینده مشترک ما Our Common Future که طی آن تعریف معینی برای توسعه پایدار ارائه کرد: توسعه ای که بتواند نیازهای نسل فعلی را برآورده کند بدون آنکه توانایی نسل های آینده را در تامین نیازهایشان به مخاطره اندازد.

بانوی فعال حوزه توریستی بیان داشت: توسعه پایدار توریستی با تاکید بر سه اصل اقتصاد، اجتماع و محیط زیست بنا شده که برقراری توازن بین این سه رکن منتج به توسعه پایدار توریستی می گردد. امروزه توریستی با سرعت زیادی در حال توسعه و فراگیرشدن است، این توسعه مستلزم ضرورت آگاهی افراد از تاثیرات توریستی بر محیط پذیرای توریست و اصول پایداری از جنبه های مختلف است. بنابراین صنعت توریستی در عین سوددهی مالی، باید بگونه ای برنامه ریزی گردد که کمترین تاثیر مخرب را بر جوامع میزبان و محیط داشته باشد.

توسعه پایدار توریستی، چرا و چگونه؟

وی با بیان اینکه توریستی پایدار نقش به سزایی در تنظیم روابط بین مکان توریستی و توریستان دارد، اضافه کرد: این رابطه می بایست پویا و سازنده باشد تا آسیب های محیطی و فرهنگی را به حداقل رسانده و در نهایت رضایت بازدیدنمایندگان را فراهم آورد و به رشد مالی ناحیه یاری کند. توسعه توریستی پایدار بر بهبود زنجیره عرضه تولیدات محلی، تشویق صنایع و حرفه های محلی، توسعه متناسب با ظرفیت زیست محیطی و افزایش ثبات عایدی توریستی تاکید دارد.

جایگاه صنعت توریستی در جوامع امروزی

ملکی با اشاره به اینکه امروزه صنعت توریستی بیش از پیش پیشرفت نموده و به جایگاه واقعی خود نزدیک شده است، ادامه داد: دولت ها و جوامع امروزی به اهمیت این صنعت و جایگاه مهم آن در مسائل سیاسی و مالی پی برده اند و میتوان این صنعت را جز پنج صنعت اول، مهم و پولساز دنیا برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار یعنی مراقبت از منابع برای نسل های آینده و استفاده مناسب از مسایل مالی، اجتماعی، فرهنگی و هر شهفرایند باید مسئول محیط پیرامون خودش باشد، گفت: بحث توریسم درمانی پتانسیل و موقعیت شهرها با توجه به درمان بیماری وارد شدن افراد خارجی برای مداوا و به وسیله لیدرها سبب ایجاد امنیت و استفاده درست از خدمات توریستی نیز خواهد شد.

سخن آخر

مدرس دانشگاه توریستی توضیح داد: راهبرد توریستی پایدار در دنیای امروز، رهیافت جامعه ای است که خواستار رشد بلندمدت صنعت توریستی بدون اثرات مخرب بر اکوسیستم های طبیعی است و بر این نکته تاکید دارد که در قالب توسعه توریستی، انسان قادر خواهد بود که جوانب خاصی از محیط را در جهت مثبت یا منفی دستکاری کند.

ملکی با بیان اینکه توجه به عوامل یاد شده و بکارگیری آن در تدوین برنامه جامع توریستی می تواند به توسعه پایدار صنعت توریستی در ایران یاری کند، گفت: در این ارتباط می بایست با حضور در دوره راهنمایان ایرانگردی و دنیاگردی با مفاهیم اکوتوریسم و توسعه پایدار توریستی بیشتر آشنا شده و سفرهای مسئولانه تری را تجربه کرد.

منبع: همگردی

به "گردشگری صنعتی خواب آلود است که بیدارش باید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری صنعتی خواب آلود است که بیدارش باید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید