برای مراقبت از مبلمان چرمی چگونه آن ها را تمیز کنیم؟

به گزارش وبلاگ بانیما، وقتی نوبت به خرید مبلمان نو می رسد، ممکن است در لحظه آخر درباره اینکه مبل ساخته شده از چه موادی برای شما و خانه تان بهتر است تردید کنید. با وجود گزینه های بسیار روکش اثاثیه یا لوازم خانگی در بازار، تعیین اینکه کدام مدل روکش نیازهای شما را از نظر دوام، زیبایی و سهولت تمیز کردن برآورده می سازد، سخت است. اگر به فکر مبلمان چرمی هستید، اینکه چرا این ماده انتخابی عالی برای روکش مبلمان دلایل بسیاری دارد. بااین حال، برای مراقبت از مبلمان چرمی باید روش های خاص این کار و تفاوت این مدل مبلمان با سایر مبلمان را بدانید. در این مقاله، فواید داشتن مبلمان چرمی و روش های مراقبت از آن را می خوانید.

برای مراقبت از مبلمان چرمی چگونه آن ها را تمیز کنیم؟

مزایای مبلمان چرمی

چرم فواید بسکمک دارد که آن را به گزینه ای محبوب برای مبلمان، پوشاک و کفش تبدیل می کنند. این ماده طبیعی حسی لوکس دارد و در طول زمان دوام می آورد. برخی از ویژگی های چرم که آن را به انتخاب خوبی برای روکش مبلمان تبدیل می کند، عبارت اند از:

  • ماندگاری بالا: مبلمان چرمی اغلب چیزی است که برای تمام عمر خریداری می کنید. از آنجایی که چرم یک محصول طبیعی است، در طول زمان زیباتر می شود. مبلمان چرمی چیزی است که می توانید برای سال های آینده از وجود آن لذت ببرید و خریدی است که سرمایه گذاری مناسبی خواهد بود. با گذشت زمان، خواهید دید که چرم بسیار بیشتر از پارچه دوام می آورد. به همین دلیل، مبلمان با روکش چرمی از مبلمان پارچه ای ارزش بیشتری دارد.
  • مراقبت آسان: مراقبت از چرم آسان است. برای تمیز کردن چرم، فقط هر 6 تا 12 ماه یکبار از نرم کننده استفاده کنید و بعد از یک پارچه تمیز برای پاک کردن آن کمک بگیرید. برای تمیز کردن مبلمان چرمی باید روش های خاصی را به کار ببرید که در ادامه درباره آن بیشتر می خوانید.
  • دمای ثابت: صندلی های چرمی خودرو در تابستان گرم و در زمستان سرد می شوند اما مبلمان چرمی در داخل خانه این طور نیستند. پس از استفاده از این نوع مبلمان متوجه خواهید شد که در زمستان با کمک گرمای بدن شما را گرم می کند. در تابستان نیز از آنجایی که چرم ماده ای طبیعی و قابل تنفس است، خنک می ماند. فقط باید آن را از نور خورشید دور نگه دارید.

نکات کلی برای تمیز کردن چرم

بیشتر مبلمان و پوشاک چرمی که امروزه تولید می شوند دارای مواد محافظی هستند. به این ترتیب، تمیز کردن آنها بسیار ساده می شود. اگر مطمئن نیستید که چرم دارای روکش محافظ است یا خیر، به آرامی آن را با ناخن خود در بخشی نامحسوس از چرم خراش دهید. اگر اثری از خود برجای گذاشت، یک متخصص تمیز کردن چرم را خبر کنید تا آن را ترمیم کند. در صورتی که هیچ علامتی وجود ندارد، با استفاده از این نکات سطح مبلمان چرمی را تمیز کنید:

  • همیشه ابتدا هر روش تمیز کردنی را در یک منطقه پنهان امتحان کنید تا مشخص شود که روی مبلمان چه تأثیری می گذارد.
  • برای تمیز کردن لکه ها و ریزش های جزئی مبلمان چرمی، بلافاصله آن را با یک پارچه یا اسفنج تمیز پاک کنید. در صورت لزوم، از یک پارچه نرم مرطوب شده با آب ولرم تمیز استفاده کنید و اجازه دهید به طور طبیعی در هوا خشک شود. اگر برای تمیز کردن مبلمان از آب استفاده می کنید، تمام بخش های اطراف لکه را کاملا تمیز کنید.
  • از مواد تمیزکننده، پولیش مبلمان، روغن، لاک، مواد پاک کننده ساینده یا آب آمونیاک استفاده نکنید.
  • برای تمیز کردن لکه های کره، روغن یا چربی، آن را با یک پارچه خشک تمیز پاک کنید. سپس، آن را به حال خود رها کنید. لکه باید پس از مدت کوتاهی در چرم پخش شود. به علاوه، می توانید آن را با جوش شیرین یا نشاسته ذرت آغشته کنید. بگذارید یک شب به همان حالت باقی بماند. سپس، جوش شیرین یا نشاسته را با پارچه تمیز یا جاروبرقی پاک کنید. این کار جواب نداد، کمی الکل روی محل لکه بمالید. پس از از بین بردن لکه، از ماده پاک کننده مخصوص چرم استفاده کنید. اگر لکه همچنان پاک نشد، بهتر است از یک متخصص چرم حرفه ای بخواهید تا آن را تمیز کند. به این ترتیب، از آسیب احتمالی به چرم جلوگیری می شود.
  • برای از بین بردن خراش های جزئی روی سطح مبلمان، از یک پارچه چرمی یا انگشتان دست استفاده کنید. سعی کنید به آرامی خراش را از سطح مبلمان پاک کنید. در صورت نیاز، کمی آن را با آب مقطر مرطوب کنید تا خراش ها از بین بروند.

چگونه مبلمان را تمیز کنیم؟

نکات تمیز کردن چرم که که توضیح دادیم، برای بیشتر اثاثیه و پوشاک چرمی کاربرد دارد اما مراقبت از مبلمان چرمی اغلب به تکنیک های خاصی نیاز دارد. به طور مثال، مراحل تمیز کردن مبل چرمی با تمیز کردن چکمه های چرمی فرق دارد. در ادامه، روش های مراقبت از مبلمان چرمی و تمیز کردن آن را می خوانید.

بهترین وسیله برای تمیز کردن مبلمان چرمی

کاناپه ها و سایر مبلمان چرمی را با یک پارچه خشک گردگیری کنید. علاوه براین، باید هر ماه با استفاده از یک نرم کننده مخصوص چرم یا محصولات تمیزکننده چرم مشابه با آن استفاده کنید تا روکش مبلمان چرمی همیشه نرم و مرطوب باقی بماند. این کار به جلوگیری از ایجاد ترک ، لکه و سایر تغییر رنگ های مبلمان چرمی نیز کمک می کند. اگر مطمئن نیستید که کدام محصولات مخصوص تمیز کردن چرم برای مبلمان شما مناسب هستند، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

به طور کلی، نرم کننده مخصوص چرم نوعی ماده معمولی است که چرم را مرطوب می کند و آن را عمیقا انعطاف پذیر نگه می دارد. بااین حال، نرم کننده چرم محصولی نیست که انتظار داشته باشید به چرم شما درخشندگی مثل روز اول بدهد. سرم چرم نیز محصولی برای مراقبت از چرم است که اغلب برای جوان سازی روکش مبلمان چرمی استفاده می شود. البته، سرم چرم حاوی موادی است که یک پوشش محافظی برای مبلمان چرمی می شوند. کرم چرم هم محصول دیگری است که برای درخشندگی و لظافت بیشتر مبلمان چرمی به کار می رود.

روش طبیعی برای تمیز کردن چرم چیست؟

لکه های تیره تر روی مبلمان مانند لکه های جوهر را می توانید با پنبه های آغشته به الکل پاک کنید. با وجود این، اگر مراقب نباشید، ممکن است لکه روی سطح مبل بیشتر پخش شود. مطمئن شوید که الکل را مستقیما روی محل لکه می مالید. ترجیحا برای این کار از حرکات دورانی آرام استفاده کنید تا لکه بیشتر از این روی سطح مبل پخش نشود.

علاوه براین، می توانید از محلولی درست شده از سرکه سفید و آب گرم استفاده کنید تا مطمئن شوید که اجناس چرمی تان کیفیت و دوام خود را حفظ می کنند. این روش برای تمیز کردن کوسن های چرمی کثیف یا لکه دار شده بسیار مناسب است.

چگونه یک مبل چرمی را با پاک کننده چرم تمیز کنیم؟

برای مراقبت از مبلمان چرمی و تمیز کردن آن ها با شوینده های مخصوص چرم، باید 5 مرحله را طی کنید.

مرحله اول: مبل را جاروبرقی بکشید و گردگیری کنید

خوشبختانه، یک مبل چرمی به مقدار یک مبل با روکش پارچه ای رطوبت را به خود جذب نمی کند. بنابراین، تمیز کردن آن آسان تر است. برای این کار، باید:

  • با جاروبرقی کشیدن روی سطح مبل چرمی شروع کنید تا از شر هر خرده یا ذره کثیفی خلاص شوید.
  • در صورت لزوم آن را گردگیری کنید تا هرگونه آلودگی باقیمانده از بین برود.
  • اگر بالشتک های مبل شما قابل جابه جایی هستند، آن ها را بردارید تا قسمت های آن ها را هم جاروبرقی بکشید. علاوه براین، لبه های کوسن و قاب کاناپه را هم جاروبرقی بکشید.
  • شکاف های دسته های مبل را بررسی کنید. در صورت لزوم آن ها را جاروبرقی بکشید یا گردگیری کنید.

مرحله دوم: پاک کننده چرم را روی روکش مبل اسپری کنید

مواد پاک کننده چرم می توانند به از بین بردن کثیفی ها و لکه ها از سطح مبل کمک کنند. به این ترتیب، مبل چرمی شما ظاهری نو پیدا خواهد کرد. برخی از محصولات شوینده ترکیبی و حاوی پاک کننده و نرم کننده هستند. استفاده از یک محصول ترکیبی یا یک پاک کننده و نرم کننده جداگانه به تمیزتر شدن و مراقبت از مبلمان چرمی کمک خواهد کرد.

به جای اینکه ماده پاک کننده را مستقیما روی مبلمان به کار ببرید، آن را روی یک پارچه اسپری کنید و بعد روی مبل بکشید. این کار مانع از ایجاد لکه اسپری روی سطح مبلمان چرمی می شود.

مرحله سوم: مبل را پاک کنید

با شروع پارچه را به آرامی از بالا به پئین روی مبل بکشید. مطمئن شوید که تمام لبه ها، گوشه ها و شکاف ها تمیز می شوند. تمیز کردن مبل را از بالا به پایین انجام دهید تا از ایجاد لکه های سخت جلوگیری شود. در صورت لزوم، در حین تمیز کردن، پاک کننده بیشتری روی پارچه بپاشید. البته، از قلم نیاندازید که این پارچه نباید به مقدار ای با ماده پاک کننده آغشته شود که خیس شود.

مرحله چهارم: از نرم کننده چرم استفاده کنید

بعد از اینکه مبل را کاملا تمیز کردید، از یک تمیز کننده اضافی کمک بگیرید. نرم کننده مورد علاقه خود را به صورت اسپری یا بطری تهیه کنید و مقدار کمی از آن را روی یک پارچه تمیز بمالید. حالا با استفاده از آن مبل را کاملا پاک کنید. نرم کننده های چرم برای مراقبت از مبلمان چرمی عالی هستند زیرا معمولا این نرم کننده ها حاوی روغن های گیاهی هستند. در نتیجه، باعث می شوند که مبلمان شما تازه به نظر برسند، بوی فوق العاده ای داشته باشند و مرطوب بمانند.

مرحله پنجم: اجازه دهید تا نرم کننده خشک شود

بعد از اینکه نرم کننده را کاملا روی مبل اعمال کردید، اجازه دهید تا چرم به مدت یک ساعت یا بیشتر خشک شود. به این ترتیب، ماده نرم کننده در مبلمان نفوذ می کند و روغن آن لباس های شما را کثیف نخواهد کرد. پس از خشک شدن مبل خواهید دید که این وسیله مثل روز اول تمیز و براق به نظر می رسد.

چگونه چروک های مبلمان چرمی را از بین ببریم؟

چروک شدن مبلمان چرمی اتفاقی کاملا طبیعی است و هیچ اشکالی ندارد که آن را به حال خود رها کنید. با وجود این، ممکن است مبلمان کاملا صاف و بدون چروک را ترجیح بدهید. در این صورت، باید این کارها را انجام بدهید:

  • یک پارچه تمیز را در مخلوطی از مایع ظرفشویی ملایم و آب گرم یا یک ماده پاک کننده مخصوص چرم فرو ببرید. سپس، قسمت های چروک شده مبل یا صندلی چرمی را با آن پاک کنید.
  • یک پارچه تمیز دیگر را با آب تمیز و گرم مرطوب کنید و از آن برای شستشوی کامل قسمت هایی که تمیز کرده اید استفاده کنید. سپس، آن را با یک پارچه یا حوله تمیز خشک کنید.
  • سشوار خود را روشن کنید و دمای آن را به بالاترین درجه ببرید. سشوار را با فاصله 15 سانتی متری از یکی از نواحی چروکیده چرم بگیرید. سشوار را مدام در اطراف آن قسمت حرکت دهید. به این ترتیب، سشوار هرگز به طور مستقیم روی یک نقطه بیش از چند ثانیه دمیده نخواهد شد.
  • خشک کردن قسمت مورد نظر از مبل چرمی را تا زمانی که چروک های آن صاف می شوند، ادامه دهید. ممکن است خشک کردن هر بخش از مبل چند دقیقه طول بکشد.
  • وقتی از نرمی و صاف شدن چروک های مبل راضی شدید، سشوار را خاموش کنید. تا زمانی که مبلمان تمیز و سفت می شود، می توانید با حالت دادن به روکش چرم، آن را به شکل مورد نظر خود حالت دهید.

ترمیم بخش آسیب دیده مبلمان چرمی

مراقبت از مبلمان چرمی همیشه باعث بهبود ظاهر این وسایل می شود و ماندگاری آن ها را تضمین می کند. بااین حال، گاهی در اثر حوادث مختلف ممکن است سطح مبلمان آسیب های جزئی ببیند. در چنین مواقعی، باید محصولات مختلف مراقبت از مبلمان چرمی مانند کرم براق کننده و مراقبت چرم را روی وسیله خود امتحان کنید تا بهترین و مناسب ترین آن ها را پیدا کنید. برای این کار بهتر است که ماده مورد نظر را روی بخشی از مبلمان که کمتر در معرض دید است، امتحان کنید. بعد از اینکه از ترمیم مبلمان خود با این ماده مطمئن شدید، آن را روی سایر بخش های مبل نیز بمالید.

البته، برای مراقبت از مبلمان چرمی همیشه استفاده از محصولات مراقبتی نتیجه دلخواه را در پی ندارد. گاهی اوقات، مبلمان به مقدار ای آسیب دیده که باید از یک کارشناس کمک بگیرید.

کلام آخر

مبلمان چرمی به دلیل ظاهر مجذوب کننده و ماندگاری بالایی که دارند، همیشه جزو مبلمان پرطرفدار هستند. برای افزایش دوام این وسایل، باید روش های مراقبت از مبلمان چرمی را بدانید. این روش ها شامل نحوه صحیح تمیز کردن مبلمان، ترمیم آسیب های وارد شده به آن و رفع چروک هایی است که روی سطح آن ایجاد می شوند. در این مقاله، بهترین روش ها برای مراقبت از مبلمان چرمی را توضیح دادیم؟ آیا شما تابه حال از این روش ها استفاده کرده اید؟ به نظر شما بهترین روش برای مراقبت از مبلمان چرمی و تمیز کردن آن چیست؟

منبع: bhg

منبع: دیجیکالا مگ

به "برای مراقبت از مبلمان چرمی چگونه آن ها را تمیز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مراقبت از مبلمان چرمی چگونه آن ها را تمیز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید