فراوری خودرو در 1400 طبق وعده ها پیش نرفت

به گزارش وبلاگ بانیما، طبق وعده های داده شده، باید از آبان 1400 به این سو شاهد موج فراوری در بخش خودرو می بودیم؛ اما آمارها حکایت از کاهش 2.1 درصدی فراوری خودرو در 11 ماه 1400 نسبت به 99 دارد.

فراوری خودرو در 1400 طبق وعده ها پیش نرفت

به گزارش صنعت خودرو در حالی سال 1401 را شروع می نماید که باید طبق برنامه ریزی های اجرا شده تا خاتمه سال به فراوری یک میلیون و 500 هزار دستگاه برسد. این در حالیست که صنعت خودروسازی کشور با مسائل عدیده ای از جمله قیمت گذاری دستوری، 85 هزار میلیارد تومان زیان انباشته، 115 هزار میلیارد تومان بدهی، تشدید تقاضا و عدم پاسخ دهی مناسب به آن، فضای انحصاری، مسائل مربوط به کیفیت، عدم عرضه کافی خودرو به بازار و فاصله قیمتی کارخانه و بازار روبرو است.

همین مسائل به انضمام سایر مسائل حاشیه ای موجب شده که حتی اهداف پیش بینی شده برای مقدار فراوری در سال 1400 نیز محقق نگردد؛ وزارت صمت در اوایل سال 1400 از فراوری یک میلیون و 250 هزار خودرو خبر داده بود که در ادامه و با ورود فاطمی امین به وزارت صمت، وعده های دیگری برای افزایش فراوری خودرو اعلام شد؛ از جمله آنکه در نهم آبان ماه سال گذشته فاطمی امین تاکید نمود که موج تازه افزایش فراوری خودرو از دو هفته آینده شروع خواهد شد و مردم آن را خواهند دید. وی بعلاوه در یک اظهارنظر دیگری اعلام نموده بود که تا خاتمه سال 1400 حدود یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو فراوری خواهد شد.

البته فاطمی امین با نزدیک شدن به روزهای خاتمهی سال گفت که امسال فراوری زیر یک میلیون دستگاه خواهد بود. که با همین جمله، تلویحاً عدم دستیابی به اهداف پیش بینی شده را مورد اشاره قرار داد.

فراوری 811 هزار دستگاه خودرو در 11 ماه 1400

حال آنالیز تازهترین آمار فراوری خودرو در 11 ماه ابتدایی سال 1400 نشان می دهد که در این مدت 811 هزار و 700 دستگاه انواع سواری فراوری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (829 هزار و 100 دستگاه) 2.1 درصد کاهش داشته است.

در واقع نه تنها فراوری خودرو بر اساس وعده های داده شده، پیش نرفته است بلکه مقدار فراوری حتی کمتر از سال 99 نیز و تقریباً به میزان سال 97 (808 هزار دستگاه) بوده است.

بعلاوه اگر بخواهیم به صورت جزئی تر وعده وزیر صمت در خصوص موج افزایش فراوری از آبان ماه را آنالیز می کنیم باید اشاره گردد که در آبان ماه 82 هزار دستگاه، در آذر ماه 80 هزار دستگاه، در دی ماه 78 هزار دستگاه و در بهمن ماه 64 هزار دستگاه خودروی سواری فراوری شده است که نشان می دهد فراوری خودرو در این بازه زمانی هم طبق وعده ها پیش نرفته است.

با توجه به شرایط فراوری در سال 1400 و دستور رئیس جمهور به افزایش 50 درصدی فراوری خودرو در امسال، باید منتظر ماند و دید که وزارت صمت و خودروسازان برای تحقق این وعده چه برنامه هایی برای کاهش زیان و افزایش فراوری اجرا خواهند کرد؛ چراکه طبق گفته کارشناسان در حال حاضر از نظر زیرساختی امکان افزایش فراوری وجود دارد اما به علت اینکه بعضی از محصولات زیان ده هستند، خودروساز تمایلی به افزایش فراوری ندارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "فراوری خودرو در 1400 طبق وعده ها پیش نرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری خودرو در 1400 طبق وعده ها پیش نرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید