جایزه حفظ و نگهداری یونسکو به خانه داروغه در مشهد رسید

به گزارش وبلاگ بانیما، به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد طرح حفظ و نگهداری خانه داروغه مشهد از میان 13 طرح از 6 کشور استرالیا، چین، هند، ایران، ژاپن و پاکستان برنده جایزه 2016 آسیا- اقیانوسیه یونسکو شد.

جایزه حفظ و نگهداری یونسکو به خانه داروغه در مشهد رسید

هیاتی متشکل از متخصصان حفظ و نگهداری طی جلسه ای در بانکوک، 40 طرح در زمینه جایزه میراث شامل 34 طرح در بخش حفظ و نگهداری و شش طرح در زمینه طرح های نو را آنالیز نموده اند که خانه داروغه برنده جایزه در بخش آسیا- اقیانوسیه شده است.

بر پایه این گزارش حفظ و نگهداری خانه داروغه در مشهد بخش قابل توجهی از منظره تاریخی این شهر را احیا نموده است. طرح مزبور بر اساس پژوهش های تاریخی، مقیاس و شکل اصلی بنا را با مصالح و مواد اصلی به کار رفته در آن و مصرف دوباره مصالح به جای مانده از بناهای قدیمی خراب شده در نزدیکی خانه داروغه حفظ نموده است.

خانه داروغه مربوط به دوره قاجار است و در مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه واقع شده که مهرماه 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این اثر اواخر دوره قاجار به دستور یوسف خان هراتی، داروغه مشهد در مساحت یک هزار و 100 مترمربع ساخته شد. خانه داروغه مشهد به لحاظ فرم و شکل معماری به شیوه مرسوم خانه های تاریخی ایران (سه طرف ساخت) بنا شده است و عناصر معماری آن، به ویژه طرح تراس پله های دوطرفه و تزیینات، نشان از الگوبرداری از طرح های معماری روسی دارد.

این بنای تاریخی در سال 1391 به وسیله شهرداری منطقه ثامن مشهد و یک شرکت عمرانی خریداری و بازسازی شد و در سال 1394 به بهره برداری رسید

منبع: کجارو / ایرنا

به "جایزه حفظ و نگهداری یونسکو به خانه داروغه در مشهد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه حفظ و نگهداری یونسکو به خانه داروغه در مشهد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید