دبیر اتاق ایران و ترکیه: هتل های وان با ایرانی ها پر شد

به گزارش وبلاگ بانیما، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: اندازه سفر ایرانی ها به ترکیه افزایش پیدا نموده است، به طوری که بسیاری از هتل های وان با ایرانی ها پر شده است.

دبیر اتاق ایران و ترکیه: هتل های وان با ایرانی ها پر شد

مهدی موسایی در تبادل نظر با ایلنا در خصوص تاثیر کاهش ارزش پول ملی ترکیه بر تجارت ایران با این کشور اظهار کرد: با کاهش ارزش لیر ترکیه، صادرات ما کاهش یافته و طبیعتا بازار رقابتی را برای ما سخت تر می نماید. از جهاتی در بقیه بازار ها در رقابت با ترکیه صادرات برای ایران سخت تر می گردد و از طرف دیگر تا به امروز قیمت های ما نسبت به لیر برای تجار ترک مجذوب نماینده تر بود، اما طبیعتا الان این مجذوب نمایندهیت کمتر می گردد.

وی اضافه کرد: به دلیل کاهش ارزش لیر بسیاری از بازگانان ترکیه ای میل و رغبتی به خرید ندارند، ولی به احتمال زیاد این شرایط موقتی است. شرکت های ترک درحال حاضر از انعقاد قرارداد های بلندمدت کنار کشیده اند و قرارداد هایی هم که در شرف انعقاد بود دچار وقفه شده است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در خصوص آخرین شرایط تجاری ایران با این کشور توضیح داد: در حالت کلی صادرات ما نسبت به سال های قبل بهتر و تراز تجاری ما نیز مثبت شده است. یعنی مقدار صادرات ما به ترکیه از مقدار واردات پیشی گرفته است. از ژانویه تا اکتبر 2021 نسبت به ژانویه تا اکتبر 2020 مقدار صادرات ایران به ترکیه 53 درصد افزایش پیدا نموده است.

وی با اشاره به علل افزایش صادرات به ترکیه گفت: دلیل افزایش صادرات این است که قیمت انرژی و کارگر در ایران چندین برابر نسبت به ترکیه مقرون به صرفه تر است و از نظر لجستیکی هم از آنجا که مرز بازرگان را با ترکیه داریم، هزینه کمتری دارد. به همین دلیل قیمت تمام شده کالا در ایران بسیار کمتر از دیگر کشور های دنیا از جمله ترکیه است. افزایش صادرات بیشتر در خصوص پتروشیمی و خشکبار بوده و افزایش صادرات پوشاک به این کشور هم فوق العاده بوده است.

موسایی در پاسخ به سوالی در خصوص سیر صعودی سفر ایرانی ها به شهر های ترکیه بعد از کاهش ارزش لیر بیان نمود: مقدار سفر ایرانی ها به ترکیه افزایش پیدا نموده است، به طوری که بسیاری از هتل های وان با ایرانی ها پر شده است. علی رغم اینکه در فصل سرما ترکیه از نظر توریستی استقبالی نمی گردد، اما از نظر ایرانی ها سفر به ترکیه به دلیل کاهش قیمتی که رخ داده بسیار مجذوب نماینده شده است.

وی در ادامه با تاکید بر زیان ده بودن سرمایه گذاری در حوزه املاک ترکیه برای ایرانیان خاطرنشان ساخت: کسانی که در حوزه ملک ترکیه سرمایه گذاری می نمایند دچار زیان می شوند. ترکیه 481 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و سرمایه گذاری روی ملک در این کشور برای ایرانی ها سودآور نخواهد بود.

منبع: فرارو

به "دبیر اتاق ایران و ترکیه: هتل های وان با ایرانی ها پر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیر اتاق ایران و ترکیه: هتل های وان با ایرانی ها پر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید