دوش واژینال چیست؟

به گزارش وبلاگ بانیما، دوش واژینال چیست؟ به یکی از راه ها برای شستن واژن و ضدعفونی کردن واژن، دوش واژینال گفته می گردد. با مزابا و معایب دوش واژینال آشنا شوید.

دوش واژینال چیست؟

سرویس سلامت - بوی واژن یکی از عواملی است که بسیاری از خانم ها برای فرار از آن اقدام به انجام دوش واژینال می کنند؛ در صورتی که بوی کم واژن کاملا طبیعی است و اگر از حد قابل تشخیص بالاتر رفت نشانه عفونت واژن می باشد که برای درمان آن حتما باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد و از اقدامات خودسرانه مانند دوش واژینال پرهیز نمود. کارشناسان سلامت ابراز می دارند که دوش واژینال نه تنها برای هیچ کدام از مسائل مؤثر نیست، بلکه می توانند خطر عفونت، مسائل بارداری و دیگر مسائل سلامت را بیشتر کند. با این حال ما در این مطلب به معرفی این موضوع خواهیم پرداخت.

دوش واژینال چیست؟

دوش واژینال روشی برای شستن واژن است که معمولاً با ترکیبی از آب و سرکه (4 قاشق چایخوری سرکه در نیم لیترآب نیمه گرم) انجام می گردد. دوش ها معمولا در داروخانه ها به فروش می رسند و حاوی مواد ضدعفونی کننده و مواد معطر هستند. دوش در یک بطری یا کیسه عرضه می گردد و به وسیله لوله ای به سمت واژن می رود.

علت و علائم عفونت واژن چیست و چگونه درمان می گردد؟

مزایای دوش واژینال چیست؟

بعضی زنان می گویند که دوش دریافت باعث می گردد احساس کنند تمیزتر هستند. با این حال، شواهد علمی کمی در خصوص فواید دوش دریافت وجود دارد. تحقیقات مثبت و نادری که وجود دارد نیز نشان می دهد که دوش دریافت اغلب مضر است. یکی از مطالعات نشان می دهد که دوش دریافت 6 ماه قبل از بارداری خطر زایمان زودرس را کم می نماید. اگرچه، در همین تحقیق، دوش دریافت در دوران بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس مربوط می گردد.

معایب دوش واژینال چیست؟

درمان عفونت واژن دختر باکره + سوالات متداول

در مجموع، خطرات دوش واژینال خیلی بیشتر از مزایای آن است. در اینجا به چند نمونه از معایب دوش واژینال اشاره خواهیم کرد:

  • عفونت واژن، عفونت باکتریایی: عفونت های باکتریایی دستگاه تناسلی بیشتر توسط باکتری به نام گاردنلا واژینالیس ایجاد می گردد. این میکروب به طور طبیعی در محیط دستگاه تناسلی موجود است، ولی در شرایط خاص ممکن است رشد نموده و باعث بروز بیماری گردد. دوش واژینال یکی از مواردی است که تعادل طبیعی باکتری واژن (که فلور واژن نامیده می گردد) را از بین می برد. این تغییرات محیط را برای رشد باکتری که باعث عفونت می گردد دلپذیرتر می نماید. مطالعات نشان می دهد زنانی که دوش واژینال را متوقف می کنند، احتمال بروز عفونت قارچی در آن ها کاهش می یابد. ابتلا به واژینور باکتریایی خطر زایمان زودرس و اندومتریوز را بیشتر می نماید.
  • بیماری التهاب لگن: بیماری التهاب لگن ( PID) عفونت رحم، لوله های فالوپ و یا تخمدان ها است. تحقیقات به این نتیجه رسیده است زنانی که دوش واژینال می گیرند 73 درصد بیشتر در خطر ابتلا به التهاب لگن هستند.
  • مسائل بارداری: زنانی که بیش از یک بار در هفته دوش واژینال می گیرند، نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند، سخت تر باردار می شوند. دوش واژینال خطر بارداری خارج از رحم را تا 76 درصد بیشتر می نماید. در بارداری خارج از رحم جنین در خارج از رحم رشد می نماید. هر چه زنان بیشتر دوش واژینال بگیرند خطر بارداری خارج از رحم افزایش پیدا می نماید.
  • سرطان دهانه رحم: دوش دریافت، حداقل یک بار در هفته، با افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در ارتباط است.

مجرای داخلی زنان دارای فلور نرمال و باکتری و PH خاص طبیعی خودش است که نباید از اندازه و نسبت طبیعی خود خارج گردد. شستن مجرای تناسلی با مواد شیمیایی می تواند این فلور نرمال را از حالت نرمال خارج نموده و PH واژن را به هم زند و به تبع آن امکان عفونت های راجعه و مقاوم و زخم های تناسلی افزایش می یابد. بنابراین خانم ها اصلاً لازم نیست داخل مجرای تناسلی خود را به هیچ وجه شستشو کنند.

منبع: گروه مترجمان آریا سلامت

منبع: setare.com

به "دوش واژینال چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوش واژینال چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید