پلاستیک هایی که نَفَس باکتری مولد اکسیژن را بند می آورند

به گزارش وبلاگ بانیما، تهران- خبرنگاران- محققان دریافتند آلودگی پلاستیک نوعی باکتری ساکن دریا را که عامل فراوری 10 درصد از اکسیژن است، از بین می برد.

پلاستیک هایی که نَفَس باکتری مولد اکسیژن را بند می آورند

در این تحقیقات تعیین شد آلودگی ناشی از پلاستیک در فرآیند فتوسنتر، رشد و فراوری اکسیژن توسط باکتری Prochlorococcus اختلال ایجاد می نماید.

باکتری Prochlorococcus فراوان ترین میکروارگانیسم دارای توانایی فتوسنتز در اقیانوس ها است و 10 درصد از اکسیژن زمین را به وسیله فتوسنتز فراوری می نماید. این میکروارگانیسم در زنجیره غذایی اقیانوس اهمیت بسیاری دارد و نقش آن در چرخه کربن زمین حیاتی است.

محققان دو گونه از باکتری Prochlorococcus را که در اعماق مختلف اقیانوس زندگی می نمایند در آزمایشگاه در مجاورت آلودگی دو نوع پلاستیک متداول شامل کیسه های پلاستیکی خاکستری که از جنس پلی اتیلن ساخته می گردد و PVC مورد استفاده برای ساخت کفپوش های پلاستیکی قرار دادند. در این آزمایشات تعیین شد مواد شیمیایی پلاستیک موجب توقف رشد و کارکرد باکتری ها، کاهش اکسیژن فراوریی آن ها و همچنین تغییر توصیف بخش عمده ای از ژن های این میکروارگانیسم ها می گردد.

به گفته محققان این آزمایش نشان می دهد برای درک اثر کامل آلودگی پلاستیک بر محیط زیست و شناسایی راهکارهای مناسب برای مدیریت این مشکل، ضروری است اثر این نوع آلودگی بر گروه های میکروبی کلیدی از جمله میکروب های فتوسنتزنماینده نیز مورد توجه قرار گیرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Communications Biology منتشر شده است.

علمی **9259** 1055

منبع: ایرنا

به "پلاستیک هایی که نَفَس باکتری مولد اکسیژن را بند می آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاستیک هایی که نَفَس باکتری مولد اکسیژن را بند می آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید