4 بنای تاریخی شهرستان خلیل آباد مرمت می شود

به گزارش وبلاگ بانیما، مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آبادگفت: چهار بنای تاریخی شهرستان خلیل‌آباد که نیاز به مرمت اضطراری دارند مرمت می‌شوند.

4 بنای تاریخی شهرستان خلیل آباد مرمت می شود

به گزارش وبلاگ بانیما به‌نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حمید رضا محمودی قوژدی مدیر میراث فرهنگی شهرستان خلیل‌آباد امروز 9 مرداد با اعلام این خبر افزود: با توجه به اعتبارات مرمت اضطراری و اولویت‌های شهرستان چهار بنای ثبتی شهرستان خلیل آباد شامل یخدان گلی خلیل آباد ، آب انبار شماره 2 کندر ، مسجد جامع سعدالدین و امامزاده قاسم ارغا مرمت خواهند شد.

او ادامه داد: اثر تاریخی فرهنگی موسوم به یخدان گلی یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی شهر خلیل آباد است که تا کنون هیچ گونه اقدامات مرمتی روی آن صورت نگرفته است و بزودی شاهد برپایی کارگاه مرمت آن خواهیم بود.

محمودی گفت: اقدامات مد نظر برای مرمت این یخدان شامل مرمت سبکی و برچیدن الحاقات، مرمت حفاظتی و انجام عملیات اندود بیرونی کاهگل بر روی بدنه آن و نیز مرمت های موضعی استحکام بخشی و در نهایت مرمت تکمیلی در قسمت های از بین رفته حد فاصل اثر و پلاک های همجوار خواهد بود.

او افزود: اثر تاریخی فرهنگی آب انبار شمار 2 یا همان آب انبار رحمانی با توجه فرسودگی مواد مصالح تنوره (مخزن آب) و نیاز فوری آن به مرمت ، مرمت اضطراری آن در دستور کار قرار گرفت.

او تصریح کرد: هم چنین مرمت بخشی از امام زاده قاسم ارغا و مسجد جامع سعدالدین نیز در برنامه های مرمتی این اداره در مرداد ماه گنجانده شده است.

شهرستان خلیل آباد با دارا بودن 11 اثر تاریخی فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و 6 اثر معنوی در فهرست اثار ناملموس و دارا بودن جاذبه های متعدد گردشگری همچون آبگرم معدنی در ارتفاعات شمال شهرستان و کویر روستاهای کاهه و جعفرآباد و نیز محور گردشگری پارک جنگلی در فاصله 240 کیلومتری از مشهد مقدس واقع شده است.

منبع: chtn.ir

به "4 بنای تاریخی شهرستان خلیل آباد مرمت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 بنای تاریخی شهرستان خلیل آباد مرمت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید