آخرین نیایشگاه هخامنشیان در ایران کشف شد!

به گزارش وبلاگ بانیما، این محل، نیایشگاه تاریشا بوده است. در این منطقه چهار نقش برجسته ایلامی دیده می شود. ایذه در روزگار ایلامیان به آیاپیر(آنزان) مشهور بوده است و در آخرین روزگاران هخامنشی خاستگاه الیمایی ها(بازماندگان ایلامیان) بشمار می آمده که هم زمان با دوره سلوکی-پارت، بسته به شرایط، قلمرو خود را گسترش می دادند. این منطقه سپس در دوره ساسانی به نام ایذه خوانده شد.

آخرین نیایشگاه هخامنشیان در ایران کشف شد!

ن ی ای ش گ اه ت اری ش ا یا اشکفت در جنوب ایذه، بزرگترین خط نوشته میخی عیلام نو را در خود جا داده و درب رگ ی رن ده چ ه ار ن ق ش ب رج س ت ه عی لام ی اس ت ک ه ن ی ای ش ه ان ی پ ادش اه م ح ل ی آی اپ ی ر ب ه ه م ر اه وزی ر و خ ان و اده اش ر ا ب ه ن م ای ش گ ذ اش ت ه اس ت . این نشانه ها معین می کند که اشکفت سلمان نیایشگاه تاریشا بوده و غار دیگری در کنار این اشکفت در دوره ایلخانی به مکانی مقدس تبدیل شده و رو به روی آن ساخت و سازه های مذهبی شکل گرفته است.

در اینجا غیر از خط نوشته و حکاکی هایی که بر روی سنگ ها شده است، غار و چشمه های معدنی از دل کوه بیرون می جوشد و زیبایی این منطقه را دو چندان می کند. و اما ناگفته نماند که نم بسیار و رشد درخت ها و درختچه ها در این ناحیه، نقش برجسته های ایلامی اشکف سلمان شهر ایذه را تهدید می کند. برای نمونه، در دومین نقش برجسته، از چهارنقش برجسته بزرگ این گستره تاریخی، درست زیر پای هانی پادشاه بزرگ ایلامی، درختچه ای سبز شده و رو به رشد است.

منبع: گردشبان

به "آخرین نیایشگاه هخامنشیان در ایران کشف شد!" امتیاز دهید

1 کاربر به "آخرین نیایشگاه هخامنشیان در ایران کشف شد!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین نیایشگاه هخامنشیان در ایران کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید