آلودگی انگلی گوشت مرغ در مازندران شایعه یا واقعیت؟

به گزارش وبلاگ بانیما، مدیر کل دامپزشکی مازندران در پی نشر خبری با عنوان آلودگی انگلی گوشت مرغ از سلامت مرغ های صنعتی استان اطلاع داد.

آلودگی انگلی گوشت مرغ در مازندران شایعه یا واقعیت؟

وبلاگ بانیما ساری- محمد حسن گلپایگانی گفت: مرغ هایی که کشتارگاه های صنعتی طیور استان کشتار و عرضه می شوند از مزرعه تا بازار، تحت نظارت بهداشتی دامپزشکان هستند و در صورت مشاهده علائم بیماری از جمله آلودگی های انگلی از چرخه مصرف انسانی خارج می شوند.

سه روز قبل بود که خبری از قول محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسانه ای و اعلام شد گوشت درصد زیادی از طیور خانگی و صنعتی کشور به انگل توکسوپلاسما گوندی آلوده است، انگلی که گربه سانان میزبان نهایی آن ها هستند و قابلیت انتشار آن به وسیله مدفوع گربه سانان وجود دارد، به عبارت ساده تر همنشینی طیور خانگی یا صنعتی با گربه سانان سبب آلوده شدن گوشت آن ها و مصرف این گوشت آلوده در خانم های باردار نیز سبب سقط یا عقب ماندگی جنین می گردد.

انگل توکسوپلاسما گوندی یکی از شایع ترین عوامل بیماری زا در دنیا است به گونه ای که نتایج یک تحقیق نشان می دهد حدود دو میلیارد نفر در دنیا به این نوع انگل آلوده هستند و ایران نیز از آن مستنثی نیست، پژوهش گران ایرانی ده سال قبل مطالعاتی را در مورد اندازه انتشار توکسوپلاسموزیس مزمن در خانم های باردار استان اردبیل انجام داده بودند که نشان می داد 47 درصد آنان به نوعی مبتلا به این انگل بودند.

محققان می گویند گربه های آلوده با دفع این انگل به وسیله مدفوع می توانند آب، سبزیجات و مواد غذایی که در اطراف محل تردد گربه ها قرار دارند را آلوده نمایند و مصرف این مواد غذایی آلوده به وسیله طیور سبب تشکیل کیست و آلوده شدن گوشت آنان می گردد و این گوشت اگر به خوبی پخته نگردد امکان انتقال انگل به انسان ها نیز وجود دارد.

احتمال آلوده بودن گوشت ماکیان های محلی به انگل توکسوپلاسما گوندی بیشتر است به این علت که مرغ های بومی به طور معمول در منزل پرورش، کشتار و امعا و احشای آن ها نیز که احتمال آلودگی به این انگل را دارد در محیط رها می شوند اما در واحد های صنعتی این مورد کمتر دیده می گردد

مدیر کل دامپزشکی مازندران می گوید: سالن های پرورش طیور صنعتی در مازندران سیستم قرنطینه ای دارند و امکان ورود گربه ها به این سالن ها وجود ندارد به همین علت اندازه انتشار این انگل در طیور صنعتی بسیار نادر است.

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آلودگی انگلی گوشت مرغ در مازندران شایعه یا واقعیت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی انگلی گوشت مرغ در مازندران شایعه یا واقعیت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید