اختلاف قیمت عجیب لکسوس rx200t و ولوو xc90

به گزارش وبلاگ بانیما، وقتی در بازار خودرو ایران نسخه 2018 لکسوس rx200t حدود 500 میلیون گران تر از نسخه 2017 ولوو xc90 قیمت گذاری می شود، باید تعجب کرد! در روزهایی که کاهش قیمت خودرو ضرب آهنگ کلی بازار وارداتی هاست، قیمت نسخه صفر کیلومتر لکسوس rx200 توربو از مرز 2.4 میلیارد تومان عبور کرده و هم ردیف محصولاتی نظیر ب.ام.و سری7 شده است. خودرویی که ذاتا به محصولی همچون ولوو ایکس سی90 نزدیک است ولی از نظر قیمت با بزرگان یک رده بالاتر رقابت می کند؟ به رغم فزونی آشکار ولوو بر این مدل از لکسوس، چرا این اتفاق افتاده است؟ آیا کمیاب بودن یک محصول عامل باارزش تر بودن یا بهتر بودن آن خودرو است؟ چقدر کمیاب بودن یک خودرو روی بهای آن تاثیر می گذارد؟ خواهیم فهمید.

اختلاف قیمت عجیب لکسوس rx200t و ولوو xc90

خب بازار ایران شرایط عجیبی را سپری می کند و عدم ورود طرح ها و ترندهای روز صنعت خودرو به کشور باعث شده تا قیمت نمونه های استثنایی تا سطحی بالاتر از تصور افزایش یابد. برای نمونه در حالی که ولوو ایکس سی90 خودرویی ایمن تر، جادارتر و سریع تر از لکسوس است اما این خطوط و زوایای تند و تیز rx200 است که نظر بازار را به خود جلب می کند.

این مورد البته تا حدی طبیعی است. بالاخره 48 ماه از ورود نخستین مدل های شاسی بلند بزرگ و گرانقیمت ولوو XC90 به بازار ایران می گذرد و بیش از دو هزار دستگاه از این خودرو در کشور به فروش رفته است. عددی که در قیاس با واردات کمتر از 200 دستگاه RX، عاملی مهم برای حلاوت بیشتر خریداران به انتخاب لکسوس است که خاطرات خوبی در دو نسل گذشته از خود به جای گذاشته.

اما بازهم وقتی به برچسب قیمت 80 هزار دلاری نسخه اف-اسپورت لکسوس می رسیم، متوجه قیمت گذاری گزاف این محصول در مقایسه با XC90 می شویم. موردی که باز هم عمدتا ناشی از به روز بودن فرم طراحی لکسوس است. طراحی این خودرو گرچه مملو از خطوط تیز و عجیب است اما نظر خریداران ایرانی را که شیفته طراحی رادیکال هستند، جذب می کنند. در فضای داخلی البته به نظر همچنان برد با ولوو است ولی کابین لکسوس هم دست کمی از شاسی بلند سوئدی ندارد و ضمن داشتن رفاه و آرامش بالا، رنگ بندی جذابی دارد. همه طراوت لکسوس اما هنگام نشستن پشت فرمان RX200 توربو رنگ می بازد.

موتور قدرتمند و سیستم انتقال قدرت پیشرفته ولوو با سطح بالاتری از کارایی، کیفیتی مختص خود را در حد یک اس یووی شش سیلندر سریع ارائه می کند. نکته ای که دقیقا حسرت بزرگ علاقه مندان به ماهی خوش خط و خال ژاپنی است. در واقع در حالی که لکسوس از موتوری 238 اسبی و یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک با نهایت گشتاور 350 نیوتن متر سود می برد، ولوو از پیشرانه مشهور و نیرومند تی6 با توان 318 اسب و گشتاور 400 نیوتن متر سود می برد. اعدادی که در کنار استفاده از گیربکس هشت سرعته سطح سواری ولوو را چند پله بالاتر از لکسوس قرار می دهد. همین عامل باعث شده تا شتاب صفر تا 100 این ولوو 1975 کیلویی حدود سه ثانیه بهتر از لکسوس باشد. البته این مقایسه نباید موجب شود تا RX200 خودرویی کند به نظر برسد منتها نباید از کنار وزن 1995 کیلویی لکسوس و قدرت پایین تر آن به سادگی گذشت.

فضای داخلی و ابعاد دو خودرو نزدیک به هم است اما ولوو مهندسی بهتری دارد و ضمن جا دادن هفت سرنشین، صندوق باری به وسعت 670 لیتر دارد. چیزی که به دلیل منقار بلند و تیز لکسوس از خریداران این محصول ژاپنی دریغ شده است. ولوو به رغم تنها شش سانتی متر طول بیشتر، فاصله بین دو محور خود را حدود 21 سانتی متر بزرگ تر از لکسوس قرار داده تا به این ترتیب ایکس سی90 یکی از بهترین سالن های مرتفع بازار ایران در رده 1.5 تا 2.5 میلیارد تومان باشد.

رینگ و لاستیک 20 اینچی، سیستم صوتی گران قیمت B&W، صندلی های چرمی و برقی حافظه دار، ماساژوردار و 18 حالته، پنج گرمکن و دو سردکن، 9 رادار، سقف پانوراما به همراه دوربین دید 360 درجه از جمله تجهیزات این سری از ولوو هستند. لکسوس هم در کنار رینگ و لاستیک 19 اینچی از سیستم صوتی مارک لوینسون، صندلی های چرمی و برقی حافظه دار، سقف پانوراما به همراه دوربین دید 360 درجه، صندلی های راحت با پنج گرمکن و دو سردکن و البته سیستم مهم دیفلاک سود می برد. نمره ایمنی دو خودرو عالی و 5 ستاره بوده منتها ولوو در این بخش هم دست بالاتر را دارد. البته نکته مهمی که نباید در عملکرد لکسوس آن را فراموش کرد، استهلاک کمتر در کنار ماندگاری و دوام بهتر است که هزینه پایین تری را به مالکان این محصول تحمیل می کند.

به نظر می رسد با وجود قیمت عجیب لکسوس اما فروشندگان تازگی و طراوت خودرو را همراه با هزینه نگهداری پایین و استهلاک اندکش می بینند. مواردی که در روزگار تحریم و نبود قطعات، مالکان لکسوس را کمتر از هر خودرو دیگری به دردسر می اندازد.

منبع: دیوار

به "اختلاف قیمت عجیب لکسوس rx200t و ولوو xc90" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف قیمت عجیب لکسوس rx200t و ولوو xc90"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید