آنالیز اولویت های پژوهشی در زمینه سیل، جلوگیری ازآسیب با تکیه برعلم

به گزارش وبلاگ بانیما، دکتر بهزاد قره یاضی عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و دبیر کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری به خبرنگاران گفت: بنا داریم در کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورایعالی عتف، برنامه ریزی در زمینه سیل داشته باشیم و در این راستا از اولویت های علمی و پژوهشی بهره ببریم.

آنالیز اولویت های پژوهشی در زمینه سیل، جلوگیری ازآسیب با تکیه برعلم

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم که طی این آنالیز ها راهکارهای علمی به واسطه محققان ارائه گردد، اعلام کرد: در صدد هستیم که در این زمینه بیشترین استفاده را از انجمن های علمی و شورای انجمن های علمی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم به طور ویژه و دستگاه های دولتی، لشگری و کشوری در کنترل این بحران حد نهایت تدبیر و کوشش را انجام دادند، اعلام کرد: این بارش ها در کشور ما در صد سال اخیر بی سابقه بوده؛ بر اساس آمار، میانگین بارندگی در کشور طی 50 سال اخیر 205 میلیمتر بوده؛ اما از اول مهر 97 تا 26 فرودین 98 305 میلیمتر بارندگی داشتیم.

وی اضافه کرد: از همین رو، میزان بارندگی ها 3 برابر سال گذشته بوده است؛ اما اینکه گستردگی بارش ها و بی سابقه بودن آن چشم بر برخی از بی تدبیری ها و تخلف ها پوشیده گردد قابل قبول نیست.

به گفته قره یاضی، بنابراین در حال حاضر باید تنها و تنها به مدیریت بحران به ویژه در استان خوزستان که روند نزولات و ورودی آب استمرار دارد توجه بیشتری گردد.

دبیر کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از تصمیماتی که در این کمیسیون گرفته شده این است که جنبه های مرتبط با سیل از جمله مواهب ناشی از بارش ها مانند افزایش حجم آب دریاچه ارومیه، سیراب شدن اراضی و سفره های زیر زمینی، باروری دیم زارها، پر شدن تالاب ها، تکمیل سدها، و از جنبه دیگر زیان هایی مانند فرسایش خاک، رسوب گذاری این خاک ها در پشت سدها، جانمایی روستاهای گم شده، عوارض اجتماعی و مالی حوادث و مشخص سهم خسارات ناشی از مدیریت انسانی، ارزیابی عملکرد دستگاه ها و… را مورد آنالیز قرار دهیم.

به گفته قره یاضی، البته این اقدامات باید بعد از اینکه هیجانات ناشی از این حادثه فروکش کرد صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: جامعه علمی کشور با آنالیز کارشناسانه در فضای کارشناسی و نه در فضای پر تلاطم خسارات پیروز به تصمیم گیری است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آنالیز اولویت های پژوهشی در زمینه سیل، جلوگیری ازآسیب با تکیه برعلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز اولویت های پژوهشی در زمینه سیل، جلوگیری ازآسیب با تکیه برعلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید