تاریخچه خودرو بی ام و

به گزارش وبلاگ بانیما، خودور سازی بی ام و یک شرکت آلمانی است. اگر شما هم از علاقه مندان خودرو بی ام و هستید و می خواهید بیشتر درباره آن بدانید با ما همراه باشید.

تاریخچه خودرو بی ام و

سرویس خودرو - بی ام و (BMW) که کوتاه شده عبارت (Bayerische Motoren Werke) به زبان آلمانی می باشد و به معنای صنایع موتوری باواریا است. شرکت خودروسازی بی ام دبلیو یک شرکت آلمانی است که از تولید نمایندگان مشهور خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان محسوب می گردد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ آلمان واقع شده است. فرانتس یوزف پوپ شرکت بی ام و را در سال 1916 تاسیس نمود. این شرکت در حال حاضر مالک شرکت های رولز رویس، موتور کارز و مینی است. در سال 2012 بی ام و1.861.826 دستگاه خودرو تولید نمود. شرکت بی ام و در جایگاه چهاردهمین خودروساز عظیم جهان قرار گرفته است. امروزه بیشتر سهام شرکت بی ام و در اختیار خانواده کواندت است. اشتفان کواندت 17.4٪ درصد، یوهانا کواندت 16.7٪ درصد و سوزان کواندت کلاتن 12.6٪ درصد. بخشی از سهام این شرکت نیز در بازار بورس فرانکفورت مبادله می گردد .

فرانتس یوزف پوپ موسس شرکت بی ام و

آرم بی ام و

ساختمان مرکزی بی ام در مونیخ

تاریخچه خودرو بی ام و

کارخانه بی ام و در سال 1917 به عنوان یک کارخانه تولید موتور هواپیما تاسیس گشت. در سال 1918 و با اتمام جنگ جهانی اول، کارخانه به دلیل قطعنامه ورسای مجبور شد که بخش تولیدهای موتور هواپیمای خود را متوقف نماید. این کارخانه تا سال 1923 تنها موتور سیکلت می ساخت و با برداشته شدن تحریم ها در سال 1928 تولید خودرو را شروع نمود. نخستین خودرو تولیدی بی ام و، دیکسی نام داشت که بر پایه آستین 7 و تحت لیسانس شرکت موتور آستین تولید شد. طرح لوگوی آبی رنگ این کارخانه از شکل پره های در حال چرخش هواپیما الهام گرفته شده است. این موضوع در سال 1929 به تایید این کارخانه در آمد. عوامل بسیاری در طراحی چنین نشانی تاثیر گذار بودند که در این میان می توان به پرچم ایالت باواریا که به رنگ آبی و سفید می باشد و نیز کارخانه موتورسازی راپ که آن هم در باواریا بود و رنگ های آبی و سفید را در نشان خود استفاده کرده بود، اشاره نمود. اولین موفقیت این شرکت تولید هواپیماهای IIa inline-six بود که در زمان پیکارهای جنگی ایجاد گشت. در زمان جنگ جهانی دوم نیز بی ام دبلیو مجددا شروع به ساخت هواپیما و موتورهای آن برای نیروی هوایی آلمان کرد. بعد از جنگ دوم و روبرو شدن بخش خودرو سازی کارخانه در سال 1959 با دشواری های مالی جدی، سهامداران باید تصمیم می گرفتند که تولید خودرو را ادامه بدهند یا کارخانه را معلق نمایند .

تاریخچه خودرو فراری - موسس فراری کیست؟

925 نفر آن ها بعد از بررسی تصمیم گرفتند به کار خود ادامه دهند. بی ام و حقوق تولید خودرو ایتالیایی به نام ایزو ایستا را خریداری کرد. تولید این خودرو کوچک با قوای محرکه موتورسیکلت های بی ام و سبب سود دهی و موفقیت نسبی در رابطه با کارخانه شد و آن را از ورشکستگی نجات داد. در همان سال بود که 45٪ سهام این شرکت به وسیله خانواده کوانت خریداری شد و بقیه هم به شکل عمومی به مردم واگذار گشت. بی ام و در سال 1966 کارخانه هانس گلس واقع در دینگل فینگ آلمان را خرید. گفته می گردد که دلیل اصلی خرید این کارخانه رسیدن به دانش تولید تسمه تایم برای موتور هایی با میل سوپاپ در بالا می باشد. از آن به بعد خودرو های گلس با آرم بی ام و ارائه می شد. در سال 1992بی ام و خریداری یک تاسیسات عظیم طراحی در کالیفرنیای آمریکا را شروع کرد که قبل از این متعلق به استودیو DesignworksUSA بود. مالکیت کلی این تاسیسات تا 1995 طول کشید. بی ام و در سال 1994، گروه انگلیسی روور، برند های تولیدی روور، لندروور و ام جی را خرید. بعد از شش سال متضرر شدن به صورت شدید در سال 2000شرکت بی ام و تصمیم گرفت روور را بفروشد. ام جی و روور به کنسرسیوم فینیکس و لندروور به شرکت فورد فروخته شد. امابی ام و در ازای آن حقوق مربوط به مینی و رولز رویس را کسب کرد. در سال 2002 طراحی خودرو های بی ام و دچار تغییرات بسیاری شد. از جمله آن می توان به طرح های رادیکالبی ام و سری 7 وبی ام و زد 4 به وسیله کریس بنگل، سرطراح معروف بی ام و اشاره نمود. در فوریه 2009 کریس بنگل اعلام کرد که بعد از هفده سال از بی ام و جدا می گردد. از آن زمان آدریان فن هایدونک هلندی که معاون و دست راست کریس بنگل محسوب می شد جایگزین او در سمت رئیس بخش طراحی بی ام و گشته است.

در ژانویه 2012 بی ام وبه وسیله فوربس به عنوان خوشنام ترین برند خودرو در جهان شناخته شد. شروع کار بی ام و در سال 1913 توسط کارل فردریش رپ (Karl Friedrich Rapp) در کشور آلمان صورت گرفت.

در سال 1916 شرکت بی ام و مشغول به تولید موتورهای V12 برای امپراتوری اتریش-مجارستان شد. در سال 1917 کارل رپ از مدیریت کنارگیری نمود و فرانتس یوزف پوپ از کارخانه داران اتریشی جانشین او شد. در سال 1918 شرکتبی ام و A , G درآمد. در سال 1919بی ام دبلیو اولین موتور موتورسیکلت خود را طراحی کرد که در موتورسیکلتی به نام ویکتوریا تولید یک شرکت در نورمبرگ استفاده شد. در سال 1923بی ام و نخستین موتور سیکلت خود را به نام (R32) را تولید کرد .(R32) موتوری 500 cc و نیز دارای خنک نماینده هوا بود. در سال 1927 شرکت بی ام و اولین خودرو سواری خود را تولید کرد و خودرو ساز شد .

سهامداران شرکت خودرو سازی بی ام و

بر اساس اشخاص :

  • اشتفان کواندت: 17/4٪
  • یوهانا کواندت: 16/7٪
  • سوزانا کلاتن: 12/6٪
  • سهام آزاد عرضه شده در بورس: 53/3٪

براساس نوع :

  • سرمایه گذاران استراتژیک: 46/7٪
  • سرمایه گذاران صنعتی: 40/6٪
  • بقیه سرمایه گذاران: 12/7٪

تولیدات شرکت خودرو سازی بی ام و

در سال 2006 گروه بی ام و(شامل مینی و رولزرویس) در 5 کشور تعداد 1،366،838 دستگاه خودرو تولید نمود. در سال 2010، تولیدات خودرو های این گروه به 1481253 دستگاه رسید. طبق گزارش ها حدود 56٪خودرو های تولید شده با لوگوی بی ام و دارای موتور بنزینی و مابقی دیزلی می باشند. حدود 27٪ خودروهای بنزینی، چهار سیلندر و حدود 9٪ نیز هشت سیلندر هستند. همچنین بی ام و با همکاری مونتاژ نمایندگان محلی، برخی محصولات خود همچون سری های 3، 5 و 7 و ایکس 3 را در کشورهای تایلند، روسیه، مصر، اندونزی، مالزی و هند تولید می نماید .

معرفی سریع ترین خودرو های جهان

خودرو های شرکت بی ام وخودرو بی ام و سری

خودرو های تولیدی بی ام و

  • بی ام و سری 1 - هاچبک، کوپه، کانورتیبل
  • بی ام و سری 3 - سدان، کوپه، کانورتیبل، استیشن
  • بی ام و سری 5 - سدان، کوپه، کانورتیبل، استیشن
  • بی ام و سری 5 گرن توریزمو - استیشن
  • بی ام و سری 6 - کوپه، کانورتیبل
  • بی ام و سری 7 - سدان
  • بی ام و زد4 - رودستر اسپرت
  • بی ام و ایکس1 - تلفیق هاچبک و SUV
  • بی ام و ایکس3 - SUV
  • بی ام و ایکس5 - SUV
  • بی ام و ایکس6 - تلفیق کوپه و SUV

خودرو بی ام و سری 1

خودرو بی ام و سری 1 کوچکترین خودرو تولیدی بی ام و می باشد که در سه نوع هاچ بک، کوپه و کانورتیبل با 11 نوع مختلف موتور بنزینی و دیزلی ارائه می گردد. نسل اول بی ام و سری 1 با کد تولیدی E82/88 در سال 2004 برای نخستین بار به بازار ارائه شد. از سال 2011 نسل دوم این سری با کد تولیدی F20 معرفی گشت. این خودرو با 11 نوع گوناگون موتور ارائه می گردد .

خودرو بی ام و سری 3

معروف ترین و محبوب ترین مدل بی ام و به حساب می آید که تولید آن از سال 1975 بی وقفه ادامه پیدا کرد. تا به حال شش نسل از بی ام و سری 3 به بازار ارائه گشته است که همگی از بهترین سدان های کوچک موجود در بازار هستند. سری سه به تعادل مبهوت نماینده و سیستم بی نظیر تعلیقش مشهور است که سبب شده بتواند بهتر از هر خودرو دیگری در این کلاس از هر پیچی عبور نماید. هم اکنون نسل ششم این خودرو با کد تولیدی F30 و 8 نوع گوناگون موتور بنزینی و دیزلی و در چهار نوع گوناگون سدان، کوپه، کانورتیبل و استیشن واگن ارائه می گردد .

خودرو بی ام و سری 5

سدان سایز متوسطبی ام و از سال 1972 و طی شش نسل به بازار ارائه گشته است. سری پنج از اسپرت ترین خودرو های این کلاس می باشد که در عین راحتی و جاداری، قادر است پا به پای یک خودرو اسپرت پیچ ها را پشت سر گذارد. نسل ششم این خودرو با کد تولیدی F10 در سال 2010 معرفی گشت و در مدل های سدان و استیشن و با 7 نوع گوناگون موتور بنزینی و دیزلی در اختیار می باشد .

خودرو بی ام و سری 6

مدل اسپرت عظیم بی ام و محسوب می گردد. این مدل در ابتدا به شکل دو در کوپه در سال 1976 به بازار معرفی گشت ولی ساخت آن در سال 1989 متوقف شد. در سال 2003 شرکت تصمیم داشت این مدل را بر پایه بی ام وسری 5 بازسازی نماید. از سال 2010 هم نسل سوم این خودرو با کد F12 /F13 در سه مدل کوپه، کانورتیبل (سقف باز شو) و گران کوپه (تلفیقی از کوپه و سدان به شکل کوپه چهار در) و با سه موتور بنزینی و دو موتور دیزلی به بازار ارائه می گردد. بی ام و سری 6 با اینکه از فروش مناسبی بهره مند بوده همیشه هدف نقدها گروهی از صاحب نظران و دوستداران بی ام و در راستای طراحی خارجی بوده .

خودرو بی ام و سری 7

عظیم ترین و مجلل ترین خودرو سدان (چهار درب صندوق دار) بی ام و می باشد که از سال 1977 تا به حال طی پنج نسل تولید گشته است. سری هفت اسپرت ترین خودرو در کلاس سدان های فول سایز به حساب میآید و همیشه از پرطرفدارترین های این کلاس بوده. این خودرو هم اکنون به دو صورت عادی و کشیده با سه نوع موتور بنزینی و دو موتور دیزلی تولید می گردد. بی ام و به شکل تحقیقاتی این مدل را با موتور هیدروژنی نیز تولید کرده است .

موتور سیکلت ها تولید شده توسط شرکت بی ام و

کارخانه بی ام و نخست شروع به تولید موتور مربوط به موتور سیکلت کرد. سپس در سال های اولیه جنگ جهانی اول به ساخت موتور سیکلت اقدام کرد. نخستین موتور سیکلت موفقیت آمیز شرکت بی ام و بعد از مدل به درد نخور (Helios and Flink) آر 32 (R32) نامیده شده بود. این موتور سیکلت دارای موتور بوکسر (Boxer) دوقلو بود که در آن سیلندر ICCE از هر طرف موتور سیکلت بیرون زده بود. به جز مدل های تکی کلیه مدل های موتورسیکلت های تولید شده به وسیله بی ام و ظاهری خاص و متفاوت داشتند و این ظاهر را تا سال 1980 حفظ نمودند. هنوز موتورهای ساخت بی ام و وجود دارند که به همین صورت تولید می گردند و نام خود را با سری R بر سر زبان ها انداخته اند. در هنگام جنگ جهانی دوم شرکت بی ام و ساخت موتور سیکلت آر 75 را شروع کرد که جایی برای نصب کنار خودرو داشت. این همراه بود با طراحی یکتای آن که از روی زوندپ (Zündapp) کپی برداری شده بود و چرخ های آن همان چرخ های موتور بود و دیفرانسیل آن روی موتور قفل می گشت. همین سبب استحکام بسیار زیاد آن شد؛ به صورتی که آن را به خودرو جیپ بسیار شبیه کرد .

بی ام و مدل ار 32، اولین موتور سیکلت تولید شده توسط بی ام و

در سال 1983 مدل های سری ک (K Series) ایجاد شدند. آنها را آجرهای پرنده (The Flying Brick) نام گذاری می کردند . (این گونه نامیدن به این علت بود که نخستین موتور این سری یعنی ک1 (K1) به همین نام معروف بود ). مدت کوتاهی پس از آنبی ام و شروع به ساخت موتورهای سری گ (G) و سری اف (F) با موتور دو قلوی روتاکس (Rotax) نمود. در ابتدای سال 1990 بود که بی ام و اقدام به شروع ارتقای مدل ایرهد (Airhead) بوکسر نمود. که بعدها به ابتدای هد (Oilhead) معروف شد. در سال 2002 موتورهای ایل هد از دو جرقه زن برای هر سیلندر بهره گرفتند. در سال 2004 شرکت بی ام و میله (Shaft) بالانس داخلی را به موتور اضافه نمود. این امر باعث افزایش ظرفیت آن به 1170 سی سی و افزایش توان آن به 100 اسب بخار در مدل R1200 GS گشت که نسبت به مدل R1150 GS با مشخصه های 85 اسب بخار و 1000 سی سی رجحان قابل توجهی داشت .

خودروهای آینده جگوار و کنترل مغز و قلب راننده!

بی ام و جی تی 600

در سال 2004 بی ام و مدل K1200S را معرفی نمود. این موتور بسیار قوی و با تکنولوژی بالا و نشانه تغییر نگرش بی ام و برای رقابت با موتور سازی هایی همچون سوزوکی، کاوازاکی، هوندا و یاماها بود. ویژگی های عمده آن موتور 167 اسب بخاری و وزن سبک آن بود که سبب قابل رقابت بودن آن موتور با سایر هم دسته ها بود. در ضمنً موتور به وسیله تیم فرمول 1 ویلیامز طراحی گشته بود. سیستم تعلیق عقب اتوماتیک از مزایای قابل توجه این مدل محسوب میشد. بی ام و یکی از پایه گذاران ترمزهای ضدقفل در صنعت به حساب می آید و از ابتدای دهه 80 شروع به بهره گیری از این سیستم در موتورهای خودش نمود. مدل های 2006 به این شرکت دارای سیستم های پیچیده جلوگیری از سر خوردن و کنترل تعادل الکترونیکی است. بی ام وابداع نماینده سیستم های تعلیق برای موتور سیکلت می باشد و زودتر از همه این سیستم ها را در موتور سیکلت های خود به کار گرفته است. بیشتر مدل های مدرن بی ام و از سیستم تعلیق عقب برخوردار هستند. همچنین بی ام و از سیستم تعلیق دیگری هم در موتورهای 1990 استفاده می نماید که به Telelever معروف است و سبب می گردد که تکان موتور به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند .

باشگاه های موتور سواری

باشگاه های متعددی در سراسر جهان از بی ام و بهره می گیرند. عظیمترین های آنها سندیکای موتور سواران بی ام و و صاحبان موتور سیکلت های بی ام و در آمریکا است که هر دو در کشور ایالات متحده واقع شده اند .

شعارهای تبلیغاتی شرکت خودرو سازی بی ام و

شعار اصلی شرکت بی ام و: شعار اصلی آن، با لذت برانید است که در زبان آلمانی (Freude am Fahren) می باشد.

در انگلیس (The Ultimate Driving Machine) به معنای (نهایت یک خودرو) شعار این شرکت است.

شعار انگلیسی (sheer driving pleasure) یا (لذت واقعی رانندگی) نیز در برخی جاها توسط شرکت BMW استفاده می گردد .

منبع: setare.com

به "تاریخچه خودرو بی ام و" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه خودرو بی ام و"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید