حرکت پرشتاب دنیا به سوی انقراض: آیا دنیا سیاه خواهد شد؟

به گزارش وبلاگ بانیما، جمعیت ژاپن از 128 میلیون نفر جمعیت در سال 2017 به کمتر از 53 میلیون نفر تا سرانجام قرن خواهد رسید. پیش بینی می گردد که ایتالیا هم کاهش بسیار چشمگیری در میزان باروری مشاهده کند و در همین چارچوب زمانی جمعیت آن از 61 میلیون نفر به 28 میلیون نفر کاهش پیدا کند.

حرکت پرشتاب دنیا به سوی انقراض: آیا دنیا سیاه خواهد شد؟

محققان می گویند جهان برای سقوط میزان زاد و ولد که اثرات شوکه نماینده بر جوامع خواهد داشت، اصلاً آماده نیست. میزان باروری تا سرانجام قرن حاضر در تمام کشور های جهان کاهش پیدا خواهد نمود و جمعیت 23 کشور از جمله اسپانیا و ژاپن تا سرانجام سال 2100 نصف خواهد شد.

کشور های جهان همچنین با سرعت پیر خواهند شد و تعداد افرادی که به سن 80 سالگی خواهند رسید بسیار بیشتر از افرادی است که متولد می شوند.

چه اتفاقی دارد می افتد؟

میزان باروری - میانگین تعداد فرزندانی که یک زن به جهان می آورد- در حال کاهش است. اگر میزان باروری به زیر تقریباً 2.1 برسد، جمعیت جهان آغاز به کاهش یافتن می نماید.

در سال 1950، زنان به طور میانگین 4.7 فرزند در طی دوران زندگی شان به جهان می آوردند. محققان در موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در واشنگتن نشان داده اند که نرخ باروری جهانی در سال 2017 تقریبا به 2.4 کاهش پیدا نموده است و تحقیقات آن ها نشان می دهد این مقدار تا سال 2100 به زیر 1.7 فرزند خواهد رسد.

درنتیجه، محققان انتظار دارند تعداد افرادی که در روی سیاره زندگی می نمایند تا سال 2064 به 9.7 میلیارد نفر برسد و تا سرانجام قرن این تعداد به 8.8 میلیارد نفر کاهش پیدا کند.

پروفسور کریستوفر ماری، یکی از محققان، به بی بی سی ورلد گفت: این مسئله عظیمی است؛ بیشتر مناطق جهان در حال گذار به شرایطِ کاهش طبیعی جمعیت است. من گمان می کنم هنوز نمی دانیم این مسئله چه آثار شگفت انگیزی خواهد داشت، ما مجبور می شویم جامعه را بازسازماندهی کنیم.

چرا میزان باروری رو به کاهش است؟

وقتی صحبت از باروری می گردد، تعداد اسپرم ها یا چیز هایی شبیه به این که ممکن است در وهله نخست به ذهن برسد، ارتباطی به موضوع پیدا نمی نماید.

پاسخ در گرایش زنان بیشتر به کار کردن و تحصیل و همچنین دسترسی بیشتر به پیشگیری از بارداری است که به زنان یاری می نماید انتخاب نمایند فرزندان کمتری به جهان آورند.

کدام کشور ها بیشترین آسیب را خواهند دید؟

جمعیت ژاپن از 128 میلیون نفر جمعیت در سال 2017 به کمتر از 53 میلیون نفر تا سرانجام قرن خواهد رسید. پیش بینی می گردد که ایتالیا هم کاهش بسیار چشمگیری در میزان باروری مشاهده کند و در همین چارچوب زمانی جمعیت آن از 61 میلیون نفر به 28 میلیون نفر کاهش پیدا کند.

23 کشور شامل اسپانیا، پرتغال، تایلند و کره جنوبی جمعیت شان بیشتر از نصف کاهش پیدا خواهد نمود. پروفسور ماری می گوید: این آمار حیرت آور است.

پیش بینی می گردد جمعیت چین که اکنون پرجمعیت ترین کشور جهان است طی 4 سال آینده ابتدا به 1.4 میلیارد نفر افزایش پیدا کند و بعد تا سال 2100 به نصف این مقدار یعنی 732 نفر برسد. هند جای چین را خواهد گرفت.

جمعیت انگلستان در سال 2063 به 75 میلیون خواهدر رسید و تا سال 2100 به 71 میلیون نفر کاهش پیدا خواهد نمود. این مسئله جهانی است و میزان باروری در 183 کشور از 195 کشور جهان به زیر سطح جایگزینی خواهد رسید.

مشکلش چیست؟

ممکن است فکر کنید کاهش جمعیت برای محیط زیست خوب است. جمعیت کمتر انتشار گاز کربن و جنگل زدایی به منظور کشاورزی را کاهش می دهد.

پروفسور ماری می گوید: این ها درست است به جز اینکه ساختار سنی معکوس می گردد (جمعیت پیر از جمعیت جوان پیشی می گیرد) و پیامد های ساختار سنی معکوس را به همراه دارد.

یافته های مطالعه:

تعداد افراد زیر 5 سال از 681 میلیون در سال 2017 به 401 میلیون تا سال 2100 کاهش پیدا خواهد نمود.

تعداد افراد بالای 80 سال از 141 میلیون در سال 2017 به 866 میلیون در سال 2100 افزایش پیدا خواهد نمود.

پروفسور ماری می افزاید: معکوس شدن ساختار سنی تغییراتی اجتماعی زیادی به وجود می آورد. این اتفاق من را نگران می نماید، زیرا من یک دختر 8 ساله دارم و در تعجبم از اینکه جهان چه شکلی خواهد شد.

چه کسی قرار است در جهانی که به طور گسترده ای پیر شده اقتصادیات پرداخت کند؟ چه کسی بهای مراقبت های بهداشتی از جمعیت پیر را خواهد پرداخت؟ چه کسی از افراد پیر مراقبت خواهد نمود؟ آیا مردم هنوز قادر خواهند بود که بازنشست شوند؟

راه چارهی وجود دارد؟

بعضی کشور ها به مهاجرت روی آورده اند تا جمعیت خود را که ناشی از کاهش میزان باروری است، جبران نمایند. اما اگر بنا باشد جمعیت کل جهان کاهش پیدا کند، این راه چاره مفید نخواهد بود.

بعضی از کشور ها به راه چاره مرخصی زایمان برای مادر و پدر، پرداخت هزینه بچه ها، ارائه مشوق های اقتصادی و حق استخدام مضاعف برای بچه دار ها فکر نموده اند، اما این پاسخ واضح نیست.

سوئد توانست میزان باروری خود را از 1.7 به 1.9 افزایش دهد، اما سیار کشور هایی که کوشش زیادی برای مبارزه با کاهشِ چشمگیر زادو ولد نموده اند هنوز با آن دست وپنجه نرم می نمایند. میزان باروری در سنگاپور هنوز 1.3 است. پروفسور ماری می گوید: اگر راه چارهی برای این قضیه پیدا نگردد گونه انسانی ناپدید می گردد، اما فقط چند کشور به راه چاره رسیده اند.

کشور های جهان چطور با کاهش میزان تولد مبارزه می نمایند؟

محققان هشدار داده اند که نباید به بهای افزایش میزان باروری از تحصیل و دسترسی زنان به پیشگیری از بارداری جلوگیری کرد.

پروفسور استین امیل وُلسِت می گوید: پاسخ به کاهش جمعیت احتمالا یک نگرانی عظیم برای بسیاری از کشو ها خواهد بود، اما نباید پیشرفتِ بهداشت باروری در زنان یا پیشرفت حقوق زنان را قربانی کرد.

آفریقا چطور؟

پیشی بینی می گردد جمعیت صحرای آفریقا تا سال 2100 سه برابر شده و به بیش از 3 میلیارد نفر برسد. برطبق این مطالعه نیجریه با جمعیتی بالغ بر 791 نفر دومین پرجمعیت ترین کشور جهان خواهد شد.

پرفسور ماری می گوید: افرادی با پیشینه آفریقایی در سراسر جهان بر جمعیت های دیگر پیشی خواهد گرفت.

چرا آستانه میزان باروری 2.1 است؟

ممکن است فکر کنید عدد آستانه میزان باروری باید 2.0 باشد. دو والد دو فرزند دارند بنابراین جمعیت در سطح ثابت باقی می ماند.

اما حتی در بهترین شرایط مراقبت های بهداشتی هم همه بچه ها تا عظیمسالی زنده نمی مانند. همچنین، بچه ها بیشتری مذکر هستند. این عین عدد جایگزینی در کشور های توسعه یافته 2.1 است. در کشور هایی که میزان مرگ ومیری نوزادان بیشتر است، میزان باروری باید بیشتر باشد.

کارشناسان چه می گویند؟

پروفسور ابراهیم ابوبکر از کالج یونیورسیتی لندن می گوید: حتی اگر این پیش بینی ها نیمی هم درست باشد، مهاجرت برای کشو ها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. توزیع جمعیت در سن کار است که شکوفایی یا پژمردن بشریت را معین می نماید.

منبع: BBC World

ترجمه: سایت وبلاگ بانیما

منبع: فرادید

به "حرکت پرشتاب دنیا به سوی انقراض: آیا دنیا سیاه خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت پرشتاب دنیا به سوی انقراض: آیا دنیا سیاه خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید