خبرنگاران مبارزه با سوسک حنایی در 8 هزار هکتار از نخلستان های سیستان وبلوچستان

به گزارش وبلاگ بانیما، زاهدان- خبرنگاران- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما از ابتدای امسال تا به امروز هشت هزار هکتار از نخلستان های این استان اجرا شده است.

خبرنگاران مبارزه با سوسک حنایی در 8 هزار هکتار از نخلستان های سیستان وبلوچستان

غلام حسین تیموری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ بانیما اظهارداشت: سوسک سرخرطومی حنایی به عنوان یکی از خطرناک ترین آفت های درختان نخل نام برده می گردد که برای زندگی، لانه سازی و پرورش لارو به طور معمول از تنه درخت برای رشد و تکثیر خود استفاده می نماید.

وی ادامه داد: تا به امروز کار ردیابی سوسک سرخرطومی خرما در سطح حدود 20 هزار هکتار صورت گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اضافه نمود: آفت سرخرطومی خرما علاوه بر خسارت مستقیم که از بابت تغذیه لارو آفت از تنه درخت و آوندهای آن انجام می گردد عامل ورود عوامل قارچی و باکتریایی به داخل تنه بوده که درنهایت درصورت عدم مبارزه به موقع باعث مرگ درخت می گردد.

وی گفت: سال گذشته نیز پایش سوسک سرخرطومی خرما در بیش از 59 هزار هکتار و مبارزه با آن در سطح 26 هزار هکتار اجرایی شده است.

تیموری به همه کشاورزان نخل کار توصیه کرد: با توجه به پراکندگی درختان آلوده در سطح نخلستان ها باید تمامی درختان آلوده توسط کارشناسان ماهر مورد بازبینی قرار گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: مبارزه شیمیایی با قرص های فسفید آمونیوم واستفاده از فرمون سوسک راههای مبارزه با این آفت است.

تیموری اعلام کرد: این حشره خطرناک با ایجاد حفره ها و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل بوجود می آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرارمی دهد و در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ درخت خرما می گردد.

وی اضافه نمود: خسارت اصلی این آفت در مرحله لاروی سوسک حنایی وارد می گردد بطوری که این حشره نابالغ با تغذیه از دسته های آوندی درخت نخل کانال هایی درجهت مختلف بالا و پایین ایجاد نموده و در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اضافه نمود: بتدریج حشره کامل شده و به وسیله زخم های موجود بر روی تنه درختان خرما وارد درخت می شوند و آغاز به تخم ریزی نموده که تعداد زیاد تخم ها، شرایط مناسب دمایی ومبارزه نکردن به موقع می تواند منجر به گستردگی این آفت گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مبارزه با سوسک حنایی در 8 هزار هکتار از نخلستان های سیستان وبلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مبارزه با سوسک حنایی در 8 هزار هکتار از نخلستان های سیستان وبلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید