خطر رژیم پروتئین حیوانی برای سلامتی

به گزارش وبلاگ بانیما، یک مطالعه جدید از دانشگاه فنلاند شرقی با شواهد بیشتری نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از پروتئین جانوری و گوشت حیوانات برای سلامت مناسب نیست.

خطر رژیم پروتئین حیوانی برای سلامتی

به گزارش ایسنا، بر اساس پیگیری های 20 ساله این مطالعه افرادی که عمدتا در رژیم غذایی خود پروتئین حیوانی را به پروتئین گیاهی ترجیح می دهند، نسبت به افرادی که رژیمشان از نظر منابع پروتئینی متعادل تر است، بیشتر در معرض مرگ زودرس قرار دارند.

به نظر می رسد مصرف زیاد گوشت حیوانات از هر نوعی با بروز عوارض جانبی مختلفی ارتباط دارد. بر اساس این آنالیز ها افرادی که منابع اصلی پروتئین در رژیم غذاییِ آن ها مبتنی بر حیوانات بوده و روزانه بیش از 200 گرم گوشت مصرف می نمایند در طول مطالعه نسبت به افرادی که منابع پروتئین در رژیم غذایی شان به شکل متعادل هم از نوع حیوانی و هم از نوع گیاهی بوده و روزانه کمتر از 100 گرم گوشت مصرف می نمایند، 23 درصد بیشتر با خطر مرگ زودرس روبرو هستند.

این مطالعه هم چنین نشان داد که به طور کلی وجود مقدار زیادِ پروتئین در رژیم غذایی روزانه با افزایش خطر مرگ در افرادی که در ابتدای مطالعه به دیابت نوع دو، بیماری های قلبی-عروقی یا سرطان مبتلا بودند، همراه است. در حالی که چنین ارتباطی در افرادی که به این بیماری ها مبتلا نبودند، مشاهده نشده است.

این یافته ها بر لزوم آنالیز تأثیرات سلامتی مصرف پروتئین به ویژه در افرادی که از قبل به بیماری های مزمن مبتلا هستند، تأکید می نماید. میانگین سنی افراد شرکت نماینده در این مطالعه در ابتدای آنالیز ها 53 سال بود و رژیم های غذایی که به وضوح فاقد پروتئین بودند در بین جمعیت مورد مطالعه وجود نداشت.

به گفته متخصصان با این وجود این یافته ها نباید به افرادی که در معرض خطر بیشتری از سوء تغذیه بوده و میزان مصرف پروتئین آن ها به طور معمول کمتر از مقدار توصیه شده است، تعمیم داده گردد.

بنا بر گزارش ساینس دیلی، مطالعات قبلی حاکی از آن است که مصرف زیاد پروتئین حیوانی و به ویژه مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس با افزایش خطر مرگ همراه است. با این حال اثرات دقیق مصرف پروتئین و منابع مختلف پروتئینی بر سلامتی هنوز ناشناخته بوده و احتیاج به مطالعات بیشتر دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "خطر رژیم پروتئین حیوانی برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر رژیم پروتئین حیوانی برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید