سیل 300 میلیارد تومان به بناهای تاریخی کشور آسیب زده است!

به گزارش وبلاگ بانیما، خسارت سیل به بناهای تاریخی

سال 98 با بارش های شدیدی همراه بود که اگرچه باران نعمت الهی محسوب می شود اما به دلیل شدت بارش ها و مسائل زیرساختی متاسفانه این بارش ها در بسیاری از مناطق کشور عزیزمان خسارت های جانی و مالی زیادی به جا گذاشت. یکی از بخش هایی که بر اثر سیل متحمل آسیب های فراوانی شده اند آثار و بناهای تاریخی کشور هستند که متاسفانه برخی از این آسیب ها جبران ناپذیر هستند. سازمان یونسکو در پی این موضوع، از ایران درخواست کرده تا گزارش آسیب سیل به بناهای تاریخی ایران را ارزیابی و آن را به این سازمان ارائه بدهد. آقای طالبیان، معاون میراث فرهنگی در مصاحبه ای با خبرنگاران در مورد خسارت سیل به بناهای تاریخی کشور صحبت هایی داشته اند و این خسارت و آسیب را در حدود 300 میلیارد تومان برآورد کرده اند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد این گزارش بیشتر صحبت کنیم.

سیل 300 میلیارد تومان به بناهای تاریخی کشور آسیب زده است!

آقای محمد حسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دو روز قبل برای بررسی آثار و بناهای تاریخی استان لرستان مثل فلک الافلاک و پل های قدیمی به این استان سفر کرده بود. ایشان در این سفر و در مصاحبهیی که با خبرنگار ایسنا داشتند در مورد خسارت سیل به بناهای تاریخی کشور صحبت کردند و گزارش آسیب سیل را اعلام کردند.

آقای طالبیان در این مصاحبه گفت: متاسفانه 730 اثر تاریخی در 25 استان کشور به دلیل بارش باران و جارش شدن سیل آسیب و خسارت دیده اند. بر اساس بررسی ها و پایش هایی که در این مورد اجرا شده تعیین شد که حدود 300 میلیارد تومان خسارت و آسیب به بناهای تاریخی کشور وارد شده و برای بازسازی این آثار به بودجه ای در این حدود نیاز خواهد بود.

ایشان در این مصاحبه بیان کردند:

استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و گیلان 6 استانی هستند که هیچ گزارشی مبنی بر خسارت و آسیب سیل در آن ها گزارش نشده است.

به گفته ایشان: متاسفانه سیل در برخی استان ها خسارت های زیاد و جبران ناپذیری به آثار و بناهای تاریخی وارد کرده است. حتی این خسارت و آسیب ها در حدی است که هنوز هم برخی از این آثار ارزشمند در بستر رودخانه و آب هستند و هنوز هم در بسیاری از استان ها بارش ها ادامه دارد.

اگرچه آقای طالبیان خسارت سیل به بناهای تاریخی کشور را حدود 300 میلیارد تومان گزارش کرده اند اما به گفته ایشان این رقم و گزارش شامل محوطه ها و تپه های تاریخی نمی شود. چرا که این محوطه های باستانی هنوز در آب قرار دارند و کارشناسان پیروز به بررسی و تخمین خسارت و آسیب آن ها نشده اند!

ساختار اصلی پل های تاریخی آسیب ندیده اند!

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بناهای تاریخی که در اکنون در بستر رودخانه قرار گرفته اند را به دو بخش عمده تقسیم می کند. به گفته ایشان این سازه ها یا پل های سالمی هستند که همچنان ساختار اصلی و اجزای خود را حفظ کرده اند یا آسیب و خسارت کمی دیده اند. یکی از این پل ها، پل گپ در استان لرستان است که با این که دچار فرسایش و تخریب و آسیب کمی شده اما هنوز ساختار اصلی خود را حفظ کرده است.

اما بخش دوم پل هایی هستند که مثل پل ساسانی دزفول آسیب و خسارت زیادی دیده اند و شدت سیل مشکلاتی را برای ساختار اصلی این پل ها هم ایجاد کرده است. همچنین پل افرینه در لرستان هم اگرچه هنوز پابرجا مانده اما دچار فرسایش و آسیب زیادی شده است. متاسفانه بخش مربوط به دوره ساسانی پل شکسته یا پل دختر نیز به دلیل شدت سیل واژگون شده و آسیب و خسارت فراوانی دیده است.

چند اثر و بنای تاریخی در سیل به طور کامل تخریب شده اند؟

آقای طالبیان اگرچه گزارش خسارت سیل به بناهای تاریخی کشور را 300 میلیارد تومان اعلام کرده اما در مورد تعداد بناهایی که کاملا تخریب شده اند می گوید: ما هنوز گزارش دقیقی در این مورد نداریم و به همین دلیل هم نمی توانیم دقیق در این باره اظهار نظر کنیم. اما مثلا در برخی مناطق روستایی که بخش هایی که تخریب و آسیب سیل بیشتر بوده مواردی داشتیم که یک دیوار یا سقف بنای تاریخی فرو ریخته است.

ایشان در مورد تخریب 70 درصدی یخچال میرفتاح در استان همدان هم گفت: در زمان اعلام موقعیت بحرانی و بارش و سیلاب لازم بود که در مورد هدایت آب تدابیری صورت بگیرد. متاسفانه بارش باران و سیلاب ناگهانی و شدت یکباره آب باعث تخریب بخش زیادی از این بنای باارزش تاریخی شده است.

منبع: الی گشت

به "سیل 300 میلیارد تومان به بناهای تاریخی کشور آسیب زده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیل 300 میلیارد تومان به بناهای تاریخی کشور آسیب زده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید