صدور پروانه برای 4 موزه خصوصی در استان فارس

به گزارش وبلاگ بانیما، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از صدور پروانه فعالیت چهار موزه خصوصی در استان فارس اطلاع داد.

صدور پروانه برای 4 موزه خصوصی در استان فارس

به گزارش وبلاگ بانیما به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز شنبه 17 آذر 97 با اعلام این خبر اظهار کرد: به استناد ماده 24 آیین نامه مدیریت ساماندهی، نظارت و حمایت از دارندگان و مالکان اموال منقول فرهنگی تاریخی مجاز، مجموعه دارانی که آثارشان به ثبت میراث فرهنگی رسیده است می توانند نسبت به ایجاد موزه های خصوصی اقدام نمایند.

او توضیح داد: ثبت و مستندنگاری این آثارهیچ خدشه ای به مالکیت افراد وارد نمی کند و تنها نظارت و حمایت از مجموعه به عهده میراث فرهنگی است.

این مقام مسئول افزود: خوشبختانه تا کنون در استان فارس نزدیک به ده مجموعه خصوصی مستند نگاری و به ثبت رسیده است که از این تعداد، چهار مجموعه، مجوز ایجاد موزه خصوصی دریافت کرده اند.

در ادامه محمد مهدی نجفی سرپرست امور موزه های میراث فرهنگی فارس نیز گفت: بعد از هشت دهه سابقه فعالیت موزه در سطح استان، این نخستین بار است که در پنج سال اخیر شاهد تاسیس موزه توسط بخش خصوصی هستیم.

نجفی افزود: این در حالی است که در سالیان گذشته تمامی موزه های سطح استان کاملا دولتی تاسیس و اداره می شدند که بیشتر آنها نیز فاقد پروانه فعالیت بوده و هستند.

او با اشاره به تصویب آیین نامه حمایت از دارندگان و مالکان اموال فرهنگی تاریخی مجاز توسط هیات وزیران افزود: تغییرات وسیعی از نظرسطح نگرش و ارائه خدمات به مجموعه داران بخش خصوصی ایجاد گشت تا این مجموعه ها پس از مستند نگاری و ثبت، مجاز به تاسیس موزه شوند.

سرپرست امور موزه های میراث فرهنگی استان فارس ادامه داد: از سوی دیگر تغییر دیدگاه افراد بر مقوله اهمیت موزه ها به عنوان ثروت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نقش اساسی و تاثیرگذار آن در سطح منطقه ای، ملی و جهانی فرهیختگان را تشویق کرده است تا در این زمینه سرمایه گذاری کرده و اثری ماندگار از خود بجای گذارند.

این مسئول افزود: از این دست سرمایه گذاری ها، مجموعه خصوصی خسرو رودانی است که پس از ثبت و مستند نگاری ، در بخشی از بنای اختصاص یافته، ویترین بندی، موزه آرایی و چیدمان آثار انجام پذیرفت و در نوع خود یکی از زیباترین موزه های شهر شیراز است ، موزه مردم شناسی بخش اوز شهرستان لارستان است که جزء فعال ترین موزه های شناخته می گردد و علاوه بر حفظ ونگهداری بیش از 2000 قلم از اشیائ مردم شناسی بخش اوز، برنامه های متنوعی نیزبه مناسبت های مختلف در محیط موزه اجرا می گردد.

او اظهار داشت: موزه بین المللی مطبوعات خبر جنوب به عنوان نخستین موزه رسمی بخش خصوصی فارس و خانه موزه روستائی قلات شیراز نیز به عنوان نخستین خانه موزه روستائی پروانه فعالیت دریافت کرده اند.

نجفی در سرانجام اظهار امیدواری کرد: تا سرانجام سال 97 دو خانه موزه روستایی دیگر فارس، ثبت و پروانه بهره برداری دریافت نمایند.

منبع: میراث آریا

به "صدور پروانه برای 4 موزه خصوصی در استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور پروانه برای 4 موزه خصوصی در استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید