معرفی شرکت های مسافربری قطار ایران

به گزارش وبلاگ بانیما، شرکت های مسافربری قطار ایران در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته اند. سیستم حمل و نقل ریلی یکی از راه های مطمئن و ایمن سفر در دنیا است که قدمت آن از سایر وسایل نقلیه بیشتر است. در ایران نیز شرکت های متعدد حمل و نقل ریلی با توسعه سیستم ریلی کشور، فعالیت خود را شروع کردند و هم اکنون در دسته برترین شرکت های مسافربری محسوب می شوند. در ادامه شرکت های حمل و نقل ریلی ایران را با هم مرور می کنیم.

معرفی شرکت های مسافربری قطار ایران

آشنایی شرکت های مسافربری قطار ایران

در سال 1376 ناوگان حمل و نقل ریلی کشور تصمیم گرفت تا سیستم راه آهن را را به شرکت های خصوصی واگذار کند. برای اولین قدم فعالیت شرکت حمل و نقل ریلی از شرکت رجا آغاز شد، سهام این شرکت در ابتدای امر دولتی بود. اما با گذشت زمان و تقریباً از سال 1388 واگذار شدن سهام این شرکت آغاز شد و بعد از آن طی سال های اخیر شرکت های مسافربری ریلی فراوانی به وجود آمدند که در حال حاضر نیز همچنان فعال هستند. البته در این بین بعضی از شرکت ها هنوز خصوصی هستند و سهام خود را واگذار ننموده اند.

شرکت های مسافربری قطار ایران شامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، قطار های فدک، قطار های مسافربری و باری جوپار، راه آهن شرقی بنیاد، قطار های مسافربری مهتاب، قطار های مسافربری ریل ترابر سبا، قطار های نورالرضا، قطار های مسافربری هستیا، قطار های پارس لاریم، قطار های مسافربری رعد تبریز، قطار های مسافربری کوثر و قطار های مسافربری وانیا ریل، فعال هستند که در راستاهای ریلی سراسر کشور خدمت رسانی می نمایند و بعضی از آنها در زمینه قطار های باری نیز فعال هستند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که شرکت های قطار مسافربری وانیا ریل، مهتاب سیر جم، راه آهن شرقی بنیاد یا بن ریل، نورالرضا، ریل ترابر سبا، ریل سیر کوثر، جوپار، رعد تبریز و هستیا در زیر مجموعه هلدینگ سفیر ریل آسیا قرار دارند، اما فعالیت های هر کدام از آنها به صورت کاملا مستقل انجام می گردد.

  • قطار های مسافربری شرکت رجا

قدیمی ترین و اولین شرکت حمل و نقل ریلی در میان شرکت های مسافربری قطار ایران، شرکت رجا نام دارد. این شرکت راه آهن که بیش از بیست سال در زمینه بهبود، توسعه و ارتقاء شرایط ناوگان ریلی فعال بوده است موفقیت های چشمگیری در این راستا به دست آورده. در حال حاضر شرکت حمل و نقل ریلی رجا یکی از برترین شرکت های قطار ایران است که به قطارهای 5 ستاره و لوکس مجهز است. قطار زندگی برترین قطار شرکت رجا نام دارد و بعد از آن قطار های پلور سبز و سیمرغ نیز در رده قطارهای بسیار باکیفیت این شرکت حمل و نقل ریلی قرار دارند. شرکت رجا در زمینه قطار های سریع السیر فعال ترین شرکت محسوب می گردد و بعلاوه قطار اتوبوسی پردیس یکی از برترین قطار هایی است که در حوزه قطار های سریع السیر در کشور فعال هستند.

  • قطار های باری و مسافربری شرکت جوپار

شرکت حمل و نقل ریلی جوپار که یکی دیگر از شرکت های مسافربری قطار ایران در بخش خصوصی است و در زمینه قطار های داخلی فعال است. این شرکت به طور رسمی فعالیت خود را در سال 1381 آغاز کرد و در ابتدای امر تنها در زمینه حمل بار و مسافر با 22 واگن 6 تخته پارسی فعال بود. در سال 1388 این شرکت 84 واگن پارسی خریداری کرد و در سال 1393 با وارد کردن 45 دستگاه واگن آلمانی، به یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل ریلی در کشور تبدیل شد .

  • قطار های مسافربری شرکت فدک

قطار های شرکت فدک که یکی از محبوب ترین و مشهور ترین شرکت های حمل و نقل ریلی محسوب می گردد در دسته برترین قطارهای ناوگان ریلی قرار دارند. این شرکت که در میان شرکت های مسافربری قطار ایران بسیار مشهور است و فعالیت خود را تنها با 200 واگن آلمانی آغاز کرد. هدف اصلی شرکت قطار های فدک ارائه خدمات در کلاس های استاندارد جهانی و لوکس است. در حال حاضر شرکت حمل و نقل ریلی فدک در راستا های ریلی فراوانی فعال است و شما امکان این را دارید که در 3 کلاس تجاری یا بیزینس، عادی یا اِکونومی و ویژه یا فدک، به صورت آنلاین بلیت خود را رزرو کنید.

  • قطار های باری و مسافربری شرکت راه آهن شرقی بنیاد

شرکت حمل و نقل ریلی بن ریل یا راه آهن شرقی بنیاد یکی دیگر از بزرگترین شرکت های مسافربری قطار ایران در حوزه و بخش خصوصی کشور است که در سال 1373 تنها با 10 واگن فعال بود. بد نیست بدانید که در حال حاضر 131 عدد واگن تحت اختیار این شرکت ریلی واقع شده است و بخش های زیادی از راستا ریلی کشور به وسیله این شرکت پوشش داده می گردد. شرکت راه آهن شرقی بنیاد که یکی از برترین شرکت های مسافربری قطار ایران است در سال های اخیر خدمات ازنده ای به راستا های ریلی کشور انجام داده است .

  • قطار های باری و مسافربری شرکت مهتاب سیر جم

شرکت قطار های مسافربری مهتاب سیر جم یا همان مهتاب، فعالیت خود را از سال 1389 به صورت رسمی آغاز کرد و 3 سال بعد از این تاریخ، یعنی در سال 1392 با توسعه گسترده ناوگان های شرکت، توانست راستا های مهم و خطوط ریلی اصلی کشور مانند تهران - خرمشهر، تهران - شیراز و اهواز - مشهد را پوشش دهد و در دسته برترین شرکت های مسافربری قطار ایران قرار گیرد. واگن های کوپه ای شرکت مهتاب 87 عدد و واگن های اتوبوسی آن 23 دستگاه هستند. این شرکت در دسته مهمترین شرکت های ناوگان حمل و نقل ریلی ایران واقع شده است.

  • قطار های باری و مسافربری شرکت ریل ترابر سبا

شرکت ریل ترابر سبا که یکی دیگر از شرکت های مسافربری قطار ایران است در سال 1388 تاسیس شد و فعالیت خود را تنها با 50 واگن در راستا تهران - اهواز و تهران - مشهد آغاز کرد. در سال 1389 این شرکت توانسته واگن های فراوان دیگری را به حمل و نقل ناوگان ریلی خود اضافه کند و آنها را توسعه دهد. قطار سریع السیر غدیر که به عنوان اولین قطار کوپه ای سریع السیر کشور معرفی گردید برای شما سفری سریع، آسان و ایمن را فراهم می نماید. بعلاوه قطار اتوبوسی نگین و قطار نگین ویژه از دسته قطار های شرکت ریل ترابر سبا هستند که بسیار با کیفیت بوده و طبق استاندارد های روز و جهانی طراحی شده اند .

  • قطار های باری و مسافربری شرکت نورالرضا

شرکت قطار های نورالرضا از جمله شرکت هایی است که اخیراً به ناوگان ریلی و شرکت های فعال در حوزه ترابری و شرکت های مسافربری قطار ایران افزوده شده است و قطار های بسیار لوکسی دارد. قطار نور VIP یکی از برترین قطار های کشور محسوب می گردد و بعلاوه قطار نور ویژه یکی از قطار های استاندارد دیگری است که امکانات گسترده، به روز و با کیفیتی را ارائه می نماید. نکته جالب اینجاست که قطار های شرکت نورالرضا از قطعات اروپایی، آلمانی و ایتالیایی برخوردارند و معروفیت آنها به علت وجود این قطعات بسیار با کیفیت است

  • قطار های باری و مسافربری شرکت هستیا

از جمله خطوط دیگر ریلی کشور در میان شرکت های مسافربری قطار ایران ، ناوگان حمل و نقل ریلی هستیا نام دارد که اطلاعات زیادی در خصوص این شرکت مسافربری در دسترس نیست. این شرکت یکی از شرکت های خصوصی فعال در حمل و نقل ریلی ایران است و البته بلیط های خود را در سایت های فروش بلیط قطار عرضه می نماید.

  • قطار های باری و مسافربری شرکت پارس لاریم

شرکت معتبر دیگری که در ناوگان حمل و نقل ریلی کشور فعال است و جزء شرکت های مسافربری قطار ایران محسوب می گردد، شرکت قطار های پارس لاریم نام دارد که از شرکت های تازه و خصوصی محسوب می گردد. از این شرکت نیز اطلاعات چندانی در دسترس نیست اما شما می توانید با مراجعه به وب سایت های فروش آنلاین بلیط قطار، بلیط های قطار این شرکت را نیز بخرید .

  • قطار های باری و مسافربری شرکت رعد تبریز

شرکت حمل و نقل ریلی و قطار های مسافربری رعد تبریز در سال 1382 افتتاح شد و یکی از قدیمی ترین شرکت های مسافربری قطار ایران محسوب می گردد. هدف این شرکت بهبود و توسعه ناوگان ریلی کشور بود که در تبریز تاسیس شد و تا به امروز خود را به عنوان یکی از فعال ترین و برترین شرکت های خصوصی ناوگان حمل و نقل ریلی کشور معرفی نموده است. مشهور ترین قطار مسافربری شرکت رعد تبریز، قطار سهند نام دارد.

  • قطار های باری و مسافربری شرکت کوثر

شرکت قطار های مسافربری کوثر نیز از جمله شرکت های مسافربری قطار ایران است که در حمل و نقل ریلی کشور از گذشته فعال هستند. شرکت کوثر در سال 1384 فعالیت خود را به صورت کاملا رسمی آغاز کرد و در ابتدای فعالیت خود تنها 2 رام در اختیار داشت. اما در حال حاضر این شرکت 5 رام قطار دارد و قطار کوثر و غزال در دسته مشهور ترین، لوکس ترین و برترین قطار های شرکت کوثر هستند.

  • قطار های باری و مسافربری شرکت وانیا ریل

آخرین شرکت مسافربری حمل و نقل ریلی کشور و شرکت های مسافربری قطار ایران وانیا ریلاست که یکی از شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی محسوب می گردد و در زیر مجموعه هلدینگ سفیر واقع شده است. قطار هایی که از این شرکت در راستا های ریلی کشور فعال هستند از امکانات استاندارد، با کیفیت و خوبی برخوردار بوده و بد نیست بدانید که این شرکت نیز در دسته قدیمی ترین و فعال ترین شرکت های مسافربری ریلی کشور واقع شده است.

خطوط ریلی و فعال ایران

حمل و نقل ریلی کشور در سال های اخیر بسیار توسعه یافته و روزانه مسافران زیادی به واسطه خطوط ریلی در کشور جابجا می شوند. البته استفاده از قطار در مقابل سایر وسایل حمل و نقل عمومی مزیت های خود را دارد و جالب است بدانید و جالب است بدانید که شرکت های مسافربری قطار ایران ، شرکت های معتبری هستند که خدمات خود را مطابق با استانداردهای جهانی و روز، به مسافران و گردشگران ارائه می نمایند.

منبع: الی گشت

به "معرفی شرکت های مسافربری قطار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شرکت های مسافربری قطار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید