مالیات خودرو لوکس در سال 1403 شامل این خودروها می شود

به گزارش وبلاگ بانیما، مالیات خودرو لوکس امسال طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مشمول مدل های بالای 3.5 میلیارد می شود. با این اوصاف بحث اخذ مالیات خودرو لوکس دخلی به صاحبان اغلب مدل های داخلی و مونتاژی موجود در خیابان ها ندارد. اما موقع خریدوفروش خودرو بحث مالیات نقل وانتقال اهمیت پیدا می کند. سازمان امور مالیاتی کشور به تازگی جدولی تحت عنوان ماخد محاسبه مالیات نقل وانتقال انواع خودرو های سبک و سنگین را منتشر کرد. طبق این جدول، باید یک درصد ارزش معین شده مدل های داخلی و مونتاژی تحت عنوان مالیات نقل وانتقال به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود.

مالیات خودرو لوکس در سال 1403 شامل این خودروها می شود
در کانال آپارات بیت ران پلاس تماشا کنید:

بیت ران - پورشه باکستر طبق جدولی که به نام ماخذ محاسبه نقل وانتقال خودرو های سبک و سنگین که از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام شد، جزو مدل های لوکس دسته بندی می شود.

قیمت پورشه باکستر با موتور دو هزار سی سی طبق این جدول چهار میلیارد و 550 میلیون تومان یعنی تقریبا یک میلیارد بیشتر از مرز تعیین شده برای خودرو های لوکس محاسبه شد. آنوقت مالیات نقل وانتقال چنین محصولی که تولید آن در سال 2020 انجام شد، چیزی نزدیک 54 میلیون و 600 هزار تومان است.

مالیات نقل وانتقال پورشه باکستر با مدل های پایین تر، طبیعتا هزینه کمتری دارد. این عدد به عنوان مثال برای مدل 2019 تا 45 میلیون و 500 هزار تومان تقلیل پیدا می کند. حالا که با چندوچون نحوه اخذ مالیات از خودرو های لوکس آشنا شدید، بدنیست داستان ارزان ترین مدل های موجود در خیابان و مالیاتی که موقع خریدوفروش روی دوش صاحبان این خودرو ها سنگینی می کند را بررسی کنیم.

فولکس واگن ID4 وارداتی با شرکت تابعه صنایع خودروسازی کرمان به بازار می آید

مالیات نقل و انتقال خودروهای ارزان قیمت

ام وی ام 110 عادی سه سیلندر از منظر سازمان امور مالیاتی، یکی از ارزان ترین سواری های فعلی محسوب می شود. مدلی که تولید در دهه 90 به خاتمه رسید و از دید سازمان امور مالیاتی کمتر از 100 میلیون ارزش دارد.

مالیات خودرو لوکس داستانی است که از سال 1400 مطرح شد. با این حال در اولین سال اجرایی این طرح فقط 13 درصد رقم پیش بینی شده به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شد. این عدد حتی در سال 1401 به کمتر از یک درصد رسیده است.

قیمت ام وی ام 100 عادی سه سیلندر دقیقا 90 میلیون تومان است. مالیات نقل وانتقال همه مدل های به جای مانده از این خودرو قریب 360 هزار تومان خواهد بود. دوو ماتیز یکی دیگر از مدل های ارزان قیمت در جدول ماخذ محاسبه مالیات نقل وانتقال سازمان امور مالیاتی است و ارزش این یکی نزدیک 50 میلیون تومان در نظرگرفته شده است.

در کانال آپارات بیت ران پلاس تماشا کنید:

مالیات نقل وانتقال مدل های مختلف دوو ماتیز سال جاری 200 هزار تومان تعیین شد. و این عدد برای انواع پراید هایی که مدل تولیدشان به قبل از سال 97 مربوط می شود، به 500 هزار تومان نمی رسد.

مالیات نقل و انتقال آخرین مدل های پراید، یعنی مدل هایی که سال 99 از خط تولید کنار رفتند، با احتساب قیمت تقریبا 120 تا 125 میلیونی خود خودرو، کمتر از 750 هزار تومان است. صاحبان خودرو تیبا نهایتا با عددی نزدیک یک میلیون و 600 هزار تومان به عنوان مالیات نقل وانتقال خودرو طرف هستند.

قیمت تیبا پلاس براساس جدول ماخذ محاسبه مالیات نقل وانتقال خودرو، 185 میلیون تومان است. با این اوصاف، مالیات نقل وانتقال این محصول برای مدل هایی که در سال 1401 تولید شدند، یک میلیون و 665 هزار تومان درنظرگرفته شد.

نقل وانتقال تیبا پلاس مدل 1400 مشمول مالیات یک میلیون و 295 هزار تومانی است. مالیات نقل وانتقال تیبا پلاس مدل 99 به یک میلیون و 110 هزار تومان تنزل پیدا می کند.

لیست قیمت فروردین ماه محصولات ایران خودرو

مالیات نقل و انتقال تارا میلیاردی!

تارا اتوماتیک تیپ V4 یکی از گرانقیمت ترین سواری های داخلی است و با کمتر از یک میلیارد در بازار پیدا نمی شود. همین محصول از نظر سازمان امور مالیاتی موقع حساب و کتاب مالیات نقل وانتقال، 580 میلیون ارزش گذاری می شود. آنوقت مدل های تولیدشده در سال جاری، مشمول یک درصد مالیات می شوند؛ پنج میلیون و 800 هزار تومان.

مالیات نقل وانتقال تارا اتوماتیک تیپ V4 مدل 1402 نیز پنج میلیون و 220 هزار تومان است. مالیات نقل وانتقال دنا اتوماتیک مدل 1402 به عنوان یکی دیگر از مدل های گرانقیمت داخلی، پنج میلیون و 303 هزار تومان اعلام شد.

تیگو هشت پرو مکس که از طریق مدیران خودرو مونتاژ می شود، در بازار آزاد بیش از چهار میلیارد ارزش دارد. اما سازمان امور مالیات ماخد محاسبه مالیات نقل وانتقال این شاسی بلند را دو میلیارد و 220 میلیون تعیین کرده است.

در کانال آپارات بیت ران پلاس تماشا کنید:

مالیات نقل وانتقال تیگو هشت پرو مکس مدل 1403 دقیقا 22 میلیون و 200 هزار تومان است. این عدد برای مدل های تولیدشده در سال 1402 به 19 میلیون و 980 هزار تومان می رسد.

ام وی ام X22 دنده ای در طرف مقابل دردسته ارزان ترین سواری های درحال مونتاژ قرار می گیرد. این خودرو کمتر از یک میلیارد قیمت دارد، اما از منظر سازمان امور مالیاتی ماخذ محاسبه مالیات نقل وانتقال ام وی ام X22 دنده ای 560 میلیون است.

چانگان CS35 پلاس جزو مدل های وارداتی به شمار میرود. مدلی که ماخذ محاسبه مالیات نقل وانتقال آن 535 میلیون تومان است، اما برخلاف مدل های داخلی و مونتاژی، مالیات نقل وانتقالش با فرمول جداگانه ای محاسبه می شود و صاحبان این خودرو ها نهایتا دوصدم ارزش اولیه را باید بابت مالیات نقل وانتقال کنار بگذارند. یعنی تقریبا 10 میلیون و 700 هزار تومان.

دانگ فنگ موتور اژدهای چینی را بهتر بشناسید

دانلود لیست مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری، عوارض سالانه، عوارض سالانه آلایندگی و مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت های تولید داخل و وارداتی

منبع: بیت ران

به "مالیات خودرو لوکس در سال 1403 شامل این خودروها می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات خودرو لوکس در سال 1403 شامل این خودروها می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید