مسائل مجتمع های مسکونی چیست؟ از مسائل زندگی تا خرید و فروش

به گزارش وبلاگ بانیما، زندگی در یک مجتمع مسکونی اغلب تنها راه یا حداقل مقرون به صرفه ترین راه برای زندگی در قلب یک شهر مهم مانند تهران است. بسیاری از شهرهای دیگر کشور نیز با توسعه شهرنشینی تحت سلطه مجموعه ای پراکنده و متعدد از ساختمان ها قرار گرفته اند.

مسائل مجتمع های مسکونی چیست؟ از مسائل زندگی تا خرید و فروش

در 30 سال اخیر، ما شاهد رونق ساخت وساز در قالب مجتمع یا شهرک های مسکونی بوده ایم. توسعه این مهم به دلیل افزایش جمعیت و مهاجرت افراد از روستاها به شهرهای عظیم رخ داد. اما در تمام این سال ها ما تا چه اندازه توانسته ایم مسائل مجتمع های مسکونی را حل کنیم؟ یا اصلاً بهتر است بپرسیم: مسائل زندگی در شهرک ها یا برج های عظیم مسکونی چیست؟ برای پاسخ با وبلاگ بانیما همراه باشید.

مجتمع مسکونی چیست؟

با توجه به تعریف آپارتمان، می توان مجتمع مسکونی را مجموعه ای از آپارتمان ها یا واحدهای مستقل در یک بلوک ساختمانی نامید. هر یک از این واحدها دارای سند ثبتی مجزا و مستقل است و به طور معین در مالکیت و اختیار یک شخصیت حقیقی یا حقوقی قرار گرفته است. سایر بخش های مجتمع به طور مشترک در مالکیت و اختیار تمامی مالکان واحدهای مسکونی قرار دارند. مجتمع های مسکونی برحسب اقلیم و بافت منطقه در اشکال و توده های مختلف طراحی می شوند.

مطلب پیشنهادی: نحوه محاسبه کمیسیون مشاوره املاک چگونه است؟

انواع مسائل مجتمع های مسکونی

در زیر یک به یک به مسائل شهرک های مسکونی اشاره می کنیم:

  • سکونت در مجتمع های عظیم ارتباط بین همسایه ها و ساکنین را کاهش می دهد. این مهم به معنای کم شدن روابط اجتماعی بین انسان ها است.
  • مجتمع های مسکونی ارتباط با محله و کوچه را از بین می برد. کوچه و محله بخشی از فرهنگ نودوستی و ارتباط عمیق بین انسان ها در فرهنگ ایرانی است.
  • زندگی در مجتمع ها هویت اجتماعی و مالی شهر را خدشه دار می نماید.
  • کم شدن فردیت، استقلال و حریم خصوصی از دیگر مسائل مجتمع های مسکونی هستند.
  • زندگی در طبقات بالا ممکن است برای بسیاری از افراد اضطراب آور باشد. این مورد حتی در ارتفاع بیشتر باعث کاهش فشار هوا و در امتداد آن کاهش جریان گردش خون می گردد.
  • مجتمع های مسکونی اغلب از واحدهایی با متراژ کم ساخته می شوند و ماهیت کلونی را به وجود می آورند. این مورد برای ذهن و روح آزاد بشری در تضاد قرار گرفته است.
  • مجتمع های مسکونی حداقل ارتباط را با محیط بیرون دارند و حتی دسترسی به فضای باز هم به راحتی امکان پذیر نیست.
  • در شهرک های مسکونی ما شاهد حداقل نور هستیم. اغلب واحدها از یک طرف نور می گیرند. این مهم باعث افزایش افسردگی در انسان ها می گردد.
  • در مجتمع های عظیم مسکونی در صورت خرابی آسانسور، رفت وآمد با پله ها سخت و زمان بَر است.
  • استفاده از آسانسور در زمان شلوغی و ازدحام در مواقع اضطراری از دیگر مسائل مجتمع های مسکونی است.
  • سر و صدا و شلوغی در شهرک های مسکونی بسیار بیشتر از ساختمان های چند طبقه است.
  • مسائل فرهنگی یکی از مهم ترین معضلات زندگی در شهرک های مسکونی است. افراد با فرهنگ ها و سطوح مختلف درآمدی در مجتمع ها زندگی می نمایند و تبعیت از یک آیین نامه فرهنگی سخت خواهد بود.
  • فعالیت های مشارکتی و جلسات عمومی ساختمان اغلب با استقبال نه چندان خوبی برگزار می گردد و از این جهت ایجاد ارتباط برای حل مسائل و انتقال تصمیم ها کاهش می یابد.
  • پرداخت به موقع حق شارژ، رعایت نظافت مشاعات، پرداخت هزینه تعمیرات و عدم اطلاع از حقوق آپارتمان نشینی همواره جزء مسائل همیشگی مجتمع های مسکونی است.
  • درست است که در برج ها می توان چشم انداز زیبایی از شهر را مشاهده کرد اما در ابعاد کلی، برج ها و ساختمان های بلند مرتبه باعث پوشیده شدن کوه ها، دشت ها و زیبایی های طبیعی می شوند.
  • مسائلی مانند لوله کشی، سیم کشی، نشتی گاز و موارد دیگر، ممکن است از یک مسئله کوچک به مسئله ای عظیم تبدیل گردد که زندگی همه اهالی مجتمع را مختل کند.
  • معمولاً در مجتمع های مسکونی به فضای سبز، بازی و تفریح کمتر اهمیت داده می گردد.

حتما بخوانید: قوانین آپارتمان نشینی از سیر تا پیاز شارژ، آسانسور، مشاعات و …

مسائل مجتمع های مسکونی در بخش خرید و فروش

برای خرید و فروش واحدهای مجتمع های مسکونی ممکن است بعضی از مسائل و تفاوت هایی وجود داشته باشد. اولین مورد این است که خرید و فروش واحدهای واقع شده در شهرک ها سخت است. بسیاری از مردم ترجیح می دهند در ساختمان های تکی چند طبقه زندگی نمایند تا در مجتمع های متراکم چند واحدی! این مهم به آن ها استقلال، راحتی و حریم خصوصی بیشتری می دهد.

مجتمع های مسکونی ممکن است دچار مشکل پارکینگ باشند. اغلب مشاهده می گردد که به تعداد واحدها، پارکینگ تعبیه نشده است. همچنین، متراژ کم واحدها، ارتفاع کم سقف و نورگیری ضعیف، بعضی دیگر از دلایل عدم رقبت مردم برای خرید آپارتمان در مجتمع های مسکونی است.

مطلب پیشنهادی: آینده را با خانه هایی به اندازه خودمان بسازیم

یکی دیگر از موارد مهم که جزء مسائل مجتمع های مسکونی در بخش خرید و فروش ملک است، عدم داشتن سند برای هر یک از واحدها است. مجتمع هایی که توسط وزارت تعاون و دیگر ارگان ها ساخته شده اند، به دلیل مسائل حقوقی و قراردادی مشکل سند دارند. این مجتمع ها هم اکنون به صورت قولنامه ای خرید و فروش می شوند و به دلیل نداشتن سند با قیمت کمتری معامله می شوند.

عدم داشتن سند به تنهایی می تواند بسیاری از خریداران را منصرف کند! زیرا این تصور را ایجاد می نماید که واحدهای مذکور به صورت قانونی خرید و فروش نمی شوند. پس وظیفه شهرداری و سازمان های مسئول در رسیدگی به مسائل این مجتمع ها چیست؟ در این شرایط، مسائلی مانند عدم رسیدگی قانونی، رانت و فساد را نیز باید به مسائل مجتمع های مسکونی بدون سند افزود.

سخن آخر

مسائل مجتمع های مسکونی چه در حوزه فرهنگی و چه ساختاری، به وضوح نشان دهنده عدم برنامه ریزی دقیق در شهرسازی است. در کشور عزیز ما که به فور وسعت زمین وجود دارد، چه دلایلی برای تراکم جمعیت در شهرهای عظیم و ساخت مجتمع های چندین طبقه است! در کشورهایی که وسعت زمین محدود است، به ناچار باید از آسمان استفاده کرد. ولی در ایران به راحتی می توان زیرساخت های منازل حیاط دار را بنا نهاد.

منبع: ویکی ساختمان

به "مسائل مجتمع های مسکونی چیست؟ از مسائل زندگی تا خرید و فروش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل مجتمع های مسکونی چیست؟ از مسائل زندگی تا خرید و فروش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید