چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟

به گزارش وبلاگ بانیما، برخی روزها، احساس می کنید می توانستید دنیا را فتح کنید و کاری کنید که دیگران قادر به انجام آن نیستند. در مقابل نیز، همه افراد لحظاتی را تجربه می نمایند که اندکی اعتماد به نفس خود را از دست می دهند؛ این واقعیت زندگی است. اما روش های زیادی وجود دارد که می توانید اعتماد به نفس خود را دوباره به دست آورید و به تقویت اعتماد به نفس یاری کنید. قرار نیست هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا پاسخ این سوال چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم را بیابید؛ امروز می توانید این کار را انجام دهید.

چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟

دفعه بعد که خواستید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و دوباره احساس خوبی در خصوص خودتان داشته باشید، این 14 روش را امتحان کنید. از نحوه حرکت بدنتان تا آنچه که می پوشید، ساده ترین راه ها را در این مطلب برای شما تشریح نموده ایم تا اعتماد به نفس خود را در چند ثانیه تقویت کنید!

چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم

1) فکر کردن به زمانی که برای اولین بار کاری جدید انجام داده اید

یادگیری چیز جدید اغلب با احساس عصبی بودن، عدم اعتماد به نفس و سطح بالای استرس همراه است. همه این ها هم بخش های لازم در فرآیند و مهارت یادگیری است. اما دفعه بعد احساس اعتماد به نفس می کنید، چراکه یادآوری این موضوع به شما این اطمینان را می دهد که این قضیه کاملاً طبیعی است؛ چون شما در حال یادگیری هستید!

2) انجام دادن کارهایی که به بعد موکول نموده اید

مانند نوشتن یا تماس با یک دوست، تمیز کردن خانه، تمیز کردن باغ، تعمیر ماشین، ساماندهی صورتحساب ها، تهیه یک غذای خوشمزه و سالم - هر چیزی که شما را درگیر و ملزم به تصمیم گیری می نماید- را دنبال کنید!

3) انجام دادن کاری که در آن توانمند هستید

برای مثال در شنا، دویدن، رقصیدن، آشپزی، باغبانی، کوهنوردی، نقاشی، نوشتن و … . در صورت امکان، باید موضوعی باشد که توجه شما را به خود جلب کند و احتیاج به تمرکز کافی داشته باشد، تا شما را در حالتی قرار دهد که در آن هر چیز دیگری را فراموش کنید. پس از آن احساس شایستگی، برجستگی و توانایی بیشتری خواهید کرد و این غرق شدگی همانند یک پادزهر عالی برای کمبود اعتماد به نفس شما عمل خواهد نمود! اگر دچار عدم اعتماد به نفس شدید، حداقل یک بار در هفته چنین کاری را جدی بگیرید. به نظر می رسد افرادی که این حالت را تجربه می نمایند خرسند تر و سالم تر هستند.

4) اجتناب از فکر کردن در خصوص خود

شاید که این حرف ها عجیب به نظر برسد، اما اعتماد به نفس پایین، اغلب همراه با تمرکز بیش از حد روی خود است. انجام کاری که شما را در خود غرق نموده و توجه شما را به خود جلب می نماید، می تواند به سرعت احساس بهتری در شما به وجود آورد.

5) آرام شدن به طور جدی

اگر احساس کمبود، اضطراب می کنید و یا علائم کمبود اعتماد به نفس را در خود می بینید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از فکر کردن زیادی بپرهیزید و درست و حسابی استراحت کنید. بعضی از افراد این کار را با ورزش کردن انجام می دهند، بعضی دیگر با مشغول کردن خود در کاری که ذهنشان را درگیر می نماید. در واقع توانایی درست استراحت کردن در هنگام دلخواه، یک مهارت فوق العاده در زندگی است. تمرین هیپنوتیزم، مراقبه، یا یک تکنیک آرامش بخش جسمی مانند تای چی می تواند فوق العاده مفید باشد.

وقتی به طور صحیح آرامش داشته باشید، مغز شما کمتر احساساتی می گردد و حافظه شما برای رویدادهای خوب بهتر کار می نماید. این کار یک راهکار عالی برای نجات دادن خودتان است!

6) به یاد آوردن هر آنچه که به دست آورده اید

این مورد در ابتدا می تواند سخت باشد، اما پس از مدتی، شما یک لیست ذهنی مفید و مثبت از خاطرات خوب، برای تقویت اعتماد به نفستان در اختیار دارید. اگر به این فکر می کنید که من هرگز به چیزی نرسیده ام، منظور ما صعود به قله اورست نیست! مواردی مانند قبولی در آزمون رانندگی خود را (علیرغم عصبی بودن)، قبولی در امتحانات (علی رغم اینکه تردید دارید)، بازی ورزشی تیمی، تناسب اندام (حتی اگر بعداً آن را از دست داده اید)، صرفه جویی در هزینه ها، کوشش برای یاری به شخصی (حتی اگر کاری از پیش نبرده اید) را می گوییم.

7) یادآوری اینکه که می توانستید اشتباه کنید!

اگر نسبت به خود احساس بدی دارید، به یاد داشته باشید که احساستان روی افکار، حافظه و رفتار شما تأثیر می گذارد. بنابراین وقتی احساس بدی می کنید، فقط خاطرات بد را یادآوری نموده و تمایل خواهید داشت که نسبت به خود بدبین باشید. اینجاست که به طور جدی آرام شدن معنا می یابد. پس به نیمه پر لیوان هم نگاه کنید.

8) به چالش کشیدن تفکر منفی

افراد دارای اعتماد به نفس پایین، غالباً دارای گفتار منفی نیز هستند. ممکن است آن ها دائما به خودشان چیزهایی بگویند؛ من احمق هستم، بنابراین نباید سعی کنم یا من هرگز در یک میلیون سال دیگر هم همسر خوب نخواهم داشت. در واقع بعضی اوقات، حرف هایی که افراد در چنین شرایطی به خود می گویند، شبیه به حرف هایی است که ممکن است والدین بسیار منتقد یا متعصب به آن ها گفته باشند؛ به نوعی آن ها این حرف ها را در ذهن خود ثبت نموده اند.

برای به چالش کشیدن تفکر منفی، ابتدا باید از آن مطلع باشید. از خود بپرسید (و شاید بنویسید) وقتی در خصوص خودتان با افراد دیگر صحبت می کنید چه کلماتی را به کار می برید. نظر شما در خصوص خودتان چیست؟ این کلمات چگونه از نظر عاطفی بر شما تأثیر می گذارند؟

حال در نظر بگیرید که چه شواهدی برای پشتیبانی از ذهنیتی که در خصوص خودتان دارید وجود دارد و چه شواهدی وجود دارد که از آن ها پشتیبانی نمی نماید؟ چه چیزی می تواند یک ذهنیت جایگزین یا واقعی تر باشد؟ و شاید یک ذهنیت متعادل تر باشد؟

9) تغییر دادن چیزهای ممکن و قبول کردن چیزهای ناممکن!

همه ما چیزهایی در وجودمان داریم که آن ها را دوست نداریم، چیزهایی که می خواهیم به گونه ای دیگر باشند. بعضی اوقات می توان در خصوص این جنبه های وجودیمان کاری انجام داد. به عنوان مثال، اگر احساس می کنید همواره دیر به قرارهایتان می رسید، خب مسئله سختی نیست! اگر 10 دقیقه زودتر ساعتتان را تنظیم کنید، به شما یاری می نماید کمی زودتر خانه را ترک کنید و به قرار برسید.

اما همواره امکان تغییر وجود ندارد. به عنوان مثال، رنگ پوست، تمایلات جنسی و گذشته شما کاملاً تنظیم شده است. به جای اینکه آرزو داشته باشید چیزهایی را در خصوص خود تغییر دهید که امکان تغییر آن ها وجود ندارد، به این فکر کنید که چگونه می توانید نحوه نگاه کردن به آن چیزها را تغییر دهید.

10) افتخار کردن به خود

اغلب ما را تشویق می نمایند تا نسبت به خودمان متواضع یا فروتن باشیم. در حالی که گاهی اوقات احساسات ما به سمتی می رود که با خود می گوییم من نباید در خصوص خودم احساس خوبی داشته باشم! در واقع همه ما حق داریم احساس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم، همانطور که در خصوص نزدیکانمان چیزهای خوبی را متوجه می شویم و بابت آن قدردانی می کنیم.

می توانید دو مورد از چیزهایی را نام ببرید که باعث می گردد احساس خوبی در خصوص خودتان داشته باشید؟ آیا می توانید زمانی را به خاطر بیاورید که کاری را برای شخص دیگری انجام داده اید و نسبت به آن احساس خوبی دارید؟ سعی کنید یک پاراگراف در خصوص این تجربه خود بنویسید، آن را نقاشی کنید یا برای این احساس خود طرحی ترسیم کنید، یا ملودی راجع به آن احساس بنویسید.

سه مورد از چیزهایی را لیست کنید که در هفته گذشته به آن ها دست یافتید یا لیست کارهایی که انجام دادید را تیک بزنید. لازم نیست کارهای بزرگی باشند؛ برای مثال پاک کردن بعضی ایمیل های به درد نخور، اتمام کار در مدرسه و کوشش برای تهیه یک دستورالعمل جدید در خانه مانند به موقع از رختخواب بلند شدن یا رفتن به کتابخانه نمونه هایی از این دستاوردهاست.

11) الهام دریافت

به بعضی از کلمات و جملات مثبت که از یک فیلم یا یک آهنگ شنیده اید فکر کنید، آن ها را بنویسید و هر روز جایی را برای آن ها قرار دهید؛ مانند قراردادن آن ها در آینه حمام، در خانه یا یک قاب کوچک روی پاتختی. کسی را که تأثیر مثبتی در شما داشته باشد در ذهن داشته باشید (این فرد ممکن است کسی باشد که شما در واقعیت آن را می شناسید یا شخصی که شما از آن به گونه ای دیگر شناخت دارید، از جمله شخصیت های یک کتاب!). فکرکنید که چه ویژگی هایی را در خصوص آن ها تحسین می کنید و آنچه را که می توانید از آن ها بیاموزید. آیا می توانید زمان هایی که رفتاری مشابه آن ها انجام داده اید را تصور کنید، یا می توانید موقعیتی را تصور کنید که ممکن است دوست داشته باشید رفتاری مشابه نشان دهید؟

12) اهمیت دادن به تناسب اندام

تناسب اندام باعث می گردد هر بار که به آینه نگاه می کنید احساس عالی داشته باشید. همچنین ورزش کردن هم باعث می گردد مغز شما اندورفین هایی آزاد کند که نشاط فراوانی به همراه داشته باشد. راه های زیادی برای بهبود تناسب اندام شما وجود دارد. در اینجا تنها به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • دویدن
  • شنا کردن
  • دوچرخه سواری و چرخیدن
  • تمرینات ورزشی با کتل بل (یک وزنه شبیه یک توپ با دستگیره)
  • یوگا

اگر پول کافی دارید، بهترین توصیه ما استخدام یک مربی شخصی است. آن ها به شما یاری می نمایند تا برنامه ای را تهیه کنید که متناسب با توانایی های فعلی و سبک زندگی شما باشد.

13) خوب لباس پوشیدن

راه رفتن با بهترین لباس و حمل زیباترین کیف دستی باعث می گردد احساس یک میلیونر را داشته باشید. حتی هنگامی که در محل کار هستید، یا روز خود را سپری می کنید، احساس غرور و افتخار در خصوص ظاهر خود دارید. وقتی احساس خوبی به شما دست می دهد، بهترین زمان برای انجام اهداف شماست.

14) مشخص کردن اهداف خود

اگر می خواهید احساس خوبی برای دستیابی به اهدافتان داشته باشید، نه اینکه از زندگی دور شوید، سعی کنید اهداف خود را مشخص کنید. تنظیم کردن اهداف و کوشش زیاد برای رسیدن به آن ها، احساس قدرت و تمرکز به شما می دهد که در نهایت به آرامش و اعتماد به نفس منجر می گردد. اهداف فقط برای زندگی حرفه ای شما نیستند، شما می توانید برای همه زمینه های زندگی خود اهدافی مشخص کنید، از جمله موارد زیر:

اهداف خویشاوندی

روابط خویشاوندی برای ایجاد احساس شادی فوق العاده مهم هستند. اگر از روابط غافل شوید، همه چیز فرو می ریزد. یک مثال خوب از یک هدف رابطه خویشاوندی می تواند این باشد که من قصد دارم حداقل هر روز، 1 ساعت را با فرزندانم بگذرانم.

اهداف تناسب اندام

این اهداف تقریباً یک الزام برای دستیابی به سطح مناسب آمادگی جسمانی هستند. بعضی از مثال های خوب اهداف تناسب اندام عبارتند از: من می خواهم 5 کیلو تا شهریور کم کنم، یا من می خواهم تا خاتمه سال، 80 کیلوگرم فشار وزنه را تحمل کنم.

اهداف اقتصادی

پول شما را خرسند نمی نماید. با این حال، نداشتن پول کافی می تواند منبع استرس و فشار فوق العاده ای باشد. برای مثال بگوئید من می خواهم 50،000 دلار درآمد کسب کنم.

اهداف شغلی

در حالی که فروتن بودن و محتاط بودن بسیار مهم است، داشتن آرزوهای شغلی مسئله ای ندارد. من می خواهم تا 35 سالگی رئیس بخش بشوم نمونه خوبی از یک هدف شغلی است. شاید حتی هدف خود را آموزش در یک حرفه جدید قرار دادن، بتواند شما را از یک کار بی فایده در حرفه ای که اصلاً مناسب شما نیست، رها کند.

جمع بندی

هنگامی که تعدادی از این موارد را امتحان نموده اید، آن ها را به عنوان بخشی دائمی از زندگی خود در نظر بگیرید. برای بیشتر افراد، اعتماد به نفس فقط یک اتفاق خوشایند نیست، بلکه نتیجه سبکی است که آن ها فکر می نمایند و کارهایی که روزانه انجام می دهند.

از قلم نیاندازید که برای تقویت اعتماد به نفس:

  • نگرش یا همه یا هیچ چیز را در پیش نگیرید.
  • به طور ناگهانی یک کار خیرخواهانه انجام دهید.
  • نکته ای را مطرح کنید که در آن از خود انتقاد نکنید.
  • به خودتان بگویید دوستت دارم.
  • روی پیروزی های کوچک تمرکز کنید.
  • یک پروژه را در لیست کارهای خود قرار دهید.
  • لیستی از اهداف خود و نحوه دستیابی به آن ها تهیه کنید.
  • مقداری یوگا انجام دهید.
  • به بعضی موسیقی های خوب گوش دهید.
  • ناگهانی سلفی بگیرید.

راه منحصر بفرد شما برای تقویت اعتماد به نفس تان چیست؟ در موقیعیت های مختلف از چه روش هایی استفاده می کنید؟ اگر از شما بپرسند چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم چه پاسخی خواهید داد؟ در پایین همین صفحه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

در خاتمه پیشنهاد می کنیم با راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه نیز در انگیزه آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید