8 فضاپیمای برتر فیلم های علمی، تخیلی از بدترین تا برترین

به گزارش وبلاگ بانیما، یکی از متداول ترین موضوعات در دنیای علمی-تخیلی، سفر و اکتشافات فضایی است و این سیر و سفر بدون فضاپیماها (یا کشتی های فضایی) که هرکدام برای هدف خاصی طراحی شده اند میسر نیست. بعضی از این فضاپیماها از وسایل حمل و نقل در دنیای واقعی الهام گرفته اند، در حالی که بعضی دیگر به صورت انتزاعی خلق شده اند و با مهندسی رویاگونه هم مرز هستند. ظاهر، احساس، قابلیت استفاده و حتی شخصیت یک فضاپیما نقش بزرگی در ساختن دنیای علمی-تخیلی ایفا می نماید. از آنجایی که فضاپیماها معمولا در این ژانر نقش معین کننده ای در زیبایی بصری فیلم هایشان دارند، اغلب می توانند چیزهای زیادی در خصوص دنیای خیالی که آن ها را احاطه نموده است به مخاطب بگویند.

8 فضاپیمای برتر فیلم های علمی، تخیلی از بدترین تا برترین

از جنگ ستارگان (Star Wars) تا ماتریکس (The Matrix)، هر دنیای علمی-تخیلی بزرگ دارای مجموعه ای به همان میزان خوب از فضاپیماها و خدمه ماهری است که آن ها را راهنمایی می نمایند. بعضی از فیلم ها از فضاپیماها صرفا به عنوان نوعی وسیله حمل و نقل استفاده می نمایند، در حالی که بعضی دیگر، مانند میلنیوم فالکون (Millenium Falcon)، به نظر می رسد که تجسم نوعی شخصیت و افسانه هستند. فضاپیماهایی که در بسیاری از فیلم های معروف نقش های متفاوتی دارند، به نوبه ی خود بر اساس آن نقش ها، طرح ها و میزان های متفاوتی هم دارند. بعضی برای دوره های طولانی سفر بین ستاره ای در نظر گرفته شده اند، در حالی که بعضی دیگر برای مسافت های کوتاه و سریع ساخته شده اند. بدون در نظر گرفتن عملکرد، سرعت یا قدرت، در این مطلب جالب ترین و منحصر به فردترین فضاپیماها در فیلم های علمی-تخیلی را رتبه بندی نموده ایم.

8. شاتل امپریال- جنگ ستارگان (Star Wars)

برای بعضی، این فضاپیما ممکن است معمولی به نظر برسد که البته تا حدی هم همینطور است. اگرچه طراحی آن زیاد پر زرق و برق نیست، اما خصوصیات منحصر به فرد زیادی دارد. شاتل لزوما ظاهر یک فضاپیما را بازتعریف نمی نماید، اما موفقیتش به خاطر سبک مینیمافهرستی در طراحی آن است. این فضاپیما که از نمای بیرونی کاملا سفید است و تنها چند قسمت مشکی دارد، از لحاظ زیبایی بصری کاملا با این امپراتوری مطابقت دارد.

بداعت آن در حین اتصال قطعاتش نشان داده می گردد، زیرا دو بال جانبی، که در هنگام استقرار با بال سوم یک ظاهر مثلثی ایجاد می نمایند، به سمت بالا متمایل می شوند تا با بال بالایی موازی شوند. طراحی شیک و ساده ، این شاتل را به یکی از جالب ترین فضاپیماهای دنیای جنگ ستارگان تبدیل نموده است.

7. اسپینر پلیس- بلید رانر (Blade Runner)

این وسیله نقلیه با توجه به تمرکز بیشتر بر کاربرد، با در نظر گرفتن سفرهای بین شهری ساخته شده است. مانند خودروهای امروزی، این وسایل نقلیه می تواند تنها چند سرنشین را در خود جای دهند و طراحی های متنوعی دارند. در بلید رانر و بلید رانر 2049 (Blade Runner 2049)، ما بیشتر با اسپینر پلیس روبرو می شویم، اما انواع مختلفی از اسپینرها وجود دارد که به وسیله دیگران در پس زمینه راهنمایی می شوند.

اسپینر به وسیله سید مید، یک طراح صنعتی که روی بیگانه ها (Alien) و ترون (Tron) نیز کار نموده، طراحی شده است. این وسیله نقلیه به شکل یک آئرودین (وسایلی که به وسیله نیروی آئرودینامیکی به حرکت درمی آیند) توصیف شده است که از هوای رو به پایین برای ایجاد نیروی بالا برنده استفاده می نماید.

6. بخت نصر- ماتریکس (The Matrix)

بخت نصر که نب (Neb) نیز نامیده می گردد، فضاپیمای اصلی هاورکرافت فیلم ماتریکس بوده، که مورفیوس کاپیتان آن است. در کنار نئو و ترینیتی، دیگر اعضای خدمه عبارتند از لینک، تانک، دوزر، ایپاک، سایفر، ماوس و سویچ. این فضاپیما به خودی خود کثیف و شن و ماسه ای است و به جای اینکه صنعتی به نظر برسد، بیشتر شبیه چیزی است که با مهارت و دستی ساخته شده است.

نام فضاپیما خود از یک مرجع کتاب مقدس نشات گرفته و گفته می گردد که در 2069/09/19 ساخته شده است. خدمه در محله های نسبتا نزدیک زندگی می نمایند و می توانند روزهای متوالی در فضاپیما بمانند. این فضاپیما دارای سیستم های دفاعی است، اما با توجه به اینکه نمی تواند به گروهی از نگهبانان شلیک کند، با در نظر گرفتن قابلیت مخفی شدن ساخته شده است.

5. اسلیو 1- جنگ ستارگان (Star Wars)

یکی از نمادین ترین فضاپیماهای این فهرست، اسلیو 1 است که به وسیله دو جایزه بگیر، جانگو فت و پسرش بوبا فت استفاده می گردد. این فضاپیما خود یک ناوگان حمله بدون درجه بندی و مهندسی مجدد است. اسلیو دارای توپ های ارتقا یافته، فناوری محافظ، سلاح های مخفی و فناوری پارازیت رادار است. نمای بیرونی فضاپیما فرسوده و کهنه، اما در عین حال به نظر کاربردی می رسد. یکی از جالب ترین قسمت های این فضاپیما، جهت فرود و پرواز آن است. اگرچه با رانشگر رو به پایین به سمت زمین فرود می آید، اما با آن ها در خلاف جهت حرکت اسلیو پرواز می نماید. این ترفند طراحی اسلیو را، در جهانی پر از سفینه های فضایی فوق العاده جالب بسیار منحصر به فرد می نماید.

4. یو اس اس انترپرایز- پیشتازان فضا (Star Trek)

احتمالا یکی از مشهورترین فضاپیماها در تمام داستان های علمی-تخیلی، یو اس اس انترپرایز در سری اصلی پیشتازان فضا است که بعلاوه در چهار فیلم جداگانه هم نمایش داده می گردد. ظاهر متفاوت فضاپیما باعث می گردد به راحتی در سراسر فرنچایز قابل تشخیص باشد. انترپرایز عمدتا از یک دیسک غول پیکر تشکیل شده است که سه رانشگر از زیر و پشت آن خارج می شوند.

شکل متمایز آن یک شگفتی مهندسی است و نماینده جامعه آینده نگری است که آن را طراحی و خلق نموده است. بر خلاف فضاپیماهای کوچک تر که برای حمل و نقل از نقطه A به نقطه B در نظر گرفته شده اند، این غول بزرگ هم برای نبرد و هم برای اکتشاف فضایی طولانی مدت مناسب است. خدمه در سفینه زندگی می نمایند و آن را نه تنها وسیله ای برای حمل و نقل، بلکه به عنوان خانه در نظر می گیرند.

3. فضاپیمای بین ستاره ای- آواتار (Avatar)

این فضاپیما از آواتار در فیلم زیاد دیده نمی گردد، اما نقش فوق العاده مهمی دارد. این یکی از ده فضاپیمای بین ستاره ای است که زنجیره تامین بین زمین و پاندورا را تشکیل می دهد. این فضاپیماها برای فراوری و راه اندازی به آنابتانیوم احتیاج دارند که وجود آن ها را بدون منبع غیرممکن می نماید. ظاهر این فضاپیماها واقعا منحصر به فرد است. دو شاخک بلند از بدنه اصلی بیرون می آیند، با گردن بسیار نازک که به قسمت کوچکتری از آن متصل است. طراحی این فضاپیما باعث می گردد که آن ها فقط در فضای عمیق عملیاتی شوند زیرا نمی توانند فشار وارده در هنگام ورود به جو را تاب بیاورند.

2. اکتشافگر 1- 2001 ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey)

فیلم 1968 استنلی کوبریک، 2001: ادیسه فضایی، تعریف دوباره ای از ژانر علمی-تخیلی بود. این فیلم در پی فشار بشر به سمت اکتشافات فضایی و جستجو برای یافتن پاسخ هایی مربوط به یک شی مرموز از چندین نسل پیش است. اکتشافگر 1 در داخل و خارج به طور برجسته ای در فیلم نشان داده شده است و ساخت آن با هدف مطالعه سیاره مشتری بوده است. این فضاپیما ساختاری شامل یک کره غول پیکر با یک برآمدگی خطی است که از عقب راهنمایی می گردد. اکتشافگر از انرژی هسته ای به عنوان سوخت استفاده می نماید و با هوش مصنوعی به نام HAL 9000 راهنمایی می گردد.

1. میلانو- نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy)

در صدر این فهرست، میلانو، فضاپیمای اصلی نگهبانان کهکشان قرار گرفته است. اگرچه نمای بیرونی آن معین نیست، اما وقتی قابل رویت می گردد، بسیار دیدنی است. این سفینه به رنگ آبی روشن با بخش های نارنجی کم رنگ تزئین شده است. شکل آن یادآور پرنده است، با شکل آیرودینامیکی قوی، دماغه منقار مانند و بال هایی شبیه پرنده. کاپیتان آن پیتر کویل است و خدمه آن متشکل از گامورا، راکت و گروت هستند. طراحی رنگ استثنایی و مهندسی، ظاهری چشمگیر به آن بخشیده است. میلانو یک سفینه فضایی خارق العاده است که برای خدمه خارق العاده ای ساخته شده است.

منبع: movie web

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 فضاپیمای برتر فیلم های علمی، تخیلی از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فضاپیمای برتر فیلم های علمی، تخیلی از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید