آیا دیدنی سریال اعتیاد آور است و در هنگام دیدن چه اتفاقی برای مغز شما می افتد؟

به گزارش وبلاگ بانیما، شما بعد از یک روز کاری طولانی جلوی تلویزیون می نشینید و تصمیم می گیرید دیدنی سریال جدیدی را که همه درباره آن صحبت می کردند، آغاز کنید. تا نیمه شب بیدار می مانید و نیم فصل را تمام می کنید و وسوسه می شوید که فقط یک قسمت دیگر را دیدن کنید، اگرچه می دانید که صبح روز بعد در محل کار هزینه آن را پرداخت خواهید کرد.

آیا دیدنی سریال اعتیاد آور است و در هنگام دیدن چه اتفاقی برای مغز شما می افتد؟

به لطف پلتفرم های پخش مانند Netflix و Hulu و چند پلتفرم ایرانی مانند فیلیمو و نماوا و شبکه خانگی، ما به چند صد گزینه نمایشی دسترسی داریم که می توانیم همه آنها را در یک جلسه تماشا کنیم و ما از این دسترسی به طور کامل استفاده می کنیم. بر اساس نظرسنجی اجرا شده به وسیله اداره آمار آمریکا، به طور مبه وسیله آمریکایی ها روزانه حدود 2.7 ساعت را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند که در مجموع تقریباً 20 ساعت در هفته است.

در خصوص مقدار تماشای پرشور ما، یک نظرسنجی از Netflix نشان داد که 61 درصد از کاربران به طور منظم بین 2 تا 6 قسمت از یک برنامه را در یک جلسه تماشا می نمایند. یک مطالعه اخیر نشان داد که بیشتر اعضای Netflix ترجیح می دهند یک فصل را با احتساب وقت خود تماشا نمایند و به طور مبه وسیله یک فصل کامل را در یک هفته به انتها می رسانند.

در واقع، طبق گفته نیلسن، 361000 نفر در اولین روز اکران همه قسمت های فصل 2 سریال Stranger Things را تماشا کردند.

البته اگر احساس خوبی نداشت این کار را نمی کردیم. در حقیقت، نظرسنجی Netflix بعلاوه نشان داد که 73 درصد از شرکت نمایندگان احساسات مثبت مربوط به تماشای زیاد را گزارش نموده اند. اما اگر آخر هفته گذشته را صرف تماشای فصل دوم Stranger Things به طور کامل نموده باشید، ممکن است در انتها آن احساس خستگی نموده باشید و از اینکه قسمت هایی تازه برای تماشا ندارید کاملاً افسرده شده اید.

دلایل متعددی وجود دارد که تماشای مداوم سریال ها و برنامه ها به ما لذت می دهد. در اینجا نگاهی داریم به آنچه در مغز ما اتفاق می افتد هنگام قرار گرفتن در یک ماراتن و اینکه چگونه با مسئولیت پذیری سریال تماشا می کنیم.

مغز شما هنگام افراط در تماشای سریال چگونه است؟

هنگامی که مشغول تماشای برنامه مورد علاقه خود هستید، مغز شما دائماً دوپامین فراوری می نماید و بدن شما یک افزایش مواد مخدر را تجربه می نماید.

تماشای اپیزود بعد از اپیزود قبل یک برنامه حس خوبی دارد اما چرا اینطور است؟ دکتر رنه کار روانشناس بالینی، می گوید این به علت مواد شیمیایی است که در مغز ما آزاد می گردد. او شرح می دهد: وقتی مشغول فعالیتی هستید که مانند تماشای زیاد سریال لذت می برید، مغز شما دوپامین فراوری می نماید. این ماده شیمیایی به بدن یک پاداش طبیعی از لذت می بخشد که باعث تمایل به ادامه فعالیت می گردد. این سیگنال مغز است که با بدن ارتباط می گیرد، این احساس خوبی است. شما باید این کار را ادامه دهید! هنگامی که مشغول تماشای برنامه مورد علاقه خود هستید، مغز شما دائماً دوپامین فراوری می نماید و بدن شما به مقدار زیادی چیزی مانند مواد مخدر تجربه می نماید. شما به علت اشتیاق به دوپامین، به شبه اعتیاد رو می آورید.

به گفته دکتر کار، روندی که ما هنگام تماشای سریال به صورت افراطی تجربه می کنیم همان فرایندی است که با آغاز یک اعتیاد به مواد مخدر یا انواع دیگر اتفاق می افتد. کار شرح می دهد: مسیرهای عصبی که باعث ایجاد اعتیاد به هروئین و رابطه جنسی می گردد همان اعتیاد به تماشای افراطی است. بدن شما در برابر لذت تبعیض قائل نمی گردد. می تواند به هرگونه فعالیت یا ماده ای که به طور مداوم دوپامین فراوری می نماید، معتاد گردد.

بدن شما در برابر لذت تفکیک قائل نمی گردد. این می تواند به هر فعالیت یا ماده ای که به طور مداوم دوپامین فراوری می نماید ، معتاد گردد.

گذراندن زمان زیاد در زندگی شخصیت های نمایش داده شده در فیلم و سریال هم به تجربه تماشای پرشور ما دامن می زند. گایانی دسیلوا، روانپزشک در مرکز بهداشت کالیفرنیا، می گوید: مغز ما همه تجربیات را شامل می گردد، چه در تلویزیون تماشا گردد، چه به صورت زنده تجربه گردد، چه در یک کتاب خوانده گردد یا به اسم خاطرات واقعی تصور گردد. بنابراین هنگام تماشای یک برنامه تلویزیونی، مناطقی از مغز که فعال می شوند همچون تجربه یک رویداد زنده است. ما به خطوط داستان کشیده می شویم، به شخصیت ها وابسته می شویم و واقعاً به نتایج درگیری ها اهمیت می دهیم.

به گفته دکتر دسیلوا، تعداد انگشت شماری از اشکال مختلف دخالت شخصیت ها وجود دارد که به پیوند ما با شخصیت ها یاری می نماید که در نهایت ما را بیشتر به تماشای یک برنامه به طور کامل تمایل می دهد.

همذات پنداری زمانی است که ما شخصیتی را در یک سریال می بینیم

اگر چیزی در شخصیت سریال وجود داشته باشد که شبیه شما باشد یا زندگی و ارتباطات او با شما وجه اشتراک داشته باشد شما می توانید او را مانند خود ببینید و با او همذات پنداری کنید.

همذات پنداری با قدرت، اعتبار و موفقیت باعث می گردد که تماشای آن لذت بخش باشد. تعامل فرا اجتماعی یک رابطه یک طرفه است که در آن بیننده ارتباط تنگاتنگی با یک بازیگر یا شخصیت در برنامه تلویزیونی احساس می نماید.

اگر تا به حال فکر نموده اید که شما و شخصیت مورد علاقه خود در زندگی واقعی دوست خواهید بود، احتمالاً این نوع مشارکت را تجربه نموده اید. نوع دیگر مشارکت شخصیت ها شباهت درک شده است، جایی که ما از تجربه می دانم چه حسی است لذت می بریم زیرا تأیید نماینده و آشنا است و بعلاوه ممکن است به بیننده اجازه دهد هنگام تماشا ویژگی های ارزشمند در داستان دیگر عزت نفس خود را افزایش دهد. به اسم مثال، شما به نمایش هایی با پیشروی زن قوی ترغیب می شوید زیرا اغلب این نقش را در محل کار یا در گروه های اجتماعی خود بر عهده می گیرید.

تماشای سریال می تواند باعث کاهش استرس گردد

دکتر جان مایر، دکترای روانشناسی بالینی می گوید: تماشای سریال به صورت افراطی یک فرار موقت از ترس روزانه ما را ارائه می دهد که می تواند به اسم یک ابزار مفید برای مدیریت استرس عمل کند. دکتر مایر می گوید: همه ما تحت فشار استرس ناشی از زندگی روزمره و طبیعت دنیای امروز هستیم که اطلاعات دائماً به ما هجوم می آورد. بستن فکر و تنظیم استرس و فشارها سخت است. پرخوری می تواند مانند یک در فولادی عمل کند که مغز ما را از فکر کردن در خصوص عوامل استرس زای دائمی که خود را در افکار ما می گنجاند، باز می دارد. جایی که مسائل کنار گذاشته می شوند.

تماشای سریال بعلاوه می تواند به تقویت روابط با دیگران که همان برنامه مشابه شما را تماشا نموده اند، یاری کند. دکتر آریان ماچین روانشناس بالینی و استاد روانشناسی می گوید: این به شما چیزی می دهد که در خصوص آن با دیگران صحبت کنید. تماشای سریال می تواند ما را با افرادی که آن را تماشا نموده اند، هم صحبت کند و احساس کنیم که بخشی از یک اجتماع هستیم، جایی که می توانیم بیش از حد با هم ارتباط برقرار کنیم همین بحث عمیق در خصوص یک سریال است.

تماشای یک سریال که دارای شخصیت یا سناریویی است که با روال روزمره شما مرتبط است، بعلاوه می تواند در زندگی واقعی شما تأثیر مثبت داشته باشد. کار می گوید: تماشای سریال می تواند سالم باشد اگر شخصیت مورد علاقه شما برای شما الگوی مجازی باشد یا اگر محتوای نمایش به شما نشان می دهد که به حرفه ای که کار می کنید علاقه دارید. اگرچه بیشتر شخصیت ها و صحنه ها اغراق آمیز هستند. برای تأثیر چشمگیر، می تواند یک درس آموزشی خوب و مطالعه موردی باشد. به اسم مثال، اگر یک فرد خجالتی می خواهد قاطع تر باشد، به یاد آوردن اینکه چگونه یک شخصیت قوی در نمایش رفتار می نماید می تواند به شخص خجالتی یک مثال واضح از نحوه رفتار او بدهد. یا در صورت تجربه یک بحران شخصی، به یاد آوردن اینکه چگونه شخصیت مورد علاقه یا الگوی تلویزیونی مسئله ای را حل نموده است، می تواند راهکار های تازه، خلاقانه یا جسورانه تری به تماشاچی افراطی بدهد.

چه اتفاقی می افتد وقتی تماشای سریال به انتها برسد

آیا تا به حال پس از اتمام یک سریال احساس ناراحتی نموده اید؟ مایر می گوید وقتی تماشای یک سریال را به انتها می رسانیم، در واقع برای این شکست عزادار هستیم. او می گوید: ما اغلب به علت از دست دادن زندگی خود دچار افسردگی می شویم. ما این را افسردگی موقعیتی می نامیم زیرا به وسیله یک رویداد قابل تشخیص و ملموس تحریک می گردد. تحریک مغزی ما به مرور کاهش می یابد مانند سایر انواع افسردگی.

در تحقیقی که به وسیله دانشگاه تولدو انجام شد، 142 نفر از 408 شرکت نماینده خود را تماشاچیان افراطی معرفی کردند. این گروه سطوح بالاتری از استرس، اضطراب و افسردگی را نسبت به افرادی که اینگونه نبودند گزارش کردند. اما در آنالیز عادات ناشی از تماشای زیاد، نمی توان فهمید که چرا این امر بر سلامت روان ما تأثیر می گذارد. برای آغاز، اگر این کار را با یک هم اتاقی یا شریک خود انجام نمی دهید، تماشای بیش از حد می تواند به سرعت باعث منزوی شدن شما گردد.

وقتی ارتباط خود را با انسان های دیگر قطع کنیم و بیش از حد به تلویزیون متصل شویم، در نهایت از نظر احساسی دچار کمبود می شویم.

دکتر جودی روزنبرگ، روانشناس و بنیانگذار مرکز شفای روانی در کالیفرنیا می گوید: وقتی تلویزیون را جایگزین روابط انسانی می کنیم، از طبیعت انسانی خود جدا می شویم و جایگزین مجازی می یابیم. ما به اتصال احتیاج داریم و هنگامی که ارتباط خود را با انسان ها قطع می کنیم و بیش از حد به تلویزیون متصل می شویم، در نهایت ما از گرسنگی روحی می میریم

اگر گذراندن شبی را در Netflix به جای تماشا دوستان و خانواده انتخاب نموده اید، نشانه این است که این عادت به قلمرو مضری می رود و این یک هشدار است.

چگونه می توان مسئولانه سریال تماشا کرد

کلید استفاده از مزایای تماشای زیاد سریال بدون رنج بردن از عواقب منفی این است که پارامترهایی را برای مدت زمانی که با تلویزیون خود می گذرانید معین کنید. علاوه بر لذت، ما اغلب برای برطرف احتیاج روانی قسمت قبل، قسمت تازه را تماشا می کنیم. با این حال، از آنجا که هر قسمت تازه سوالات بیشتری برای شما ایجاد می نماید، می توانید با تنظیم یک زمان انتها از پیش معین شده برای جلوگیری از زیاده روی، به تماشای پرشور سالم بپردازید. به اسم مثال، متعهد شوید که بعد از سه ساعت، تماشا را متوقف کنید.

اگر معین محدودیت زمانی شما را در نقطه ای از زیاده روی متوقف می نماید که متوقف کردن آن سخت است، کار پیشنهاد می نماید در عوض به تعداد معینی از قسمت ها متعهد شوید. او می گوید: سعی کنید تعداد معینی از قسمت ها را برای تماشا معین کنید، سپس فقط نیمه اول قسمت را که به اسم نقطه توقف خود معین نموده اید تماشا کنید. معمولاً به سوالات قسمت قبل با این روش نیمه راه پاسخ داده می گردد و شما به مقدار کافی از نظر روانی راضی شده اید تا با خاموش کردن تلویزیون احساس راحتی کنید.

بعلاوه مطمئن شوید که زیاده روی خود را با فعالیت های دیگر متعادل می کنید. کار می گوید: بعد از تماشای زیاد، با دوستان خود بیرون بروید یا کارهای سرگرم نماینده انجام دهید. با ایجاد یک منبع لذت بیشتر، کمتر محتمل است که به این برنامه معتاد شوید یا زیادی تماشا کنید. فعالیت بدنی خود را افزایش دهید یا به یک لیگ ورزشی بزرگسالان بپیوندید.

منبع:

nbcnews

منبع: هفت گنج

به "آیا دیدنی سریال اعتیاد آور است و در هنگام دیدن چه اتفاقی برای مغز شما می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دیدنی سریال اعتیاد آور است و در هنگام دیدن چه اتفاقی برای مغز شما می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید