تامین غذا در بزرگترین کشتی های کروز دنیا

به گزارش وبلاگ بانیما، کشتی های کروز، مثل شهرهای کوچک شناور هستند. تامین غذا برای هزاران مسافر و خدمه کشتی و در پی آن، مدیریت پسماندها، فرایندی پیچیده است و به اندازه یک شهر کوچک، زحمت دارد.

تامین غذا در بزرگترین کشتی های کروز دنیا

یکی از مهم ترین مسائلی که کشتی های کروز دنیا باید به آن بپردازند، تامین غذای هزاران مسافری است که با این کشتی ها سفر می کنند. کاری که در طول سفر دائم انجام می شود و لحظه ای توقف ندارد.

کشتی های کروز مدرن این قابلیت را دارند تا حجم زیادی از آب شیرین مورد نیاز خود را تولید کنند. معمولا این کار را با تقطیر آب دریا انجام می دهند و این فرایند از بخار و گرمای حاصل از کشتی انجام می شود. یا آب را از طریق فرایند اسمز معکوس، شیرین می کنند. در این روش، آب از فیلترهای مختلفی عبور می کند.

ولی ده ها و صدها رستوران، فروشگاه و کافه موجود در کشتی باید مواد اولیه مورد نیازشان به طور پیوسته فراهم شود تا بتوانند نیازهای مشتریان مختلف را پاسخ دهند و سر ساعات مشخص، غذاهای موجود در منوی خود را آماده کنند.

تدارکات

در مدت سفر، کشتی های کروز از راستاهای مشخص شده ای عبور می کنند و در هر بندر به طور میانگین حدود ده ساعت توقف دارند. در همین مدت زمان است که باید تامین اقلام ضروری به دقت و سر ساعت انجام شود. تدارکات و تامین مواد اولیه مورد نیاز تنها یکی از کارهایی است که در این توقف ها باید انجام شود و فرایندی دقیق است که معمولا از نظرها پنهان می ماند؛ ولی این فرایند کلیدی، تضمین می کند که مسافران بهترین تجربه را در سفر با کشتی های کروز داشته باشند.

یکی از مهم ترین ویژگی های کشتی های کروز، مجلل بودن و سطح بالا بودن خدمات آن ها است. از این رو کیفیت مواد غذایی، کمیت مواد، زمان دسترسی به آن ها، برای این کشتی ها بسیار ضروری است.

با بزرگ شدن روز افزون کشتی های کروز، کار تدارکات و تامین مواد اولیه آن ها، سخت تر می شود.

حتی یک کشتی کروز نسبتا کوچک، مثلا کشتی وایکینگ اوریون، با ظرفیت حداکثر 930 مسافر، روزانه 5 هزار تخم مرغ و 4 هزار فنجان چای مصرف می کند. این نمونه فقط یک نمونه کوچک از حجم مواد غذایی مورد نیاز برای یک کشتی کروز است.

هر هفته 10 هزار ظرف، 14 هزار ملحفه و روبالشی در کشتی های کروز شسته می شود. خدمه نیز باید همیشه ظاهری شیک و مرتب داشته باشند و روزانه تقریبا 900 یونیفرم اتو زده می شود.

با بررسی این آمار، تصویر کنید که حجم تدارکات و مواد غذایی مورد نیاز برای کشتی های کروز بسیار بزرگ، چقدر خواهد بود؟

سمفونی دریاها نام بزرگ ترین کشتی کروز دنیا است. این کشتی میزبان 6 هزار و 680 مسافر است.

برای مثال، کشتی سمفونی دریاها را در نظر بگیرید. این کشتی در حال حاضر بزرگ ترین کشتی کروز دنیا است. حدود 6600 مسافر و 220 خدمه دارد که برای همه آن ها باید غذا آماده شود. در یک سفر معمولی هفت روزه با این کشتی، 60 هزار تخم مرغ، 4400 کیلوگرم مرغ، 9 هزار کیلوگرم سیب زمینی و 300 کلوگرم بستنی مورد نیاز است. البته فهرست اقلام مورد نیاز به همین جا محدود نمی شود.

همین ماجرا برای سایر کشتی های کروز دنیا وجود دارد.

کشتی هارمونی دریاها یکی دیگر از این کشتی های بزرگ است که در این لینک می توانید بیشتر در مورد آن بخوانید. این کشتی امکاناتی لوکس و مجلل دارد. غیر از امکاناتی چون تئاتر روباز، پارک مرکزی، مرکز خرید، گالری هنری، مراکز تفریحی برای بچه ها و... دارای چندین رستوران است که غذاهایی بین المللی سرو می کنند.

امانوئل لاوارنو مدیر تهیه غذا و نوشیدنی در کشتی های کروز شرکت MSC Cruises است. این شرکت مسئول اداره کشتی های کروز از جمله کشتی MSC Meraviglia و MSC Bellissima است. هر دوی این کشتی ها بیش از 4500 مسافر ظرفیت دارند. لاوارنو در مورد فرایند تهیه مواد غذایی برای کشتی های کروز می گوید:

کشتی ها درخواست های خود را با توجه به برنامه بارگیری به دفتر می فرستند. این درخواست ها معمولا یک تا دو هفته قبل از روز بارگیری ارسال می شود. البته در بعضی موارد باید زودتر هم ارسال شود.

نیازهای غذایی یک کشتی بر اساس تجربه های قبلی مصرف مسافران آن و فهرست اقلام ضروری برای منوها و سرویس های موجود در کشتی مشخص می شود.

به عنوان مثال، کشتی MSC Bellissima وقتی در مدیترانه حرکت دارد، قبل از هر کروز، بیشتر مواد غذایی مورد نیاز خود را در بندر جنوا ایتالیا در مبدا خود بارگیری می کند. تقریبا 15 کامیون پر از غذا و نوشیدنی برای هر کروز نیاز است که دو تای آن ها مخصوص حمل میوه و سبزیجات تازه است.

بارگیری

لاوارلو در مورد بارگیری مواد غذایی در کشتی های کروز می گوید:

محصولات تازه غالبا از منابع محلی در راستا تامین می شوند. چون این مواد باید به دقت مدیریت شوند و تحویل داده شوند. عمر آن ها کوتاه است و دمای لازم برای تازه و سالم نگه داشتن آن ها، محدودیت دارد. علاوه بر این، ما از تاکتیک های مختلفی برای خرید استفاده می کنیم. مثلا بعضی محصولات تازه را در مراحل مختلف رسیدن آن محصول، تهیه می کنیم. به این ترتیب در تمام طول سفر، میوه تازه و رسیده داریم و محصولات نارس تر به مرور می رسند و آماده سرو می شوند.

فرایند بارگیری در اسکله بین 6 تا 8 ساعت طول می کشد. این فرایند بیش از 100 نفر را درگیر می کند. از طرف کشتی افرادی مختلفی از جمله خدمه و کارکنان کشتی، مسئول انطباق موجودی، مدیر تامین غذا و نوشیدنی، سرآشپزان، افرادی که در نگهداری مواد غذایی مشارکت دارند و... نقش مهمی در بارگیری محصولات و مواد غذایی تازه دارند. آن ها کیفیت و کمیت مواد غذایی را بررسی می کنند تا با استانداردهای شرکت اپراتور کروز، تطابق داشته باشد.

علاوه بر مدیریت تدارکات لازم برای تامین مواد غذایی، نکته دیگری که در کشتی های کروز باید مورد توجه قرار بگیرد، مدیریت زباله تولیدی است. این یکی از مهم ترین دغدغه های اپراتورهای کشتی های کروز است؛ به خصوص در زمانی که اکوسیستم حساس دریایی، در معرض خطر واقع شده است و سلامت آن بسیار حائز اهمیت است.

همه اپراتورهای بزرگ کشتی های کروز در تلاش هستند تا فعالیت های خود را در کاهش ضایعات برجسته تر کنند.

در سطح دنیا، حدود یک سوم از غذایی که برای مصرف انسان تولید می شود، به ضایعات تبدیل می شود. با وجود منوهای مجلل بوفه که در حال حاضر یکی از ویژگی های کلیدی تجربه کروز است، احتمال اسراف و تولید بیش ازمیزان ضایعات در کشتی های کروز، بسیار زیاد است.

یکی از مسئولان اپراتور نورویجن کروز لاین (Norwegian Cruise Line) که بعضی از کشتی های کروز آن ها مثلا Norwegian Bliss با 4 هزار مسافر، یکی از بزرگ ترین کشتی های کروز دنیا است می گوید:

ما می توانیم میزان دقیق غذای مورد نیاز کشتی را بر اساس پارامترهای مختلفی میزان گیری کنیم؛ مثلا براساس تعداد مسافران و سابقه مصرف مسافران قبلی کشتی. مسئول تدارکات به همراه مسئول تامین غذا و نوشیدنی کشتی و تیم همراه، در کنار هم تلاش می کنند تا میزان مناسب از مواد غذایی را برای هر کروز تهیه کنند.

شرکت کاستا کروز با کمک یک شرکت فناوری به نام وینو، متعهد شده است که تا سال 2020، ضایعات مواد غذایی را در کل کشتی های کروز خود تا 50 درصد کاهش دهد. این کار قرار است از طریق سیستم هایی انجام بگیرد که میزان ضایعات آشپزخانه را وزن و ثبت می کند.

مدیریت ضایعات مواد غذایی

اپراتورهای کشتی های کروز در گزارش زیست محیطی سالانه خود، دوست دارند که بر میزان سرمایه گذاری های خود در زمینه مدیریت ضایعات و بازیافت ضایعات و استفاده مجدد از آن ها، تاکید کنند.

کنستانتین چچین، مدیر کل یک کمپانی فنلاندی است که در زمینه توسعه تجارت، راهکار های دریایی / آب و زباله فعالیت می کند و تکنولوژی های مدیریت پسماند و ضایعات را برای صنایع مرتبط با کشتی فراهم می کند. او در این مورد می گوید:

این شرایط نسبت به 15 سال پیش، پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است؛ مثلا کشتی های کروز، به ازای هر مسافر کشتی حدود 60 درصد بیشتر از افرادی که در کشتی نیستند، ضایعات را بازیافت می کنند. با وجود این، مالکان کشتی ها و اپراتورهای کشتی ها هنوز با چالش های فراوانی در این زمینه روبه رو هستند.

یک کشتی با ظرفیت 6 هزار نفر در طول سفر خود می تواند در هر روز حدود 2100 تن آب غیرقابل مصرف، 24 تن ضایعات تر و 14 تن ضایعات خشک تولید کند. ضایعات خشک شامل زباله های خشک قابل سوزاندن، پلاستیک، شیشه، قوطی و... است. این میزان ضایعات برای پر کردن 110 کامیون کافی است.

پردازش و مدیریت ضایعات

هر کدام از این سه دسته ضایعات تولید شده در کشتی های کروز می توانند خودشان به تنهایی به دسته بندی های دیگری تقسیم شوند. هر کدام از این دسته بندی های جزیی، نحوه پردازش و مدیریت ویژه ای دارد.

آب غیر قابل مصرف شامل فاضلاب حاصل از سرویس های بهداشتی، حمام، رختشوی خانه و آشپزخانه است. همچنین آبی که از اتاق موتور خارج می شود و در تماس با روغن و مواد شیمیایی بوده است. کشتی ها باید برای پردازش و مدیریت این فاضلاب در همان کشتی برنامه داشته باشند.

زباله های تر باید خشک شوند. این کار باعث کم شدن حجم آن ها می شود. سپس در سیلوهای مخصوص نگه داشته می شوند. از آنجا این ضایعات ممکن است برای سوزاندن به سامانه های زباله سوز منتقل شوند.

زباله های خشک تقسیم بندی می شوند. آن ها را به سه دسته قابل سوختن، غیر قابل سوختن و قابل بازیافت تقسیم می کنند. سپس با توجه به جنس آن ها مثلا پلاستیک، آلومینیوم، شیشه و... آن ها را فشرده سازی یا خرد می کنند. این کار را با هدف کاهش حجم ضایعات انجام می دهند.

به طور خلاصه فرایند جمع آوری ضایعات و پسماند و مدیریت و پردازش آن ها در یک کشتی کروز بزرگ، به میزان یک شهر کوچک، زحمت دارد و به همان میزان، نیازمند برنامه ریزی است.

مدیریت این شهرهای شناور، بسیار سخت تر از آن چیزی است که تصور می شود. در ادامه با چند نمونه از بزرگ ترین کشتی های کروز دنیا آشنا می شوید. فهرست تعدادی از مواد غذایی مصرفی در این کشتی ها ذکر شده است.

سمفونی دریاها

  • سال ورود به سرویس: 2018
  • اپراتور: رویال کارائیب
  • تعداد اتاق های مهمان: 1759
  • تعداد مهمان ها حداکثر: 6680 نفر
  • تعداد خدمه حدودا: 2200 نفر
  • ظرفیت ناخالص: 228 هزار و 81
  • تعداد تخم مرغ های مصرفی در هفته: 60 هزار عدد
  • میزان مرغ مصرفی در هر هفته: 4400 کیلوگرم
  • میزان گوشت گوساله مصرفی در هفته: 6800 کیلوگرم
  • میزان بستنی مصرفی در هفته: 300 کیلوگرم
  • میزان سیب زمینی مصرفی در هفته: 9100 کیلوگرم
  • میزان آرد مصرفی در هر هفته: 5700 کیلوگرم
  • میزان ماهی سالمون مصرفی برای یک هفته: 1140 کیلوگرم
  • میزان لابستر مصرفی در هفته: 950 کیلوگرم
  • میزان سیب زمینی سرخ کرده مصرفی در هفته: 2300 کیلوگرم
  • میزان بیکن مصرفی در یک هفته: 2400 کیلوگرم
  • میزان تورتیلای مصرفی: 5500 کیلوگرم
  • میزان بال مرغ مصرفی: 910 کیلوگرم
  • میزان قهوه مصرفی در هر هفته: 680 کیلوگرم
  • 40 نوع از انواع مختلف میوه
  • 80 نوع سبزیجات تازه
  • 3200 قطعه پیتزا در هر ساعت
  • روزانه 479 هزار 314 گالن آب نوشیدنی

کشتی MSC Bellissima

  • سال ورود به سرویس: 2019
  • اپراتور: MSC Cruises
  • تعداد اتاق های مهمان: 2217 اتاق
  • تعداد مهمانان حداکثر 5686 نفر
  • تعداد خدمه حدودا 1500 نفر
  • ظرفیت ناخالص: 171 هزار و 598
  • تعداد تخم مرغ های مصرفی در یک هفته: 36 هزار عدد
  • تعداد گالن های آب آشامیدنی در یک هفته: 25 هزار
  • قهوه اسپرسو مصرف شده در هر روز: 2 هزار فنجان
  • روزانه 800 پیتزا
  • ماهانه 1.5 تن شکلات
  • ماهانه 1.2 تن بستنی
  • هر هفته 4 تن پنیر
  • رزانه 15 هزار کرواسان تازه
  • میزان شکلات مصرفی برای یک ماه: 1500 کیلوگرم

کشتی کروز Norwegian Bliss

  • سال ورود به سرویس: 2018
  • اپراتور: Norwegian Cruise Line
  • تعداد اتاق های مهمان: 2043
  • تعداد مهمانان: 4400 نفر (در ظرفیت دو برابر)
  • تعداد خدمه: 1716 نفر
  • ظرفیت ناخالص: 168 هزار و 28
  • دارای 26 رستوران و 22 بار و کافه
  • تعداد تخم مرغ های مصرفی در روز: 10 هزار عدد
  • میزان سیب زمینی مصرفی و آماده شده برای یک روز: 972 کیلوگرم
  • میزان گوشت گوساله طبخ شده در روز: 1100 کیلوگرم
  • میزان مرغ مصرفی در یک روز: 1500 کیلوگرم
  • تعداد لوف نان تولید شده برای هر روز: 1071 عدد
  • روزانه 571 پیتزا
  • میزان شکلات مصرفی در روز: 97 کیلوگرم
  • چای مصرف شده در یک روز: 400 تا 600 فنجان
  • قهوه مصرف شده در روز: 4 هزار تا 5500 فنجان
  • یونیفرم های اتو شده هر روز: 300 کیلوگرم یا 1500 قطعه لباس
  • میزان لباس های شسته شده در لاندری: حدودا 5 هزار کیلوگرم
منبع: کجارو / edition.cnn.com

به "تامین غذا در بزرگترین کشتی های کروز دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین غذا در بزرگترین کشتی های کروز دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید