تلسکوپ فضایی جیمز وب در اثر برخورد شهاب سنگ آسیب دیده، اما کیفیت تصویر آن همچنان بالاست

به گزارش وبلاگ بانیما، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) دچار یک مشکل نو شده و یک ریز شهاب سنگ، به یکی از آینه های آن آسیب زده است. این آسیب بیشتر از چیزی بود که بر اساس آزمایش های روی زمین، می بایست در اثر حادثه ای مثل این رخ می داد، با این حال گمان می رود که کیفیت عکسبرداری آن همچنان حفظ گردد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در اثر برخورد شهاب سنگ آسیب دیده، اما کیفیت تصویر آن همچنان بالاست

فضا را ما معمولا خالی تصور می کنیم، در حالی که گرد و غبار و نیز زباله ها (در مدار زمین) شناور هستند. حتی ذرات ریز با توجه به سرعت بالایشان می توانند به فضاپیماها آسیب بزنند.

آینه های جیمز وب به مقدار زمین تنیس هستند و احتمال برخورد یک جسم ریز با آن بالاست. چون چنین چیزی پیشبینی می شد، مدل سازی و آزمایش های گسترده ای از ضربه ها در طول طراحی و ساخت تلسکوپ انجام شد تا اطمینان حاصل گردد که می تواند در طول عمر خود در برابر بمباران ریزشهاب سنگ ها مقاومت کند.

بین 23 و 25 مه، آینه C3 جیمز وب ضربه خورد و مقدار صدمه بیش از چیزی بود که ابتدا تصور می شد. تجزیه و تحلیل و مقدار گیری ها برای ارزیابی آسیب و چگونگی تأثیر آن بر مأموریت علمی ادامه دارد.

از زمان پرتاب جیمز وب، این تلسکوپ 4 حمله ریز شهاب سنگی را از سر گذرانده، اما آخرین آنها مخرب ترین آنها بوده است.

این آسیب روی کیفیت داده های آن تاثیر می گذارد، اما احتمال افت کیفیت داده ها جزئی باشد. موقعیت آینه آسیب دیده برای از بین بردن بخشی از اعوجاج، تنظیم شده است.

ضمناً برنامه زمان بندی انتشار اولین تصاویر تمام رنگی و داده های طیف سنجی تغییر نکرده و همچنان 12 جولای است.

منبع: ناسا

بخوانید:

زندگینامه و کارنامه هنری اینگرید برگمن

امروز -29 آگوست- مصادف با سالروز تولد و بعلاوه مرگ اینگرید برگمن است. ستاره ای که در طول فعالیت هنری اش 3 جایزه اسکار و 2 جایزه اِمی را از آن خود کرد.اینگرید برگمن در 29 آگوست سال 1915 در استکهلم به جهان آمد، پدرش سوئدی و مادرش آلمانی بود. وقتی 3 ساله بود مادرش درگذشت و متأسفانه در سیزده سالگی…

منبع: یک پزشک

به "تلسکوپ فضایی جیمز وب در اثر برخورد شهاب سنگ آسیب دیده، اما کیفیت تصویر آن همچنان بالاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی جیمز وب در اثر برخورد شهاب سنگ آسیب دیده، اما کیفیت تصویر آن همچنان بالاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید