موتور سه سیلندر یک لیتری ایران خودرو چیست؟ ، همراه مشخصات کامل فنی
به گزارش وبلاگ بانیما، هفته آینده اولین موتور سه سیلندر یک لیتری ایران خودرو با قدرتی برابر با موتور پراید رونمایی می شود.
وبلاگ بانیما - امیرحسین اسماعیل بیگی: سری پیشرانه 3FX به صورت سه سیلندر و با دو حجم 1 لیتر و 1.3 لیتر برای محصولات ایران خودرو طراحی شده است.
اولین موتور طراحی و ساخته شده، نمونه یک لیتری این خانواده است که قرار است در هفته آینده رونمایی شود.
این موتور یک لیتری هنوز در مراحل ساخت نمونه اولیه بوده و قدرت اعلام شده برای آن 72 اسب بخار که برابر موتور M13 پراید است.
خودرویی که این موتور روی آن نصب می شود از کلاس A خواهد بود و احتمالا تا پایان سال جاری رونمایی می شود.
هنوز اطلاعات دقیق تری از این خانواده موتور منتشر نشده است اما برخی منابع آگاه به وبلاگ بانیما گفته اند که این موتور شباهت هایی به موتور EF7 دارد و قرار است در همان خط تولید موتور EF7 تولید شود.
مشخصات عمومی خانواده موتورهای سه سیلندر جدید ایران خودرو
بنا بر اعلام ایران خودرو با توجه به معضل فزاینده آلودگی هوا در سال های اخیر، توسعه یک قوای محرکه کم مصرف پرتوان در برنامه راه ایران خودرو قرار گرفت.
کوچک سازی قواهای محرکه و استفاده از فناوری بالاتر، در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده کمک کننده هستند.
مزایای قوای محرکه سه سیلندر عبارتند از:
کاهش مصرف سوخت
کاهش گازهای آلاینده نظیر دی اکسیدکربن
افزایش گشتاور و توان نسبت به قواهای محرکه موجود ایران خودرو
1-موتور 3F0N
استاندارد آلایندگی: اروپا 6
حجم موتور: 1 لیتر
توان: 54 کیلو وات معادل 72 اسب بخار
گشتاور: 98 نیوتن متر
تکنولوژی: سیستم دوگانه تایم متغییر سوپاپ، پاشش درگاهی سوخت، تنفس طبیعی
2-موتور 3F3N
استاندارد آلایندگی: اروپا 6
حجم موتور: 1.3 لیتر
توان: 65 کیلو وات معادل 87 اسب بخار
گشتاور: 122 نیوتن متر
تکنولوژی: سیستم دوگانه تایم متغییر سوپاپ، پاشش درگاهی سوخت، تنفس طبیعی
3-موتور 3F3L
استاندارد آلایندگی: اروپا 6
حجم موتور: 1.3 لیتر
توان: 90 کیلو وات معادل 120 اسب بخار
گشتاور: 185 نیوتن متر
تکنولوژی: سیستم دوگانه تایم متغییر سوپاپ، دوگانه سوز (بنزین و گاز طبیعی)، پاشش درگاهی سوخت، پرخوران
4-موتور 3F3M
استاندارد آلایندگی: اروپا 6
حجم موتور: 1.3 لیتر
توان: 95 کیلو وات معادل 127 اسب بخار
گشتاور: 200 نیوتن متر
تکنولوژی: سیستم دوگانه تایم متغییر سوپاپ، پاشش مستقیم سوخت، پرخوران
5-موتور 3F3H
استاندارد آلایندگی: اروپا 6
حجم موتور: 1.3 لیتر
توان: 111 کیلو وات معادل 148 اسب بخار
گشتاور: 240 نیوتن متر
تکنولوژی: سیستم دوگانه تایم متغییر سوپاپ، پاشش مستقیم سوخت، پرخوران
موتور سه سیلندر، رویای دیرینه ایران خودرو
از ابتدای سال99 بحث موتورهای سه سیلندر داغ تر از همیشه شده است.
چندین شرکت نیز مدعی انجام تحقیق و توسعه، و تولید این نوع موتور هستند.
چندین شرکت ایرانی با همکاری شرکا خارجی، ادعای ساخت موتور سه سیلندر را داشتند، که هیچگاه نمونه کامل و تجاری تولید نشد.
شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو(ایپکو) نیز سال های قبل اقدام به تحقیق و توسعه روی موتور های سه سیلندر کرده بود.
یکی از چندین موتور سه سیلندری که ایپکو روی آن کار کرده، موتور سه سیلندر فورد است.
همچنین طی همکاری ایپکو با شرکت ماهله آلمان نیز یک خانواده موتور سه سیلندر شروع به طراحی شده بود که با بوجود آمدن تحریم ها و رفتن شرکت ماهله به صورت ناقص رها شد.
یکی از مهندسان ایپکو در حال آماده سازی موتور برای تست
کاهش حجم و سیلندر برای رسیدن به مصرف سوخت و آلایندگی کمتر
در مرداد ماه سال 99، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با تشریح برنامه های توسعه ای در حوزه موتور و قوای محرکه این شرکت، از رونمایی موتور سه سیلندر در بهمن ماه سال جاری خبر داد.
موتور سه سیلندر که به گفته مقیمی در حال تولید در ایران خودرو است، در واقع نتیجه تلاش این شرکت برای تولید پیشرانه های کم مصرف و کم آلاینده طبق استانداردهای یورو 6 است.
قرار است این موتور در آینده روی تمام محصولات ایران خودرو نصب شود.
طبق برنامه ریزی ایران خودرو نمونه های اولیه این موتور تا اخر سال جاری ساخته و آزمایش می شوند.
همچنین سال 1401 این موتور به تولید انبوه خواهد رسید.
این پیشرانه ها از خانواده 3FX هستند و به طور کلی با پیشرانه های سه سیلندر قبلی متفاوت اند.
خانواده موتور 3FX دارای نسخه های گازسوز و توربو هستند
موتورهای 3F0N تنها مدل یک لیتری سه سیلندر خانواده 3FX است و با سامانه تنفس طبیعی فعالیت می کند.
3F3L نسخه پایه گازسوز این پیشرانه است و دارای سیستم پرخوران است.
پیشرانه های 3F3M و 3F3H نیز نسخه های 1.3 لیتری توربو و تزریق مستقیم سوخت، سری 3FX هستند که توسط ایپکو، مرکز تحقیقات و مهندسی موتورهای ایران خودرو، طراحی شده اند.
نمونه 3F0N با حجم یک لیتر و توان 72 اسب بخار ضعیف ترین پیشرانه در این خانواده است.
که قدرت آن معادل یک موتور M13 پراید است.
3F3H نیز قویترین نمونه موتور در این خانواده است که با حجم 1.3 لیتر می تواند توانی معادل با 148 اسب بخار تولید کند.
این موتورها با داشتن فناوری استاندارد آلایندگی یورو 6 که در اختیار دارند، از سایر پیشرانه های داخلی، آلایندگی کمتری را تولید می کنند و مصرف سوخت پایین تری هم دارند.
مزایا و معایب موتورهای سه سیلندر
دو ویژگی آلایندگی و مصرف سوخت پایین از مزایای موتور سه سیلندر است که خانواده موتور 3FX نیز شامل این مورد می شود.
اما باید منتظر ماند و دید که با چه روش هایی این موتور به استاندارد آلایندگی یورو 6 ارتقا پیدا کرده است.
با توجه به نبود تکنولوژی سیستم تزریق سوخت مستقیم (GDI) در ایران، و محدود بودن تولید کنندگان این سیستم در دنیا، قطعا برای تولید انبوه مدل های 3F3Mو 3F3H مسائل فراوانی وجود خواهد داشت.
بزرگترین چالش موجود در موتورهای سه سیلندر بالانس نبودن و ارتعاشات زیاد این موتور است، که در کنار بی کیفیت بودن قطعات عمر مفید موتور بسیار کاهش می یابد.
خودرو جدید K132 یا همان تارا ایران خودرو
نصب موتور سه سیلندر روی خودرو K132 و نسل جدید سمند
اولین پیشرانه ای که از این خانواده قرار است به تولید انبوه برسد مدل یک لیتری 3F0N است که سال 1401 عرضه می شود.
و پس از آن با فاصله های زمانی مشخص نسخه های بالاتر به بازار خواهند آمد.
اما با توجه به پایین بودن توان اولین نسخه احتمالا این موتور روی یک خودرو کلاس A و کوچک که در دی ماه قرار است رونمایی شود نصب می شود
حدس های مختلفی درباره محصولاتی که موتورهای سه سیلندر روی آنها نصب می شوند مطرح شده که از آن جمله نصب این موتورها روی خودرو جدید K132 یا همان تارا ایران خودرو است.
با توجه به هزینه های سنگین سرمایه گذاری برای تولید این موتورها، نسل جدید سمند به عنوان پرتیراژترین خودروی سواری حال حاضر ایران خودرو، یکی از محتمل ترین گزینه ها برای به کار گیری این موتورها به شمار می رود.
View this post on Instagram
A post shared by bitrun،وبلاگ بانیما (@bitrun.ir)
منبع: بیت ران