جلوگیری از فرسایش خاک با جنگلانه

به گزارش وبلاگ بانیما، کارشناس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از برگزاری طرح ملی جنگلانه در استان اطلاع داد و گفت: طرح ملی جنگلانه با همدلی و مشارکت فعال سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی در استان همدان شروع شد.

جلوگیری از فرسایش خاک با جنگلانه

محمد بزرگمهر در گفت وگو با وبلاگ بانیما، اظهار کرد: طرح ملی جنگلانه که برای چهارمین سال متوالی در استان همدان به اجرا درمی آید سال جاری با حضور کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست و مشارکت نمایندگان تشکل ها و سازمان های مردم نهاد، علاقمندان به طبیعت و گروه های مردمی در منطقه حفاظت شده آلمابلاغ شهرستان بهار برگزار گردید.

وی اضافه نمود: آلمابلاغ یکی از قله های زیبای کوه الوند است که با وسعت 7500 هکتار و سیمایی کوهستانی و تپه ماهوری، مجموعه ای کم نظیر از گونه های گیاهی، پستانداران، پرندگان و خزندگان را در خود جای داده است.

وی توضیح داد: منطقه آلمابلاغ در مجاورت گردنه اسدآباد و 17 روستای این شهرستان با چشمه ساران بزرگ و کوچک و آبریزهای همیشه جاری، از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و انواع لاله، بادام و پیازکوهی، شنگ، زنبق، موسیر، آلبالوی وحشی، زرشک و تمشک، گیاهان کنگر، ریواس، شیرین بیان، آویشن، گون و بومادران که خاصیت دارویی دارند، در این منطقه به خوبی می روید.

بزرگمهر ادامه داد: سال جاری در این طرح ملی دوستداران و علاقمندان به طبیعت بخشی از عرصه های منابع طبیعی را با کشت بذرگونه های جنگلی همچون ارژن و بادامک بذرکاری و در حفظ و توسعه جنگل ها و منابع طبیعی استان فعالانه شرکت کردند.

کارشناس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اعلام کرد: این طرح با همت NGO ها و سازمان مردم نهاد دوستدار محیط زیست و منابع طبیعی در اراضی منابع طبیعی منطقه حفاظت شده کوه آلمابلاغ شهرستان بهار شروع شد.

وی با بیان اینکه در این طرح اهداف مطلوبی دنبال و با مشارکت مردم از منابع طبیعی حفاظت می گردد، ادامه داد: ترویج فرهنگ حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، احیاء و توسعه عرصه های جنگلی و مرتعی و تقویت پوشش گیاهی از سایر اهداف طرح جنگلانه است که از فرسایش خاک و تخریب جنگل ها و مراتع نیز جلوگیری می نماید.

بزرگمهر با اشاره به اینکه بیش از 40 کیلوگرم بادامک و ارژن برای کشت در اراضی منابع طبیعی این شهرستان به طور رایگان در اختیار سازمان های مردم نهاد قرار گرفته است، گفت: این طرح مردمی با توجه به خشکیدگی وسیع رویشگاه های جنگلی و مرتعی به علت اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای بیش از حد دام، سرشاخه زنی، تغییر اقلیم و خشکسالی اجرا می گردد.

وی گفت: اصلاح و احیای مراتع تخریب شده، جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از هدررفت آب، نگهداری و ذخیره نزولات آسمانی، تلطیف هوا و ایجاد محیط تفرجگاهی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و یاری به توسعه پایدار از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

کارشناس جنگل کاری منابع طبیعی استان همدان اعلام کرد: طرح جنگلانه با استقبال خوب مردم و با همت و مشارکت سازمان های مردم نهاد دوستدار طبیعت در اراضی منابع طبیعی استان تا اواسط دی ادامه دارد.

وی یادآور شد: تأثیرات آموزشی و ترویجی طرح جنگلانه در چهار سال اخیر قابل توجه و رضایت بخش بوده و با اجرای طرح ملی جنگلانه تاکنون سطح وسیعی از منابع طبیعی استان مورد احیا و حفاظت قرار گرفته است.

بزرگمهر با بیان اینکه مساحت جنگل های طبیعی استان همدان 1441 هکتار و مساحت رویشگاه های جنگلی 35 هزار و 176 هکتار است، اظهارک رد: آلمابلاغ کلمه ای ترکی و به معنای چشمه سیب است، آب چشمه منطقه آلمابلاغ بسیار سبک و گوارا و فاقد مواد زائد است و این چشمه در میانه مسیر صعود به قله و در کنار یک درخت کهنسال سیب واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جلوگیری از فرسایش خاک با جنگلانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از فرسایش خاک با جنگلانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید