خداحافظی ترزا با برگزیت

به گزارش وبلاگ بانیما، تنها 17 روز مانده به اجرایی شدن طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ترزا می، نخست وزیر انگلیس برای دومین بار در جلب آرای موافق نمایندگان مجلس کشورش درباره چگونگی این خروج بشدت مغلوب شد و حالا دیگر سرنوشت برگزیت از دست دولت خارج شده و در اختیار مجلس قرار گرفته و این مجلس است که باید تصمیم بگیرد آیا میخواهد بدون توافق با اتحادیه اروپا از این اتحادیه خارج گردد یا می خواهد تاریخ اجرایی شدن برگزیت را به تأخیر بیندازد.

خداحافظی ترزا با برگزیت

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، در رأی گیری عصر روز سه شنبه مجلس انگلیس درباره نسخه اصلاح شده طرح برگزیت 391 نماینده رأی مخالف و 242 نماینده رأی موافق دادند و طرح خانم ترزا می برای دومین بار در امسال میلادی در مجلس شکست سختی خورد. این در حالی بود که در ساعات خاتمهی دوشنبه شب، خانم می با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بر سر نسخه اصلاح شده برگزیت به یک توافق دقیقه نودی رسیده بود و امید داشت تغییراتی که در طرح اولیه برگزیت اعمال نموده توجه نمایندگان را هم جلب کند و خانم نخست وزیر نفس راحتی بکشد. البته می پس از این شکست فاجعه بار بلافاصله خود را جمع و جور کرد و روی پاهایش ایستاد و گفت، عمیقاً متأسف است که طرحش برای دومین بار رأی نیاورد. او اضافه کرد، نمایندگان باید فرصت بحث بر سر نسخه اصلاح شده برگزیت را تا روز چهارشنبه می دادند و سپس رأی گیری می کردند. او گفت، شخصاً دارد با این سؤال در ذهنش کلنجار می رود که خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا به صلاح است یا نه. نخست وزیر انگلیس توضیح داد: من همچنین به وظایفم به عنوان نخست وزیر بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی واقف و نگران آسیب بالقوه خروج بدون توافق از اتحادیه هستم.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز سه شنبه شب به محض خاتمه رأی گیری مجلس و شکست دوباره خانم می اظهار نظر کرد و گفت: دولت دوباره با یک اکثریت قابل توجه باخت و باید بپذیرد که طرحش کاملاً مرده است و در مجلس حامی ندارد. کوربین بدون اشاره به اینکه از برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا حمایت می نماید یا از به تأخیر افتادن برگزیت، خواهان برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام شد.

مقامات و نمایندگان انگلیسی در حالی از دو گزینه یعنی برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا و به تأخیر افتادن برگزیت به عنوان گام های بعدی خود یاد می نمایند و حتی قصد داشتند دیروز چهارشنبه و امروز پنجشنبه درباره این دو گزینه رأی گیری نمایند که طرف اروپایی ممکن است تأخیر در اجرای برگزیت را نپذیرد و تنها یک گزینه برای انگلیس باقی بماند. گواه این ادعا سخنان دونالد توسک، رئیس شورای اروپا است که سه شنبه شب دقایقی پس از شکست می در مجلس با لحنی هشدار آمیز گفت، انتظار دارد انگلیس یک دلیل قابل قبول برای به تأخیر انداختن روند برگزیت ارائه دهد. دوشنبه شب نیز ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پس از به توافق رسیدن با می بر سر نسخه اصلاح شده برگزیت به او هشدار داد که این دومین و آخرین شانسی است که اتحادیه اروپا به دولت انگلیس می دهد و اگر مجلس از این فرصت بخوبی بهره نبرد دیگر هیچ توافقی در کار نخواهد بود.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، به احتمال بسیار زیاد مجلس انگلیس از برگزیت بدون توافق با اروپا حمایت نمی نماید و به تأخیر اجرای برگزیت رأی می دهد و پس از آن خانم نخست وزیر فرصت خواهد داشت که برای بار سوم با طرف اروپایی بر سر طرح برگزیت ملایم تر مذاکره کند. هرچند که یونکر دوشنبه شب تأکید کرد، اتحادیه اروپا دیگر درباره برگزیت با انگلیس وارد هیچ مذاکره ای نمی گردد.

اگر اروپا حاضر به مذاکره سوم نگردد ترزا می باید آنقدر همین نسخه از برگزیت را در مجلس به رأی بگذارد تا هر بار شمار مخالفان آن کم و کمتر گردد و در نهایت به حدنصاب مجلسی لازم برای اجرایی کردن همین نسخه از برگزیت دست یابد. بنابراین ممکن است همین نسخه موجود از برگزیت تا 5 یا حتی 6 بار هم در مجلس به رأی گذاشته گردد.

خود خانم می هم بر این باور است اگر نمایندگان ببینند اروپا حاضر به مذاکره مجدد نیست و تأخیر در روند برگزیت را هم نمی پذیرد به رأی دادن به همین نسخه موجود از برگزیت تن می دهند.

چرا توافق با اروپا بر سر برگزیت مهم است

از آنجا که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بویژه کشورهای ثروتمند شامل انگلیس، فرانسه و آلمان بواسطه این اتحاد از نظر مالی و حقوقی عمیقاً به هم گره خورده اند. جدایی یک عضو از اتحادیه مستلزم رسیدن به توافق با دیگر اعضا بر سر بسیاری مسائل است. دو موضوع مهمی که توافق انگلیس با اروپا بر سر برگزیت را ضروری می نماید، میزان بدهی انگلیس به اتحادیه اروپا و وضعیت مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است.

حقوق انگلیسی هایی که به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا مهاجرت نموده اند و نیز حقوق اروپایی هایی که به انگلیس مهاجرت نموده اند را می توان در زمره بدهی های انگلیس به اتحادیه اروپا قرار داد. درباره وضعیت مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند هم طبق طرح برگزیت، انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا وارد یک دوره تقریباً دو ساله گذار می گردد که در آن وضعیت فعلی روابط تجاری حفظ می گردد تا دو طرف بتوانند درباره امضای یک پیمان تجارت آزاد مذاکره نمایند.

همچنین دو طرف در کنار توافقنامه خروج، یک بیانیه سیاسی مشترک هم امضا نموده اند که از نظر حقوقی الزام آور نیست و هدفش اعلام خواسته های دو طرف در روابطشان پس از برگزیت است.

منبع: ایران آنلاین

به "خداحافظی ترزا با برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی ترزا با برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید