درخواست برای نامگذاری روز ملی آواز به نام بنان

به گزارش وبلاگ بانیما، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، درخواست برای نامگذاری روز ملی آواز به نام بنان عنوان شده است.

درخواست برای نامگذاری روز ملی آواز به نام بنان

عده ای از هنرمندان و علاقمندان به موسیقی طی نامه ای خطاب به محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و سید عزت الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) خواهان نامگذاری نهم اردیبهشت ، شب تولد غلامحسین بنان به نام روز ملی آواز شده اند. در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر اسماعیلی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

جناب آقای مهندس ضرغامی

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند آواز که در تقسیمات خسروانی به آن راه می گفتند و به معنای نغماتی است که بدون ضرب آهنگ اجرا می گردد، یکی از کهن ترین اشکال خنیای ایران است که جایگاه والایی در نوای خوش ایران زمین دارد.

برای اجرای ردیف های آوازی، گنجینه ای که از نیاکان بدست ما رسیده است، خوانندگان ایرانی باید دارای حنجره توانمندی باشند، تا بتوانند ظرایف این هنر را به خوبی اجرا نمایند.

در صد سال گذشته و از آثار ضبط شده ای که از بزرگان آواز ایران بجای مانده است، پی می بریم که بسیاری از خوانندگان قدیم از این توانایی ها بهره مند بوده و به ادبیات و شعر اشراف کامل داشته و توانسته اند آوازهای ماندگاری از خود به یادگار گذارند.

برای گزینش روز ملی آواز باید خواننده ای را برگزینیم که افزون بر آوای خوش، صاحب سبک و آثار متعدد باشد و بعلاوه اقشار جامعه از خنیاگران حرفه ای تا عموم مردم ایران او را به عنوان یک هنرمند برجسته بشناسند.

در این راستا ضمن احترام به تمامی بزرگوارانی که در این زمینه کوشش کرده اند، میتوان از استاد غلامحسین بنان نام ببریم که افزون بر صدای زیبا و مخملین، به فن آواز و خوانندگی بسیار تسلط داشتند و صاحب سبک و شیوه ای خاص بودند که بعضی از خوانندگان پیرو و مقلد او شدند.

بنان در دوران طلایی موسیقی ایران می زیست و توانایی او در اجرای ضرب های سنگین و قطعات سخت سبب شد که بسیاری از آثار جاودان خنیاگران ایران با آوای گرم و پرشور و دلنشین او ماندگار گردد که مهمترین و به یاد ماندنی ترین آنها سرود ملی ای ایران است.

از این رو، پیشنهاد می کنیم با توجه به اینکه روز 10 اردیبهشت زادروز استاد بنان و همزمان با روز ملی خلیج فارس است؛ نهم اردیبهشت شب زادروز این استاد آواز به عنوان روز ملی آواز شناخته گردد.

منبع: همگردی

به "درخواست برای نامگذاری روز ملی آواز به نام بنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست برای نامگذاری روز ملی آواز به نام بنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید