رسانه های فارسی زبان، دایه مهربان تر از مادر، تکنیک های BBC برای مهربانی با ایرانیان

به گزارش وبلاگ بانیما، BBC یکی از رسانه هایی است که طی روز های اخیر و بویژه با شیوع بیماری کرونا، سعی دارد با استفاده از تکنیک های رسانه ای مختلف آنچه خود می خواهد را به خورد مخاطب بدهد.

رسانه های فارسی زبان، دایه مهربان تر از مادر، تکنیک های BBC برای مهربانی با ایرانیان

به گزارش، تکنیک ها از جمله ابزار های رسانه ای است که برای تأثیرگذاری اخبار مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان گاهی اوقات رسانه ها از این تکنیک ها برای اهداف مثبت و گاهی برای اهداف منفی از آن بهره مند می شوند.

این روز ها اگر مروری بر اخبار و فراوریات رسانه ای BBC با موضوع کرونا داشته باشیم، متوجه استفاده از تکنیک های خاص آن خواهیم بود؛ تکنیک هایی که می توان از میان آن ها به ایجاد انحراف، عظیمنمایی مسأله، ایجاد حس گناه در مخاطبان، احساسات بیشتر، تفکر کمتر و دایه مهربان تر از مادر بودن اشاره نمود.

بی بی سی فارسی با استفاده از چنین تکنیک هایی سعی دارد تا به نوعی هر آنچه که مدنظر دارد و در اهدافش می گنجد را به مخاطب القاء کند و برایش فرقی نمی نماید که مخاطبش از چه قشری باشد. BBC به واسطه این تکنیک ها برای انتشار اخبار کرونا در ایران، به ظاهر خود را بی طرف نشان می دهد، اما در لایه های پنهان خبر، اهداف خود را دنبال می نماید.

البته نکته حائز اهمیت این است که این رسانه در بیشتر اخبارش از تکنیک دایه مهربان تر از مادربودن استفاده نموده است. چنین سبکی از تعامل باعث می گردد که احتمال انتقاد مخاطبان به شدت کاهش یابد. برای مثال برند های تجاری از سبک گفتاری دستوری استفاده می نمایند و ساده ترین احساسات و انگیزه ها را مورد هدف قرار می دهند. رسانه معمولاً لحنی سرپرستانه و ریاستی به خود می گیرد و به مخاطب القا می نماید که بیشتر از او دانسته و بیش از خود او در خصوص منافعش حساسیت دارد.

در این راستا و به بهانه شیوع بیماری کرونا و انتشار اخبار درباره این موضوع، به طور تصاعدی تعدادی از اخبار BBC را انتخاب کردیم تا تکنیک های استفاده شده در این خبر ها را مورد مطالعه قرار دهیم.

روز 10 اسفندماه بی بی سی فارسی خبری با این عنوان منتشر کرد: واکنش سرد تهران به پیشنهاد آمریکا برای یاری به کنترل شیوع کرونا در ایران

وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی در بیانیه ای با امضای مایک پومپئو وزیر خارجه این کشور، اعلام نموده بود که آماده یاری به مردم ایران برای مبارزه با شیوع ویروس کروناست که از آن به بحران بهداشت عمومی یاد شده است، این درحالی بوده که وزارت امور خارجه ایران پیشنهاد ایالات متحده را ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی روانی خوانده و عباس موسوی سخنگوی این وزارتخانه، خبر داده ایران بخشی از احتیاج های خود از جمله کیت های تشخیص ابتلا به ویروس کرونا را از کشور های دوست تامین نموده است.

BBC در این خبر از تکنیک ایجاد انحراف استفاده نموده است. ایجاد انحراف مطلوب ترین و پراستفاده ترین روش رسانه ها برای تحت تأثیر قرار دادن باور ها و عقاید مخاطبان است. در واقع یک خبر عظیم و قابل توجه در میان تعداد زیادی از داستان های کوچک تر و کم اهمیت تر گم خواهد شد.

همچنین BBC در خبری دیگر با این عنوان: کرونا؛ کانادا به شهروندانش هشدار داد که ایران را ترک نمایند، با استفاده از کلماتی خاص و جمله بندی خاص تری که نوعی استرس و اضطراب را به مخاطب می رساند، سعی دارد موضوع مربوط به کرونا را بیش از اندازه عظیم نشان دهد تا جایی که چهره ایرانی ها را در اذهان دنیا مخدوش کند.

این خبر BBC براساس گفته های وزارت خارجه کانادا است که به آن دسته از شهروندانش که در ایران هستند گفته بود تا پیش از آن که همه راه های سفر به ایران محدود گردد این کشور را ترک نمایند. در این خبر شاهد استفاده از تکنیک عظیمنمایی مسأله هستیم، تکنیکی که اغلب رسانه ها برای عظیم نشان دادن و برجسته سازی یک مسأله از آن استفاده می نمایند.

اغلب رسانه ها از این تکنیک استفاده می نمایند تا به ایجاد عکس العمل های شدیدی در میان مخاطبان بپردازند و به نوعی احساسات آن ها را جریحه دار نمایند.

کرونا؛ نامه سناتور آمریکایی به پومپئو برای تسهیل یاری به ایران؛ عنوان دیگری از اخبار BBC طی این روز های اخیر است. الیزابت وارن، سناتور دموکرات که برای نامزدی حزبش در رقابت های ریاست جمهوری هم کاندید شده در نامه ای به وزرای خارجه و دارایی آمریکا از آن ها خواسته برای هر چه راحت تر منتقل شدن یاری های انسان محبت آمیز و اقلام مورد احتیاج به ایران اقدام نمایند. او گفته مطمئن نیست سازوکار ایجاد شده از سوی کاخ سفید در این زمینه کفایت کند.

در این خبر شاهد استفاده از تکنیک دایه مهربان تر از مادر بودن به صورت واضح هستیم. BBC در این خبر اینچنین می نویسد که آمریکایی ها قصد یاری به ایران را دارند و مقامات ایرانی چندان رغبتی به دریافت یاری از آن ها را ندارند. در این خبر به نوعی به مخاطب القاء می گردد که مقامات آمریکایی نگران شرایط مردم ایران هستند درحالی که هدف از نگارش این خبر این است که مقامات ایرانی نتوانسته اند برای مردم شان در مقابله با کرونا کاری انجام دهند و حال آمریکا می خواهد دست به کار گردد و به داد مردم ایران برسد!

BBC همچنین به وفور از منابع غیررسمی اخباری مبنی بر تعداد بالای فوتی ها و مبتلا شده ها به ویروس کرونا را به صورت غیرواقعی و اغراق شده منتشر میکند در حالی که سازمان بهداشت دنیای ادعای مخفی کاری ایران در موضوع کرونا را رد کرد و مدیر کل سازمان بهداشت دنیای در همین رابطه گفت ساز و کار های مستقل این نهاد چنین ادعایی را تایید نمی نماید. در این گونه اخبار به وضوح استفاده از تکنیک برجسته سازی مشاهده می گردد، تکنیکی که اغلب رسانه های معاند برای فریب مخاطبان شان از آن استفاده می نمایند.

این رسانه فریبننده سعی دارد با برجسته کردن آمار و ارقام مبتلایان بیماری کرونا، اینگونه به مخاطب القاء کند که شرایط بسیار بحرانی است و اینچنین ترس، اضطراب و استرس را به جان مردم بیاندازد و درنهایت شاهد به هم خوردن امنیت روانی مردم باشد؛ امنیتی که بیش از هر موضوع دیگر بسیار اهمیت دارد.

تکنیک احساسات بیشتر، تفکر کمتر، از جمله تکنیک هایی است که رسانه های معاند از آن برای فریب مخاطبان شان استفاده می نمایند. از آنجا که اخبار بدون احساسات تأثیرگذاری چندانی ندارد و این دو همیشه در کنار هم قرار دارند تا عملکرد مناسب و مطلوبی داشته باشند و البته هیچ نکته مثبتی در این ارتباط وجود ندارد. احساسات باعث می گردد که مخاطب نتواند واقعیات را با تفکر انتقادی و عینی درک نماید. در واقع احساساتی شدن بخش منطقی مغز را متوقف می سازد که در بیشتر موارد به تحریف واقعیت منجر می گردد. به همین دلیل است که عبارت جنگ اطلاعاتی هیچگاه از ذهن دور نشده و همیشه مورد استفاده قرار می گیرد.

شیوع کرونا؛ آمار های ابتلا و مرگ در ایران و دنیا عنوان تیتر دیگری از اخبار BBC در روز های شیوع بیماری کرونا است. بی بی سی فارسی به واسطه تکنیک احساسات بیشتر، تفکر کمتر، سعی دارد تا به نوعی ذهن مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد تا جایی که نتواند در خصوص آن بیاندیشد.

BBC در تیتر این گزارش به نوعی به مخاطب القاء می نماید که قرار است آمار های ابتلا و مرگ در ایران و دنیا را آنالیز کند، اما با مرور کلی این گزارش متوجه می شویم که این رسانه تنها ایران را مورد هدف گزارش خود قرار داده است و سعی دارد به واسطه این تکنیک مخاطب را فریب دهد.

ایجاد حس گناه در مخاطبان یکی دیگر از تکنیک هایی است که رسانه BBC سعی دارد از آن برای فریب مخاطب خود استفاده کند. بحران کرونا در ایران: مردم نگران، تجمعات مذهبی در جریان؛ عنوان تیتری است که این رسانه از آن بهره مند شده است.

BBC در این گزارش سعی دارد به نوعی به مخاطب تلقین کند که اگر به اماکن مذهبی رفتید، در شیوع بیماری کرونا دخیل هستید. او با این گزارش با یک تیر، دو هدف را می زند. اول آنکه وجهه اماکن مذهبی را در این شرایط بحرانی برای مخاطب خراب می نماید و در وهله دوم سعی دارد این حس گناه را در مخاطبان ایجاد کند.

برای شکل دادن به یک باور خاص، رسانه ها از انتشار مطالبی به صورت تدریجی و مداوم در خصوص یک موضوع خاص استفاده می نمایند.

این استراتژی برای شکل دادن به تصویر یک شخص، یک محصول و یا یک واقعه خاص به کار برده می گردد. برای مثال در بعضی از رسانه های کشور های مختلف تنها از برند های خاصی حمایت می گردد یا در حوزه سیاسی برای بدنام کردن یک شخص، گروه یا یک اتفاق و یا عظیمنمایی در خصوص یک شخصیت، جریان یا یک باور سیاسی/مذهبی به طور مکرر در خصوص موضوعی خاص خوراک رسانه ای فراوری می گردد که مصرف آن توسط مخاطبان در طول یک برهه زمانی باعث شکل گیری یک ذهنیت جدید مطلوب رسانه ها و یا تغییر باور های نامطلوب آن ها می گردد. در بازار داغ جنگ رسانه ای درباره ویروس کرونا در ایران، بی بی سی پرچم دار انتشار اخبار تدریجی درباره شیوع ویروس کرونا در دنیا توسط ایرانی ها بود و هست تا علاوه بر ایران، ایرانی ها را هم ناامن جلوه دهد.

از طرفی از زمان شیوع بیماری کرونا، بعضی مسئولان ایرانی نیز به این ویروس مبتلا شدند و رسانه های معاند از این فرصت استفاده نموده و اقدام به تهیه خبر هایی از مبتلا شدن مسئولان کردند.

BBC در انتشار اخبار مبتلا شدن مسئولان نظام به ویروس کرونا از تکنیک سیاست تدریجی استفاده می نماید تا به نوعی مخاطب را به واسطه این تکنیک فریب دهد.

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران به کرونا مبتلا شد و یا اولین مورد ابتلا به کرونا در عراق یک طلبه ایرانی است از جمله اخباری است که این رسانه از تکنیک سیاست تدریجی استفاده می نماید.

تقریباً 3 دهه پیش نوآم چامسکی در خصوص روش های هوشمندانه ای که رسانه ها در فریب افکار عمومی و یا دستکم تحت تاثیر دادن باور ها و عقاید آن ها به کار می گیرند صحبت کرد. سال ها از آن موقع گذشته و رسانه های جدیدتر و تاثیر گذارتری مانند اینترنت، توئیتر و فیسبوک و سیلی از پیغام رسان های اجتماعی به وجود آمده اند که روش های نوینی برای برای تاثیر بر تفکر ما دارند. متاسفانه این تاثیرات همیشه آن طور که به نظر می رسد مثبت نیست و اغلب رسانه ها به واسطه بعضی از ترفند ها سعی دارند تأثیرات خود خواسته شان را بر مخاطب بگذارند.

با این تفاسیر مخاطب فعال امروزی باید از حداقل های سواد رسانه ای برخوردار باشد تا بتواند با آگاهی از تکنیک های رسانه ای، اخبار درست، دقیق و منسجم مربوط به موضوعات مختلف را تشخیص دهد.

فریب این کانال تلگرامی را نخورید!

دنیا در اردیبهشت 99 نابود خواهد شد؟

کرکس موتورسوار در مشهد چه بر سر مردم آورد؟

بازداشت کارگردان ایرانی به خاطر مرگ مشکوک همسرش

وقتی عروس و مادرشوهر پشت سنگر مبارزه با کرونا آتش به اختیار عمل می نمایند+ عکس

طرز تهیه قلیه قاشقی

سرنوشت عجیب جوان معتادی که دست بدنسازهای حرفه ای را هم از پشت بست + فیلم

شستن قالی چقدر آب می خورد؟

تزریق چربی به صورت؛ آن چه باید بدانید

شوخی خطرناک پتروشیمی ها با امنیت غذایی کشور

راه های تشخیص ماهی سالم از فاسد

مراقب این بمب خطرناک انفجاری کرونا باشید

حاج تقی و تهیه 11 هزار جهیزیه

بلع دردناک؛ از دلایل تا درمان

آموزش آشپزی؛از کباب لقمه زعفرانی و کوبیده استانبولی تا دلمه مرغ خوشمزه + طرز تهیه

از فریتاتای سالمون تا ساندویچ خوشمزه لازانیا برای عصرانه + طرز تهیه

انتشار بیماری مرموز و کشنده در اتیوپی + تصاویر

10 فیلم برای دیدن، در این روز هایی که خانه هستیم

طرز تهیه قطاب خانگی؛ بهداشتی و دلپذیر

مصرف این ادویه موجب ایجاد سرفه های خشک می گردد

این یادگاری های مرگبار کابوس مردم مرزنشین شدند

فوت و فن های تهیه مربا

جدال سعودی ها و تزار ها بر سر بازار نفت

آمپول بزن، لباست را به روغن ضد کرونا آغشته کن، بیا کنسرت!

بچه فیل و مادرش در چنگال لاشخور ها + تصاویر

ادعا های عجیب 7 مدعی سفر در زمان و پیش گویی هایشان + تصاویر

واکاوی مجدد پرونده جنایی خواننده رپ ایرانی

استقلال بدون دیاباته؟

11 روش برای رهایی از اضطراب در کمتر از 5 دقیقه

پیغام فردوسی و سعدی برای روز های کرونایی

چرخش 180 درجه ای سردار در روسیه

پیغام نهفته در کاشت نهال به دست رهبر انقلاب

فوت و فن های پخت عدسی؛ برای این روز ها که خانه نشین شده ایم

اختفای عربستان پشت کرونا برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی ها/ ادعای مضحک نویسنده سعودی خبرساز شد

طرز تهیه 5 نوع صبحانه سریع و خوشمزه

چگونه یک خیاط ماهر شوید؟

اخاذی زن رمال از دختران جوان با تهدید طلسم همیشگی

منبع: فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رسانه های فارسی زبان، دایه مهربان تر از مادر، تکنیک های BBC برای مهربانی با ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه های فارسی زبان، دایه مهربان تر از مادر، تکنیک های BBC برای مهربانی با ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید