رئیس صنف وی اودی ها: سهم 90 درصدی تهیه کنندگان از فروش اکران آنلاین، هیچ سودی نمی کنیم

به گزارش وبلاگ بانیما، خبرگزاری خبرنگاران-محمد صراف رئیس انجمن شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین اعلام کرد که در اکران آنلاین، پلتفرم سهم ناچیزی از عایدی حاصل از فروش بلیت دارد و 90 درصد این عایدی به تهیه کننده تعلق می گیرد.

رئیس صنف وی اودی ها: سهم 90 درصدی تهیه کنندگان از فروش اکران آنلاین، هیچ سودی نمی کنیم

به گزارش وبلاگ بانیما، محمد صراف رئیس انجمن شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین درباره شرایط نامناسب اکران آنلاین و عدم عرضه فیلم های سینمایی نو در این بستر گفت: این شرایط دو علت دارد، یکی اینکه تهیه نمایندگان به واسطه رونق نسبی سینماها و امید به اکران فیلم های خود بر پرده دیگر رغبتی به ارائه فیلم های خود در بستر آنلاین ندارند.

به خصوص که خبرها حاکی از رونق سینماها در کشورهای پیشرفته، پس از تزریق واکسن منتشر شده و بسیاری را به آینده امیدوار نموده است. در این موقعیت تهیه نمایندگان ترجیح می دهند جلوی اکران آنلاین آثار خود را بگیرند و منتظر اکران عمومی بمانند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که اکران آنلاین، برای پلتفرم ها هم سودی ندارد. در اکران آنلاین، پلتفرم عرضه نماینده فیلم، سهم ناچیزی از عایدی حاصل از فروش بلیت دارد و به منظور حمایت از فیلم های سینمایی نزدیک به 90 درصد این عایدی به تهیه نماینده فیلم تعلق می گیرد.

این در حالی است که طبیعتاً اکران آنلاین یک فیلم، هزینه هایی مانند تبلیغات محیطی و نصب بیلبورد برای یک پلتفرم دارد و به واسطه بالا بودن هزینه تبلیغات، عملاً اکران آنلاین هیچ سودی برای پلتفرم ها ندارد.

صراف درباره نقش سازمان سینمایی در زمینه ترغیب فیلمسازان به عرضه آثار خود در بستر اکران آنلاین هم گفت: شاید دست سازمان سینمایی در این حوزه بسته است چراکه تصمیم گیر نهایی تهیه نماینده فیلم است.

به خصوص که در ایران برخلاف کشورهای پیشرفته اگر فیلمی حین اکران آنلاین کپی یا قاچاق گردد، بستر قانونی لازم برای حمایت از صاحب اثر وجود ندارد. زیرساخت های شبکه ای در کشورهای پیشرفته، یاری بسیار زیادی در جلوگیری از این تخلف می نماید.

وی اضافه نمود: در ایران به واسطه مباحث مرتبط با تحریم نمی توانیم با پخش آثار ایرانی در ماهواره ها و یا پلتفرم های خارجی، با سرعت مطلوب برخورد کنیم. در این شرایط طبیعتاً تهیه نماینده می ترسد که سرمایه اش به واسطه اکران آنلاین به باد برود.

رئیس انجمن شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین در ادامه تأکید کرد: ما آمادگی کامل برای اکران آنلاین فیلم های روز سینما را داریم اما این تهیه نماینده است که باید حاضر به این عرضه گردد. تهیه نماینده است که باید تصمیم بگیرد فیلمش روی پرده سینما اکران گردد، یا در بستر اینترنت.

شرایط کووید 19 و بحران کرونا تصمیم گیری تهیه نماینده ها در این زمینه را تحت تأثیر خود قرار داده است و به محض اینکه کمی شرایط ایمن می گردد، تهیه نماینده ها از بستر آنلاین فاصله می گیرند.

وی اسم کرد: آنچه امروز شاهدش هستیم امید تهیه نمایندگان به بازگشایی و رونق مجدد سالن های سینمایی در آینده نزدیک است و در این شرایط، طبیعی است که تن به اکران آنلاین نمی دهند. به خصوص که با تهدید سوخت شدن سرمایه هم روبرو هستند.

صراف در ادامه درباره تسهیلات ارائه شده از سوی پلتفرم ها برای اطمینان خاطر بیشتر تهیه نمایندگان گفت: ما کارهای بسیاری برای جلب این اطمینان نموده ایم. همین امروز جهت عرضه فیلم های سینمایی در کانال های تلگرامی به واسطه پیگیری هایی که ما داشته ایم، تا حدودی محدود شده است. از نظر اقتصادی هم 80 تا 90 درصد عایدی بلیت را هم به تهیه نماینده می دهیم و این نهایت کوشش و همکاری ما در این زمینه است. سود ما در این زمینه تقریباً صفر است.

وی در خاتمه با اشاره به تعدد فراوری سریال با سرمایه گذاری پلتفرم ها ادامه داد: امروز بالغ بر 80 درصد فراوری سریال با سرمایه پلتفرم ها صورت می گیرد. به همین علت هم پلتفرم ها برای زنده نگه داشتن خودشان و بازگشت سرمایه شان توجه بیشتری به سریال ها دارند.

در سینما اما شرایط فرق می نماید، آنجا هنوز هم تهیه نماینده با سرمایه شخصی کار می نماید و به همین علت به راحتی راضی به عرضه آنلاین اثر خود نمی گردد. در سریال سازی چون پلتفرم خودش هزینه می نماید، سخت گیری کم تری هم وجود دارد تا بتوانند مخاطب خود را حفظ نمایند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "رئیس صنف وی اودی ها: سهم 90 درصدی تهیه کنندگان از فروش اکران آنلاین، هیچ سودی نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس صنف وی اودی ها: سهم 90 درصدی تهیه کنندگان از فروش اکران آنلاین، هیچ سودی نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید