رژیم های غذایی و ورزش تأثیرات سودمندی بر سطوح BDNFدارند

به گزارش وبلاگ بانیما، یک دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت: رژیم های غذایی و ورزش تأثیرات سودمندی بر سطوح BDNFدارند.

رژیم های غذایی و ورزش تأثیرات سودمندی بر سطوح BDNFدارند

وحید ولی پوری ده نو در گفت وگو با وبلاگ بانیما، اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که سطوح عوامل تغذیۀ عصبی را افزایش می دهد، فعالیت بدنی و ورزش است.

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده اند که فعالیت های ورزشی حاد استقامتی و مقاومتی می توانند به افزایش گذرای BDNF منجر شوند، ادامه داد: عامل نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) یکی از عوامل نوروتروفیکی است که شکل پذیری عصبی از عملکردهای اصلی آن است.

ولی پوری ده نو افزود: از آنجا که BDNF در هایپوکمپ، کرتکس و مخچه فعال بوده توانایی بالایی برای بهبود یادگیری و حافظه برخوردار است.

این دکترای فیزیولوژی ورزشی یادآور شد: فعالیت های استقامتی مانند دویدن و دوچرخه سواری سبب افزایش معنادار BDNF پلاسمایی می گردد.

وی اعلام نمود: علاوه بر فعالیت بدنی و ورزش، تغذیه نیز می تواند بر سطوح عوامل تغذیۀ عصبی و فعالیت عصبی- شناختی تاثیرگذار باشد.

ولی پوری ده نو افزود: رژیم های غذایی معین تأثیرات سودمندی بر سطوح BDNFدارند. برای مثال رژیم غذایی مدیترانه ای با افزایش BDNF ارتباط دارد.

این مدرس دانشگاه لرستان توضیح داد: محدودیت کالری نیز می تواند سطوح BDNF و عملکرد مغزی را افزایش دهد.

وی گفت: به علاوه رژیم های غذایی با چربی بالا با کاهش سطوح BDNF در ارتباط هستند. بنابراین هر دوی فعالیت بدنی و تغذیه می توانند بر سطوح عوامل تغذیۀ عصبی به ویژه BDNFتأثیرگذار باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رژیم های غذایی و ورزش تأثیرات سودمندی بر سطوح BDNFدارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم های غذایی و ورزش تأثیرات سودمندی بر سطوح BDNFدارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید