مهمترین عوامل در اثربخشی تبلیغات چیست؟

به گزارش وبلاگ بانیما، به منظور سنجش اثربخشی تبلیغات نیز همانند سایر فعالیتها میبایست در برنامه ریزی تبلیغات و در گام اول آن اهدافی برای تبلیغات تعریف شود.

در گام اول هدف تعیین می شود، سپس بودجه لازم برای تبلیغات تخصیص یافته و در گام های بعدی نسبت به تصمیم گیری راجع به پیام و رسانه اقدام می شود و نهایتاً به منظور تعیین اثر بخشی برنامه تبلیغات نتایج به دست آمده با اهداف از پیش تعیین شده مقایسه می شوند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

مهمترین عوامل در اثربخشی تبلیغات چیست؟

بیشتر فعالیتهای تبلیغاتی هدفی را دنبال می کنند اما آنچه که یک طرح تبلیغاتی خوب را از یک طرح تبلیغاتی ضعیف متمایز می سازد، کیفیت هدف مشخص شده در آنها می باشد. تعریف درست و دقیق هدف به تبلیغ دهنده کمک می نماید که شاخصهای مناسبی برای انتخاب رسانه و پیام در اختیار داشته باشد و در نتیجه انتخاب صحیح تری نیز خواهد داشت . اما سوال بعدی که در اینجا مطرح می گردد این است که چگونه می توان اهداف بهتری را برای تبلیغات تعریف نمود؟

به منظور تعریف چنین اهدافی می بایست طی یک فرایند تحقیقاتی، اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردد. این اطلاعات می تواند بعنوان منبع اصلی مشخص هدف مورد استفاده قرار گیرد. این فرایند تحقیقاتی شامل بخشهای زیر است:

  • در بخش اول باید بررسی گردد که دلیل اصلی تبلیغ دهنده از تصمیم برای تبلیغات چیست. آیا فرصتی را احساس نموده، قرار است محصول جدیدی معرفی گردد و یا برای جلوگیری از افول یک محصول یا خدمت تصمیم به تبلیغات گرفته است. موارد بالا نمونه ای از دلایل تصمیم برای شروع یک برنامه تبلیغاتی هستند. ولی به هر ترتیب تبلیغ دهنده می بایست دقیقاً دلیل خود را از انجام تبلیغ مشخص نماید.
  • در گام بعدی تبلیغ دهنده می بایست بطور روشن ویژگی های متمایز محصولی را که قرار است برای آن تبلیغات صورت پذیرد، لیست نماید. این ویژگی ها به دو بخش کلی تقسیم می شوند:
    1. بخش اول به ویژگی های فیزیکی اختصاص دارد. در این بخش تفاوتهای این محصول با سایر رقبای آن به لحاظ شکل، اجزا، اندازه، بسته بندی، کانال توزیع، خدمات، قیمت و … آورده می گردد.
    2. در بخش دوم، ویژگی های احساسی مرتبط با نام تجاری2 آورده می گردد. در این قسمت طرز فکر و دیدگاه مصرف کنندگان راجع به آن نام تجاری لیست می گردد.
  • در بخش بعدی باید به این سوال مهم پاسخ داده گردد که محصول یا خدمت مورد نظر چگونه و با چه تفاوتی نسبت به سایر رقبا به نیازهای مصرف کنندگان پاسخ می دهد. در این پاسخ مزیت اصلی که مشتریان با استفاده از این محصول بدست می آورند، بیان می گردد. پاسخ این سوال کمک بسیار زیادی به تبلیغ دهنده در انتخاب پیام در مراحل بعدی خواهد نمود.
  • در گام بعدی تبلیغ دهنده می بایست مخاطبین تبلیغ را تعریف نماید. در تعریف از مخاطبین هدف می بایست به سه ویژگی مهم آنها اشاره گردد. این سه ویژگی عبارتند از:
    1. موقعیت جغرافیایی و مکانی مخاطبین
    2. ویژگی ها و خصوصیات روحی و روانی مخاطبین
    3. عادتهای مخاطبین هدف در خواندن، شنیدن و دیدن
منبع: الی گشت

به "مهمترین عوامل در اثربخشی تبلیغات چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین عوامل در اثربخشی تبلیغات چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید