نشانه های افسردگی در کودک را بشناسیم

به گزارش وبلاگ بانیما، یک روان شناس بالینی گفت: گریه های زیاد، پرخاشگری در رفتار، خستگی و تغییراتی در تغذیه می تواند نشانه های بروز افسردگی در کودک باشد در این شرایط ممکن است کودک پر اشتها یا کم اشتها گردد.

نشانه های افسردگی در کودک را بشناسیم

به گزارش وبلاگ بانیما به نقل از خبرگزاری برنا؛ بر اساس آنالیز های اجرا شده اختلال افسردگی در بچه ها به عوامل ژنتیکی، زیستی و روانی- اجتماعی بستگی داشته و 40 تا 50 درصد این اختلال زمینه های خانوادگی دارد اما نشانه های یک کودک افسرده چیست؟

آذردخت داوری، روانشناس بالینی، درباره چگونگی رفتار با کودک افسرده گفت: برخلاف باور همگان بچه ها هم افسردگی می گیرند. علائم افسردگی بین بچه ها و بزرگسالان متفاوت است.

او اضافه نمود: بزرگسالان در ابراز احساسات و هیجان ها رفتارشان را مدیریت می نمایند اما بچه ها این قابلیت را ندارند پس باید به افسردگی بچه ها حتی حالت های آنها توجه کرد.

این روان شناس تاکید نمود: باید به رفتارهای بچه ها و تغییرات در رفتارشان توجه کرد. در بعضی مواقع بچه ها دردهای بدنی دارند که شاید توسط پزشک دردهایشان درمان گردد اما در بسیاری از موارد تاثیرات آن مشاهده می گردد.

داوری گفت: در گام نخست باید به روانپزشک مراجعه کرد و گاهی اوقات نیز در درمان های طولانی دردها همچنان باقی می مانند. باید منشا این دردها پیگیری گردد. برای مثال گریه های زیاد، پرخاشگری در رفتار، خستگی و تغییراتی در تغذیه می تواند نشانه های بروز افسردگی در کودک باشد. در این شرایط ممکن است کودک پر اشتها یا کم اشتها گردد. باید به این مسائل با دقت توجه کرد.

این روان شناس بالینی با اشاره به تغییرات خواب در کودک گفت: در بعضی مواقع خواب بچه ها به هم می ریزد و از سوی دیگر شاهد خواب طولانی او هستیم. کودک در سنین مدرسه به علائمی همچون انزوای اجتماعی و ترد شدن از گروه همسالان روبرو می گردد. درضمن کودک ممکن است، احساس ناامیدی، ناراحتی و خشم خود را بروز دهد.

چطور علایم افسردگی در نوجوان را بشناسیم؟

داوری اضافه نمود: اگر این علائم بیش از دو هفته طول بکشد باید مورد آنالیز قرار بگیرد. کودک در سنین مدرسه را بیشتر می توان آنالیز کرد.

این متخصص حوزه روانشناسی کودک اذعان کرد: از دیگر مسائل اختلال در رفتار و تغییرات خلق و خو است که باید مورد توجه قرار داد.

به گفته او با آنالیز علائم بعضی از بچه ها به دارو درمانی احتیاج دارند. در حالی که بعضی بچه ها نیز به دارو احتیاج ندارند و با استفاده از توصیه های روانشناس می توان به درمان آنها پرداخت. به دلیل ارتباط روانشناس با والدین با صحبت و راه حل به آنها می توان به کودک یاری کرد.

این روانشناس گفت: بعضی از روانشناسان و خانواده ها بر این باورند که کودک نباید دارو مصرف نمایند بلکه باید به آنها گفت کودک باید در سنین پائین داروی ضد افسردگی مصرف کندتا افسردگی او درمان گردد.

او اضافه نمود: عوامل مختلف باعث افسردگی در کودک می گردد، بچه ها با والدین به ویژه مادر در ارتباط هستند. در خانواده های افسرده عوامل ابتلای به افسردگی در بچه ها وجود دارد. بنابراین سابقه افسردگی در خانواده، عوامل و شرایط روانی کودک ایجاب می نماید تا مبتلا به افسردگی گردد.

داوری گفت: تغذیه اهمیت ویژه داشته و باعث می گردد تا مواد ضروری به بدن کودک برسد و ممکن است در اثر نخوردن غذای سالم سلامتی کودک به خطر بیفتد.

به گفته او باید عزت نفس و اعتماد به نفس کودک مورد توجه قرار بگیرد.

این متخصص حوزه روانشناسی کودک در سرانجام تاکید نمود: بارلو یکی از روانشناسان بنام در حوزه اختلالات اضطرابی درباره اهمیت خانواه و تاثیر نقش والدین گفته که کاش ما والدین بهتری باشیم. در بحث پیشگیری باید به رفتارهای والدین توجه ویژه داشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "نشانه های افسردگی در کودک را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های افسردگی در کودک را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید