چرا سگ ها سرشان را خم می نمایند؟

به گزارش وبلاگ بانیما، اگر خودتان هم سگ ندارید، حتما این حرکت بانمک سر خم کردن سگ ها را در بیرون از خانه و یا حتی کارتون ها دیده اید. اما واقعا چرا سگ ها این کار را می نمایند؟ چیزی می خواهند، می خواهند خودشان را لوس نمایند یا مسئله ای دارند؟

چرا سگ ها سرشان را خم می نمایند؟

حتما تا به حال پیش آمده که ببینید سگ تان سرش را به طرفی خم نموده. شاید بارها از خوتان پرسیده اید که او چرا این کار را می نماید؟ خم کردن سر یکی از رفتارهایی است که ما انسان ها عاشقش هستیم و به نظرمان رفتاری بامزه تر از این در سگ ها وجود ندارد. اما آیا این حرکت نرمال است؟ معمولا بله. اما گاهی این حرکت در سگ ها نشان دهنده وجود مسئله ای در سلامتی سگ مان است.

اما چگونه تفاوت سر خم کردن عادی و سر خم کردنی که نشان دهنده وجود بیماری در سگ است را از هم تشخیص دهیم؟ به شما یاد می دهیم!

سر خم کردن نرمال سگ ها

این سر خم کردن را می توانید در توله سگ هایی که تازه یک کلمه تازه و یا یک صدای تازه شنیده اند، ببینید. آنها این کار را زمانی که چیزی تازه و شگفت انگیز می بینند هم انجام می هند. وقتی یک سگ با تماشا چیزی تازه یا شنیدن صدایی تازه سرش را خم می نماید، مانند این است که می گوید: هان! یا این دیگر چیست؟ او سرش را برای یک لحظه به طرفی کج می نماید و بعد آن را به شرایط نرمالش برمی گرداند. ممکن است حتی چند بار پشت سر هم سرش را خم و راست کند. اگرچه این رفتار بیشتر در توله سگ ها دیده می گردد، اما رفتاری نرمال برای تمام سگ ها در تمام سنین به شمار میرود.

دیلیل سر خم کردن سگ ها به خوبی بر ما روشن نیست. گاهی ما باعث انجام این رفتار در سگ مان می شوید. به این صورت که او سرش را خم می نماید، ما این رفتار را بامزه می دانیم و به طریقی او را تشویق می کنیم (نوازش کردن، توجه کردن و …) به این ترتیب او می فهمد ما از این کارش خوشمان آمده و باز هم آن را انجام می دهد.

یک تئوری هم هست که می گوید سگ ها با خم کردن سرشان سعی در بهتر تماشا یا بهتر شنیدن چیزی دارند. شاید سگ تان دارد کوشش می نماید ببینید یک صدا از کجا می آید یا به چیزی از زوایای مختلف نگاه می نماید.

یک مطالعه بیان نموده که سگ ها به این علت سر را خم می نمایند که بتوانند چهره ما یا هر چیزی را از پس موانع بصری شان، مثل پوزه و موها و …، بهتر ببینند. این تئوری منطقی به نظر می رسد، اما ممکن است واقعا علت سر خم کردن سگ هامان این نباشد. تنها چیزی که می دانیم این است که این حرکت در بیشتر مواقع نرمال است و بی نهایت بامزه!

چه موقع سر خم کردن سگ مان نشانه بروز مسئله ای در سلامتی اوست؟

ممکن است سگ تان به خاطر شنیدن یا تماشا چیزی سرش را خم ننموده باشد. حتی ممکن است این کار را به خاطر خوش آمد شما هم انجام نداده باشد. متاسفانه خم کردن سر در سگ ها گاهی حاکی از به وجود آمدن یک مشکل جدی در سلامتی سگ تان است. معمولا، وقتی سگی به خاطر مسئله ای در سلامتی این کار را انجام می دهد، سر سگ بی اختیار خم می گردد! و حتی برای مدت طولانی به طور ثابت خم می ماند در حالی که سر خم کردن نرمال به صورت حرکاتی متناوب است و سگ گاهی سرش را به شرایط عادی هم برمی گرداند اما در حالتی که این سر خم کردن ناشی از مسئله ای در سلامتی سگ تان است، سگ سرش را برای مدتی طولانی بی حرکت و خم نگه می دارد. در این هنگام، ممکن است سگ تان دیگر علائم بیماری را هم نشان دهد.

این سر خم کردن غیر ارادی و بیمارگونه معمولا به خاطر وجود اختلال در عملکرد گوش میانی به وقوع می پیوندد. سیستم وستیبولار یا همان گوش میانی مسئولیت حفظ تعادل و هماهنگی بدن را بر عهده دارد. التهاب گوش یا به وجود آمدن مسئله ای در مغز، می تواند بر اعصاب و ساختار سیستم وستیبولار تاثیر بگذارد که این می تواند موجب بروز حالت سر خم کردن، جنبش غیر ارادی کره چشم، ناهماهنگی عضلات، استفراغ و دیگر علائم سرگیجه در سگ ها گردد.

بیماری های زیر هم می تواند موجب بروز اختلال در عملکر د گوش میانی گردد:

- عفونت گوش

- بیماری های مغزی

- کم کاری تیروئید

مهم است که این سر خم کردن ها را نادیده نگیریم چرا که ممکن است مشکل سگ مان با گذشت زمان بیشتر گردد و این مسئله موجب به وجود آمدن آسیب های دائمی در او گردد.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "چرا سگ ها سرشان را خم می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سگ ها سرشان را خم می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید