چرا مخوف ترین جاذبه گردشگری اردبیل به قلعه قهقهه معروف است؟

به گزارش وبلاگ بانیما، یکی از مخوف ترین جاذبه های گردشگری کشور، نامی عجیب دارد که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

چرا مخوف ترین جاذبه گردشگری اردبیل به قلعه قهقهه معروف است؟

به گزارش خبرنگار ، امروز می خواهیم همراه شما سفری داشته باشیم به شهرستان مشکین شهر که در استان اردبیل قرار گرفته است. به طور حتم بسیاری از ما با پل معلق مشکین شهر کم و بیش آشناییم، اما جاذبه های این شهرستان فقط به یک پل منحصر نیست بنابراین در این سفر کوشش می کنیم شما را با یکی از مخوف ترین و در عین حال زیباترین جاذبه های شهرستان مشکین شهر آشنا کنیم که شاید کمتر درباره آن شنیده باشید. این جاذبه گردشگری جایی بجز قلعه قهقهه یا قاه قاه قالاسی نیست.

این قلعه در گذشته زندانی مخوف بود و افراد سیاسی مهمی همچون شاهزادگان صفوی در آن محبوس بودند. یکی از این زندانیان خان احمد خان امیرگیلان بود. او که بر اثر شورش دستگیر و در زندان قهقهه زندانی شد شعری سروده و تسلیم شاه تهماسب کرد. این شعر، قلعه قهقهه را به نوعی وارد ادبیات فارسی کرد.

در این شعر چنین می خوانیم:

از گردش چرخ واژگون می گریم/ و از جور زمانه بین که، چون می گریم

با قد خمیده، چون صراحی شب و روز /در قهقهه ام و لیک خون می گریم

البته یکی از ادیبان دربار نیز در پاسخ به این شعر خان احمد خان امیرگیلان شعری با این متن و مفهوم سرود:

آن روز که کارت همگی قهقهه بود/ با رای تو رای سلطنت صد مهه بود

امروز در این قهقهه با گریه بساز /کان قهقهه را نتیجه این قهقهه بود

قلعه قهقهه که در 85 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشکین شهر قرار گرفته است، چرا به این نام شناخته می شود؟

بعضی از کارشناسان معتقدند هنگامی که مردان نظامی در این قلعه از زندانیان نگهداری می کردند، صدای قهقهه های آن ها فضای دره و اطراف قلعه را پر می کرد.

بعضی دیگر احتمال می دهند با توجه به اینکه قلعه قهقهه روی صخره ای مرتفع واقع شده است، وقتی شخصی در این محل می خندد یا فریاد می زند، انعکاس صدایش در همه جا می پیچد.

قدمت بنای اولیه قلعه قهقهه به دوران قبل از اسلام برمی شود و اوج کاربری آن در دوران صفویه بوده است. نام این قلعه در تاریخ 7 مهر ماه 1381 ثبت ملی شد.

قلعه قهقهه در20 کیلومتری روستای وجنی قراردارد و افرادی که می خواهند از آن بازدید نمایند می توانند در جاده مشکین شهر به پارس آباد از کنکرلو عبور نموده تا به یک سه راهی برسند. آن ها در سمت چپ سه راهی تابلو قلعه را خواهند دید.

راه دومی هم برای رسیدن به قلعه قهقهه وجود دارد و افرادی که این راه را برای رسیدن به قلعه انتخاب می نمایند، در گذر از جاده اهر - ورگهان به روستای وجنی می رسند و سپس به سمت قلعه قهقهه می روند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چرا مخوف ترین جاذبه گردشگری اردبیل به قلعه قهقهه معروف است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مخوف ترین جاذبه گردشگری اردبیل به قلعه قهقهه معروف است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید