کمبود آهن باعث افت شنوایی می گردد

به گزارش وبلاگ بانیما، وقتی مقدار آهن در خون افراد کم باشد، ممکن است با مسئله ای به نام کم خونی ناشی از فقر آهن روبرو شوند که تأثیرات بسیار وسیعی در سر تا سر بدن پدیدار می نماید. مطالعات تازه نشان می دهد که این عارضه ممکن است منجر به کاهش شنوایی هم بشود.

کمبود آهن باعث افت شنوایی می گردد

طبق تحقیقات تازه، بزرگسالانی که کم خونی ناشی از فقر آهن دارند دو برابر بیشتر از آنهایی که کم خونی ناشی از فقر آهن ندارند به نوع خاصی از افت شنوایی مبتلا می شوند که افت شنوایی ترکیبی نام دارد.

مطالعات منتشر شده در مجله JAMA Otolaryngology-Head & Neck Surgery تحقیقات بر روی اطلاعات پزشکی ثبت شدۀ بیش از 300 هزار نفر از بزرگسالان پنسیلوانیا را نشان داد. رده سنی این افراد بین 21 تا 90 سال با میانه سنی 50 سال بود.

بر اساس اطلاعات پزشکی، محققان آنهایی که کم خونی ناشی از فقر آهن دارند و آنهایی که هر نوع مسائل شنوایی دارند را شناختند و مورد آنالیز قرار دادند.

افت شنوایی به سه بخش تقسیم می گردد:

1- افت شنوایی حسی-عصبی که ناشی از آسیب به گوش داخلی است و به اعصابی که از گوش به مغز می فرایند آسیب می رساند یا این آسیب متوجه خود مغز می گردد.

2- افت شنوایی هدایتی: زمانی رخ می دهد که صدا نمی تواند به طور کامل در گوش حرکت کند و پخش گردد.

3- افت شنوایی ترکیبی: که ترکیبی از هر دوی اینهاست.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که چندین علت بالقوه وجود دارد که ارتباط کم خونی ناشی از فقر آهن با افت شنوایی را بدیهی می نماید؛ مخصوصاً ارتباط تنگاتنگ آن با افت شنوایی حسی-عصبی.

افت شنوایی حسی-عصبی می تواند منجر به آسیب رساندن به عروق خونی ریز در گوش گردد و کم خونی ناشی از فقر آهن می تواند فرد را در خطر چنین آسیبی قرار دهد. مثلاً کم خونی ناشی از فقر آهن با چندین اختلال خونی دیگر مرتبط است که می توانند چنین آسیبی را در عروق خونی ریز و ظریف ایجاد نمایند. بعلاوه، این عارضه با مسائلی در پیه غلاف عصب که اطراف سلول های عصبی را پوشانده نیز در ارتباط است که شامل اعصابی که از گوش به مغز می فرایند نیز می گردد.

طبق مطالعات اولیه در تایوان، کم خونی ناشی از فقر آهن بیشتر منجر به بروز افت شنوایی حسی-حرکتی می گردد تا افت شنوایی هدایتی. محققان در تحقیقات قبلی خود به ارتباط بین کم خونی ناشی از فقر آهن و افت شنوایی حسی-عصبیِ ناگهانی پی برده بودند. در این عارضه، افت شنوایی در کمتر از 72 ساعت رخ می دهد.

از طرف دیگر، افت شنوایی هدایتی بیشتر منجر به مسائل مکانیکی مثل انسداد گوش می گردد و شامل آنهایی است که با جرم گوش یا مایع ایجاد می گردد یا با سوراخ شدن پرده گوش. بنابراین، احتمالش خیلی کم است که افت شنوایی هدایتی به کم خونی ناشی از فقر آهن مربوط باشد.

کم خونی ناشی از فقر آهن به آسانی و به وسیله مصرف مکمل های آهن به راحتی قابل درمان است. بنابراین، مطالعات آینده بر این امر متمرکز خواهند بود که آیا با این روشِ درمان می توان از افت شنوایی پیشگیری کرد یا نه.

منبع: فوت و فن

به "کمبود آهن باعث افت شنوایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود آهن باعث افت شنوایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید