گلاب گیری کاشان ، به وقت مهمانی گلبرگ های صورتی

به گزارش وبلاگ بانیما، گل محمدی را می توان در دسته یکی از خاص ترین گونه های رز دانست. گلی خوشبو که با رنگ صورتی ملایمش خودنمایی می نماید. عطر گل محمدی یکی از ویژگی های خاص این رز است. بویی که خیال را تازه می نماید و بسیار آرامبخش است. یکی از محصولات ویژه ای که از این گل فراوری می گردد گلاب است. فرایند گلاب گیری در ایران یکی از جذابیت های کشور ما محسوب می گردد. برای اینکه درباره گلاب گیری کاشان بیشتر بدانید با خبرنگاران همراه شوید.

گلاب گیری کاشان ، به وقت مهمانی گلبرگ های صورتی

گلاب گیری کاشان ، فصل عطر و لبخند

گل محمدی در اقتصاد بسیاری از شهرهای ایران اهمیت بسیاری دارد. یکی از شهرهایی که به طور خاص این فعالیت را پیگیری می نماید کاشان است. تصور این که در شهری کویری، گلستان هایی آکنده از عطر خوش گل محمدی حیات دارند، بسیار لذت بخش است. گلاب گیری کاشان یکی از جاذبه های مهم فرهنگی این شهر است. در کنار تمام زیبایی های تاریخی کاشان و آثار با ارزش آن، همین مراسم گلای گیری هر سال حدود 2 میلیون توریست را به این شهر دعوت می نماید.

مسافران در این بازه زمانی در بخش های مختلف شهر ساکن می شوند. در طی این سکونت در مراسم های مختلفی که در ارتباط با گلاب گیری است شرکت می نمایند.

ریشه تاریخی گلاب گیری

ایرانیان را می توان در لیست نخستین جوامعی دانست که به علم گلاب گیری به این شیوه کنونی دست پیدا نموده اند. سیستم تقطیری که امروزه به جا مانده حاصل کوشش و تجربه های مختلفی است. آن چه در این فرآیند فراوری می گردد عصاره این گل ارزشمند و مفید است. البته از این روش برای عرق گیری سایر گیاهان نیز استفاده می گردد.

آئین گلاب گیری

گلاب گیری کاشان یکی آئین های مهم در بخش های مختلف شهر است. این مراسم های ویژه در قمصر، نیاسر، برزک و جوشقان با حضور توریستان برگزار می گردد. جشن گلاب گیری در گذشته بسیار باشکوه تر از امروز بوده است. اما همچنان زیبایی هایی در این فستیوال وجود دارد که هواداران خودش را گرد هم می آورد.

در روزگار پیش از این محصول باغ ها را پس از جمع آوری با ساز و آواز های محلی راهی کارگاه می کردند. این رسم همچنان حفظ شده است اما در بعضی نقاط از مقدار آن کاسته شده. البته اگر راهی قمصر باشید شاهد مراسمی پر نشاط هستید. در این منطقه گل های چیده شده را با شتر با شتر بار می زنند و راهی گلاب گیری می شوند. این آئین از 140 سال پیش به یادگار مانده است. بعلاوه دیگ ها و کل ظروفی که برای مراسم لازم را از قبل آماده نموده اند و طی مراسمی آن ها را به کنار رودخانه می برند تا دعاهایی بخوانند.

بوی گل را از چه جوییم؟ از گلاب!

پس از جمع آوری گل های محمدی، آن ها را به محل گلاب گیری منتقل می نمایند. دیگ های مخصوص روی آتش قرار می گیرند و گل ها را با آب قاطی می نمایند. سپس سرپوشی روی آن قرار می دهند که هیچ درزی نداشته باشد. فرایند گلاب گیری پس از روشن کردن شعله چیزی حدود 4 سال طول می کشد. زمانی که مواد به جوش بیاید بخار آن به وسیله لوله ها به درون ظرفی دیگر راهنمایی می شوند. پس از سرد شدن بخار، حالا یک گلاب درجه یک فراوری شده است.

پارچ ها بسته به ظرفیت شان، مقداری حدود 30 الی 40 کیلو گلاب می دهند. برای عطر گل نیز باید لایه روغنی بسیار نازکی که روی گلاب ایجاد می گردد، با سرنگ جدا می نمایند.

زمان گلاب گیری کاشان

برداشت گل های محمدی و گلاب گیری هرسال از 15 اریبهشت شروع می گردد و تا روزهای ابتدایی خرداد ادامه دارد. اگر دیرتر ان زمان به کاشان سفر کنید تنها چند غنچه کوچک بر سر شاخه ها می بینید. بعلاوه یکی از مراسم های دیگری که شاید برایتان جالب باشد مراسم عطر افشانی امامزاده سلطان علی محمد است که در روز 18 اردیبهشت برگزار می گردد.

مراسم گل غلتان ، به لطافت کودکی

یکی دیگر از آئین های بسیار جذابی که در همین ایام در شهر کاشاان اجرا می گردد گل غلتان است. این مراسم برای بچه هایی است که اولین بهار زندگی خود را تجربه می نمایند. محلی ها معتقدند با غلتاندن کودک در گل محمدی حساسیت بیماری بهاری از او دور می گردد. در این جشن بچه ها را حمام می دهند و سپس در پارچه ای سفید می خوابانند و همراهان روی کودک برگ گل می ریزند. از اشعاری که طی این مراسم خوانده می گردد این است: (همه کوه و کمر بوی توداره/کدوم گل قامت روی تو داره یا محمد-همون ماهی که از کوه میزنه سر نشان طاق ابروی تو داره یا محمد/ مشامم تازه از بوی محمد/ به قربان گل روی محمد).

در طی مراسم فعالیت هایی همانند موسیقی محلی ، موسیقی شاد، اجرای نمایش گروه هنری کاشانه، برگزاری مسابقه و تفریح برای بچه ها انجام می گردد.

گلاب گیری و خاطراتش

سفر به کاشان و شرکت در مراسم گلاب گیری تجربه ای فرق دارد. تجربه ای که به شما فرصت همنشینی با محلی ها، گشت و گذار در باغ های گل و لمس نزدیک طبیعت را می دهد. پس حتما این سفر را در برنامه سال جاری خود قرار دهید. شهر زیبای کاشان منتظر توریستان است تا لیوانی شربت خنک از محصولاتش خستگی راه را از تن تان بیرون بکشد.

اگر در این مراسم حضور داشته اید و تجربه خاصی در مورد آن دارید، ما در وبلاگ بانیما منتظر شما هستیم.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "گلاب گیری کاشان ، به وقت مهمانی گلبرگ های صورتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلاب گیری کاشان ، به وقت مهمانی گلبرگ های صورتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید