10 زوج سینمایی برتر عصر طلایی هالیوود؛ از لورل و هاردی تا بوگارت و باکال

به گزارش وبلاگ بانیما، عصر طلایی هالیوود از 1927 تا دهه 1960 میلادی به طول انجامید و طی این سال ها بازیگران سینمایی بزرگی در کنار هم قرار گرفتند و با تشکیل دادن یک زوج سینمایی، فیلم های کلاسیک ماندگاری خلق کردند. این زوج های سینمایی در نظام استودیویی هالیوود، جایی که در آن فیلم ها با سرعتی باورنکردنی نوشته، ساخته و پخش می شدند، خلق شدند؛ جایی که در آن بزرگ ترین قدرت یک فیلم، ستاره های آن بودند و هیچ چیز بیش تر از یک جفت سینمایی دوست داشتنی، مخاطبان را به سینماها نمی کشاند.

10 زوج سینمایی برتر عصر طلایی هالیوود؛ از لورل و هاردی تا بوگارت و باکال

برخی از این زوج های سینمایی که گاها شایعات فراوانی زندگی شان را احاطه می کرد، در بیرون از دنیای سینما هم با یک دیگر روابط عاشقانه داشتند، در حالی که برخی دیگر دوستانی واقعی بودند و ارتباط کاری قدرتمندی با یک دیگر برقرار نموده بودند. یعضی از بزرگ ترین زوج های سینمایی هالیوود که متعلق به عصر طلایی آن هستند، از کمدی های کلاسیک سر بر آورده اند؛ مانند لورل و هاردی یا ابوت و کاستللو. سایرین توانسته اند معروفیت خود را از فیلم های موزیکال و توانایی خارق العاده شان در رقصیدن به دست بیاورند؛ مانند فرد آستر و جینجر راجرز. همه این ها در حالی است که برخی از بازیگران مانند ویلیام پاول و میرنا لوی برای ایفا کردن نقش زن و شوهر روی پرده سینما معروف شدند؛ برخی دیگر از بازیگران هم نقش های خود در سینما را با واقعیت گره زدند و در زندگی واقعی هم با یک دیگر ازدواج کردند. داستان های زیادی در رابطه با برترین زوج های سینمایی عصر طلایی هالیوود وجود داشتند که دهان به دهان می چرخیدند.

10. کری گرانت و کاترین هپبرن

شناخته شده برای کمدی های پر گفت و گو مانند تعطیلات (Holiday). این دو ستاره درخشان دنیای سینما برای نخستین بار همراه یک دیگر در فیلم کمدی رمانتیک سیلویا اسکارلت (Sylvia Scarlett) روی پرده حاضر شدند و بعدتر در سه فیلم کمدی پر گفت و گوی دیگر هم هم بازی شدند؛ پرورش بیبی (Bringing Up Baby)، تعطیلات و داستان فیلادلفیا (The Philadelphia Story). یک زوج سینمایی که عمر کوتاهی داشتند، اما بسیار پیروز بودند.

این زوج تنها طی نیم دهه بین سال های 1935 تا 1940 با یک دیگر همکاری کردند، اگرچه کری گرانت پس از آن به همکاری های پیروز خود با کارگردان آلفرد هیچکاک ادامه داد، اما مسیر شغلی هپبرن طی دهه 1940 شرایط خوبی نداشت، البته بعدتر طی دهه 1950 او با حضور در فیلم های ملکه آفریقایی (The African Queen) و دوران تابستان (Summertime) دیوید لین توانست یک بار دیگر کارنامه کاری خودش را احیا کند.

9. گرتا گاربو و جان گیلبرت

شناخته شده برای آنا کارنینا (Anna Karenina) و زنی برای رابطه (A Woman of Affairs). گرتا گاربو به عنوان یکی از چهره های به یادماندنی سال های ابتدایی هالیوود، توانست در پی ایفای نقش های مالیخولیایی و تراژیک برای خودش نام و رسمی به پا کتد، در حالی که جان گیلبرت به سختی توانست از پس تغییرات سینما به خصوص ورود صدا به آن بربیاید. اگر چه در حالی که هالیوود هنوز به طور کامل ورود صدا را نپذیرفته بود، گاربو و گیلبرت به عنوان آخرین زوج های سینمایی دوران سینمای صامت توانستند در تاریخ ماندگار شوند. آن ها در فیلم های جسم و شیطان (Flesh and the Devil)، آنا کارنینا و زنی برای روابط با یک دیگر هم بازی شدند. اگرچه پیروزیت فیلم خواننده جاز (The Jazz Singer) طی سال 1927، دنیای فیلم سازی برای همیشه دست خوش تغییر کرد و این زوج سینمایی نتوانستند بیش از این با یک دیگر همکاری نمایند.

8. ویلیام پاول و میرنا لوی

شناخته شده برای مجموعه فیلم های مرد لاغر (The Thin Man). ویلیام پاول و میرنا لوی به عنوان شناخته شده ترین زن و شوهر پرده نقره ای در عصر طلایی هالیوود توانستند هواداران زیادی به دست بیاورند. این دو بازیگر در 13 فیلم طی دهه 1930 و 1940 میلادی با یک دیگر نقش آفرینی کردند. پاول و لوی به خصوص برای بازی کردن در نقش نیک و نورا چارلز طی شش فیلم از مجموعه فیلم های مرد لاغر شناخته شده هستند. در حالی که پاول پیش از این مجموعه فیلم ها هم بازیگری درخشان بود، این فیلم ها باعث شدند لوی هم تبدیل به یک ستاره گردد و این زوج سینمایی توانستند بارها و بارها پیروزیت های خود را در ایفا کردن نقش زن و شوهر تکرار نمایند.

7. فرد آستر و جینجر راجرز

شناخته شده برای موزیکال های کلاسیک، مانند چرخش زمان (Swing Time). دوست داشتنی ترین زوج سینمایی رقصنده عصر طلایی هالیوود؛ این دو بازیگر توانستند با 10 فیلم خود تمام مخاطبان بین المللی سینما در آن روزها را شگفت زده نمایند. از پرواز به ریو (Flying Down to Rio) سال 1933 گرفته تا بارکلی های برادوی (The Barkleys of Broadway) سال 1949، زوج سینمایی آستر و جینجر یک شگفتی بودند که مهارت های خیره نماینده آن ها قواعد ژانر موزیکال را برای همیشه تغییر داد و باعث شد که آن ها برخی از برترین فیلم های موزیکال تاریخ را خلق نمایند. در حالی که هر کدام آن ها به تنهایی هم توانستند کارنامه درخشانی برای خود بسازند، اما بیش از همه زمانی می درخشیدند که کنار یک دیگر روی پرده نقره ای حاضر می شدند.

6. بینگ کرازبی و باب هوپ

شناخته شده برای مجموعه فیلم های جاده ای طنز. خواننده گروه رد پک، بینگ کرازبی و کمدین آمریکایی، باب هوپ با یک دیگر هفت فیلم کمدی جاده ای ساختند؛ همراه با خواننده و بازیگر، دوروتی لامور. به عنوان کمدین های یکی از ژانرهای محبوب آن دوران این بازیگران می توانستند شوخی های مختلفی را اجرا نمایند و در استودیوهای مختلف به عرضه هنرهای خویش بپردازند. کرازبی و هوپ ارتباط خاصی با یک دیگر داشتند و پایه های نوعی از سینما را بنا نهادند که بعدها تبدیل به سینمای برادرانه شد؛ فیلم هایی که به روابط محبت آمیز و رفاقت های صمیمی بین مردها می پردازد.

5. استن لورل و الیور هاردی

شناخته شده برای کمدی های اسلپ استیک مانند پسران بیابان (The Sons of the Desert). احتمالا شناخته شده ترین زوج سینمایی کمدی تاریخ سینما، استن لورل و الیور هاردی هستند؛ یکی از محدود زوج های سینمایی که توانستند یه سلامت از دوره گذار سینما از صامت به صدادار عبور نمایند. وقتی که صحبت از کمدی اسلپ استیک در میان باشد، هیچ کس به پای لورل و هاردی نمی رسد؛ سبک کارتونی لورل و هاردی و قد و وزن نامتناسب خنده دارشان طی تاریخ سینما، بارها و بارها مورد تقلید نهاده شده است. لورل و هاردی بین دهه 1920 میلادی تا 1950 میلادی، 107 فیلم با یک دیگر ساختند و به شکل دادن چهارچوب ژانر کمدی یاری فراوانی کردند؛ قواعدی که بعدها مورد استفاده افراد زیادی نهاده شد، از ساموئل بکت گرفته تا مانتی پایتون.

4. کاترین هپبرن و اسپنسر تریسی

شناخته شده برای فیلم های عاشقانه مانند زن برگزیده سال (Woman of the Year). کاترین هپبرن و اسپنسر تریسی یک زوج سینمایی افسانه ای بودند؛ هم روی پرده نقره ای و هم بیرون از آن. روابط زناشویی این دو بازیگر تاریخ ساز همیشه یکی از اصلی ترین موضوعات شایعات دوران طلایی هالیوود بود. هپبرن و تریسی در فیلم عاشقانه زن برگزیده سال سال 1942 با یک دیگر آشنا شدند و بعد از آن 9 فیلم با یک دیگر ساختند که آخرین آن ها حدس یزن چه کسی برای شام می آید (Guess Whos Coming to Dinner) سال 1967 بود. با یک رابطه شغلی و عاشقانه 25 ساله، این زوج سینمایی تا لحظه فوت تریسی در کنار یک دیگر بودند؛ فوتی که چند هفته بعد از خاتمه فیلم برداری رخ داد و این فیلم را تبدیل به آخرین همکاری این زوج سینمایی کرد.

3. باد ابوت و لو کاستللو

شناخته شده برای کمدی های جنگی و کمدی های ترسناک کلاسیک. زوج سینمایی کمدی باد ابوت و لو کاستللو یکی از محبوب ترین تیم های کمدی دهه 1940 و 1950 میلادی بودند. ابوت و کاستللو با یک دیگر کمدی های جنگی مانند سربازهای باک (Buck Privated) و کمدی های ترسناک مانند ابوت و کاستللو با فرانکنشتاین دیدار می نمایند (Abbott and Costello Meet Frankenstein) را ساختند. این زوج در رادیو، تلویزیون و سینما به پیروزیت دست پیدا کردند. این زوج سینمایی با امضای مخصوص خودشان؛ اول نوبت کیست؟ در تاریخ ماندگار شدند. این سبک کمدی که در آن سوال اول نوبت کیست؟ مطرح می گردد یک روند همیشگی برای فیلم های کمدی است که نخستین بار ابوت و کاستللو با فیلم سال 1945 خود نودی های شیطون (The Naughty Nineties) آن را بنا نهادند.

2. جان وین و مائورن اوهارا

شناخته شده برای همکاری های به یادماندنی در فیلم های جان فورد. یکی از بزرگ ترین زوج های سینمایی عصر طلایی هالیوود، جان وین و مائورن اوهارا بودند که در 5 فیلم نقش آفرینی کردند و 3 تا از آن ها را فیلم ساز افسانه ای جان فورد ساخت. در کلاسیک هایی مانند ریو گرانده (Rio Grande) و مرد آرام (The Quiet Man) این زوج سینمایی توانستند توانایی های بالای همکاری شان با یک دیگر را به همه اثبات نمایند و این همکاری ها در تمام ژانرهای ممکن از وسترن گرفته تا عاشقانه های روستایی و کمدی ها جوابگوی نیازهای تهیه نمایندگان، مخاطبان و منتقدان بودند. تماشا وین و اوهارا که پرده نقره ای را با یک دیگر تقسیم می نمایند، همیشه لذت بخش بود و این دو نفر به مدت 20 سال با یک دیگر رابطه شغلی و حرفه ای زیبایی داشتند، تا زمانی که اوهارا سال 1972 بازنشسته شد. متاسفانه وقتی که او برای آخرین فیلمش سال 1991 بازگشت، فورد دیگر فوت نموده بود.

1. همفری بوگارت و لارن باکال

شناخته شده برای عشق دیوانه وارشان به یک دیگر و فیلم های نوآر، مانند خواب بزرگ (The Big Sleep). همفری بوگارت و لارن باکال 4 فیلم همراه یک دیگر ساختند و قدرتمندترین زوج سینمایی آن عصر بودند که رسانه ها آن ها را بوگی و باکال می نامیدند. آن ها برای کلاسیک هایی مانند خواب بزرگ و داشتن و نواشتن (To Have and to Have Not) شناخته شده اند؛ دومی یک عاشقانه ماجراجویانه است که آن ها بلافاصله بعد از این که هنگام بازی در آن با یک دیگر آشنا شدند، با هم ازدواج کردند. یک عشق افسانه ای اما متاسفانه کوتاه؛ چرا که بوگارت سال 1957 فوت کرد. هر کدام آن ها به تنهایی چهره های مهمی از عصر طلایی هالیوود هستند، اما با یک دیگر، آن ها کاریزمایی قدرتمند و غیرقابل تکرار را خلق کردند. تنها حضور کوتاهی از این دو بازیگر برای پیروزیت هر فیلمی کافی بود.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 زوج سینمایی برتر عصر طلایی هالیوود؛ از لورل و هاردی تا بوگارت و باکال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 زوج سینمایی برتر عصر طلایی هالیوود؛ از لورل و هاردی تا بوگارت و باکال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید