آسیب جدی مزد منطقه ای افزایش مهاجرت است

به گزارش وبلاگ بانیما، تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران با اشاره به اینکه کارفرما به علت معیو ب بودن اقتصاد ایران توان پرداخت حقوق کارگرش را ندارد عنوان می نماید که هنوز زیرساخت های مالی مشخص مزد منطقه ای فراهم نشده است و در صورت اجرا شدن این طرح،کشور با مهاجرت گسترده جویندگان کار روبرو خواهد شد.

آسیب جدی مزد منطقه ای افزایش مهاجرت است

موضوع منطقه ای کردن دستمزدها سال گذشته از سوی شرکای اجتماعی به ویژه گروه کارفرمایی به جریان افتاد. با این استناد که در ماده 41 قانون کار اشاره شده که شورای عالی کار، اندازه حداقل مزد کارگران برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف را مشخص کند.

نمی توان حقوق مناسبی برای کارگرها مشخص کرد

محمد عطاردیان، رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران در گفت وگو با پانا گفت: در این شرایط مالی که تجربه می کنیم به هیچ وجه نمی توان حقوق مناسبی برای کارگران مشخص کرد زیرا هرچقدر حقوق برای آنها مشخص کنیم اقتصاد مملکت توانش را ندارد که آن را بپردازد.

در این شرایط مزد منطقه ای اصلاً به صلاح نیست زیرا وقتی مزدی در منطقه ای زیاد باشد و در منطقه دیگر مزدی کم باشد، خود این موضوع محل آسیب های زیادی می گردد چون زیرساخت های مالی هر منطقه فراهم نشده است و امکان بارور کردن رشد اقتصاد در همه جا یکسان نیست

هر حقوقی مشخص کنیم زندگی کارگر را تأمین نمی کند

عطاردیان با اشاره به شرایط نامطلوب مالی در ایران اظهار کرد: حقوق کارگر را هرچقدر مشخص کنیم، زندگی اش را تأمین نمی کند. مگر چقدر می گردد به حقوق کارگر اضافه نمود؟ حتی اگر 50 درصد هم اضافه گردد بازهم کافی نیست. وقتی حداقل عایدی یک خانواده 4 نفری باید حدود 11 یا 12 میلیون تومان در ماه باشد، آیا حقوق کارگر را می توان به این عدد رساند. کارفرمایان توان پرداخت همین حقوق موجود را هم ندارند و در حال ورشکستگی هستند.

دولت کارفرمای بزرگی است که توان پرداخت حقوق ندارد

رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران گفت: تناقض بزرگی وجود دارد و علتش اقتصاد بیماری است که داریم. دولت یک کارفرمای بزرگی است که خودش هم توان پرداخت ندارد و شرکت های دولتی هم در حال نابودی هستند. باید اقتصاد مملکت اصلاح گردد تا به ارزش حقیقی حقوق و دستمزد برسیم.

آسیب مزد منطقه ای فراهم کردن بستر مهاجرت بیشتر است

عطاردیان در ادامه درباره پیشنهاد هایی که برای مشخص مزد منطقه ای مطرح می گردد، اظهار کرد: در این شرایط مزد منطقه ای اصلاً به صلاح نیست زیرا وقتی مزدی در منطقه ای زیاد باشد و در منطقه دیگر مزدی کم باشد، خود محل آسیب های زیادی می گردد چون زیرساخت های مالی هر منطقه فراهم نشده است و امکان بارور کردن رشد اقتصاد در همه جا یکسان نیست. در نهایت جاهایی که مزد کمتر باشد، مهاجرت اتفاق می افتد و کسانیکه جویای کار هستند به مکان هایی که مزد بیشتر است، مهاجرت می نمایند.

باید سه جانبه گرایی اقتصاد بارور گردد

عطاردیان درباره فراهم کردن بستر پرداخت مزد منطقه ای گفت: اقتصاد منطقه ای باید رونق بگیرد و تمام استان ها باید با سه جانبه گرایی اقتصادشان را بارور نمایند، یعنی سه جانبه گرایی بین سه ضلع کارگر، کارفرما و دولت لحاظ گردد. اگر باغ داری در منطقه ای وجود دارد، میوه ها همانجا فرآوری شوند نه اینکه به مکان دیگری منتقل گردد و تا به فرآوری برسد خراب گردد.

وی اضافه نمود: باید اقتصاد در هر منطقه ای رونق بگیرد و بعد بیاییم حرف از مزد منطقه ای بزنیم نه اینکه زیرساخت ها فراهم نشده حرف از دستمزد منطقه ای بزنیم. برنامه های چهارم، پنجم و ششمی که تهیه می گردد باید براساس سه جانبه گرایی برنامه ریزی گردد درحالی که خود دولت انجام می دهد و بعد عملاً می بینم، هیچ کدام از برنامه ها به ثمر نمی نشیند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "آسیب جدی مزد منطقه ای افزایش مهاجرت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب جدی مزد منطقه ای افزایش مهاجرت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید