تداوم تخلفات نانوایی ها با وجود اجرای طرح هوشمندسازی، وقتی متخلفان ترفند های نو رو می نمایند

به گزارش وبلاگ بانیما، با وجود اجرای مرحله تازه طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از اواخر سال گذشته و دو برابر شدن یاری هزینه دولت، همچنان شاهد تخلفات متعدد در این زمینه هستیم که باید برخورد بازدارنده با این موارد به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.

تداوم تخلفات نانوایی ها با وجود اجرای طرح هوشمندسازی، وقتی متخلفان ترفند های نو رو می نمایند

به گزارش تسنیم، بحث طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان بیش از یک سال است که مطرح شده و اقدامات متعددی در زمینه اجرایی شدن آن صورت گرفته است. در همین رابطه شاهد نصب کارتخوان های هوشمند فروش نان در کل کشور بودیم. این مرحله به طور تقریبی در خصوص کلیه نانوایی های سنتی سراسر کشور اجرایی شد و به گفته مسئولان مربوطه، تنها بعضی واحد هایی که دچار دعاوی حقوقی یا مواردی از این دست بودند از این مرحله جامانده اند.

در ابتدا که کارتخوان های هوشمند نصب شد، دولت یاری هزینه 15 درصدی را برای نانوایانی که از این کارتخوان ها استفاده نمایند در نظر گرفت. این بازه زمانی امکان رصد و مشاهده تراکنش ها و رسیدن به الگو های مصرف در هر منطقه و استان را به وجود آورد. در حقیقت به گفته مسئولان اجرای این طرح، تنها قرار بود در فاز ابتدایی اجرای طرح الگو ها مورد شناسایی قرار بگیرند.

گفتنی است، اواسط بهمن ماه سال گذشته بود که وزیر اقتصاد شروع مرحله بعدی اجرای طرح هوشمندسازی را گفت. براین اساس یاری هزینه نانوایی ها که براساس فروش ثبت شده در کارتخوان های هوشمند محاسبه می گردد دو برابر شد و پس از آن همان اندازه فروش به عنوان معیاری برای تخصیص سهمیه آرد دوره بعد در نظر گرفته می گردد.

این مسئله به معنای شناور شدن سهمیه آرد بود. به این ترتیب نانوایی هایی که نان بیشتری پخت و به مردم ارائه نمایند، در دوره بعدی، آرد بیشتری دریافت خواهند کرد.

نکته ای که در این بین وجود دارد تخلفات نانوایی ها است که به طور متعدد و در منطقه ها مختلف قابل مشاهده است. به طور مثال در یک نانوایی، نان را به صورت لقمه ای پخت می کردند در حالی که اساسا با توجه به آرد دولتی دریافت شده به وسیله این واحد صنفی و عدم وجود چنین گزینه ای در کارتخوان های هوشمند، فرد در انجام تخلف و گران فروشی بوده است.

در خصوص دیگری یک نانوایی نان ساده را به عنوان نان کنجدی در کارتخوان به ثبت می رسانده است و برای آنکه ایرادی به آن گرفته نگردد اندازه بسیار کمی کنجد برای آن استفاده می نماید.

این موارد تخلف و تضییع حقوق مردم با وجود طرح دولت و پرداخت یاری هزینه حدود 30 درصدی در حال اجرا است و باید هر چه سریعتر اقدامات فوری در این خصوص انجام گردد. با توجه به اینکه به نظر می رسد که مسئولیت اجرایی اصلی در این طرح برعهده وزارت اقتصاد واقع شده است، این انتظار وجود دارد تا با چنین مواردی که سبب نارضایتی عمومی می گردد به شکلی قاطع برخورد گردد تا بازدارندگی لازم به وجود بیاید.

منبع: فرارو

به "تداوم تخلفات نانوایی ها با وجود اجرای طرح هوشمندسازی، وقتی متخلفان ترفند های نو رو می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم تخلفات نانوایی ها با وجود اجرای طرح هوشمندسازی، وقتی متخلفان ترفند های نو رو می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید