اختصاص 40 درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش وبلاگ بانیما، وزیر علوم گفت: 40 درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تزریق می گردد.

اختصاص 40 درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ بانیما، سامانه نظام ایده ها و احتیاج ها با نام اختصاری نان امروز با حضور محمد علی زلفی گل وزیر علوم، علی خیرالدین معاون فناوری وزارت علوم، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم و بعضی از مدیران کل این وزارتخانه و بعضی روسای دانشگاه های بزرگ کشور در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم رونمایی شد.

محمدعلی زلفی گل در این مراسم گفت: ابتدا در فاز اول این سامانه قرار است احتیاج های صنایع خصوصی و دولتی را بگیریم و آنالیز احتیاج شهروندان برایمان مقدور نیست چرا که امکان نظارت و پایش و غربالگری را نداریم. مرحله بعدی، نمایه سازی ایده ها را داریم که ایده شامل بخش های مختلفی است و فعلاً آن بخش ایده را در مد نظر داریم که فرد پروپوزالی را ارائه می دهد.

وزیر علوم اضافه نمود: در فاز بعدی احصاء واردات گمرک را جزء این برنامه خواهیم داشت؛ یعنی اساتید دانشگاه و شرکت های دانش بنیان ما می ببینند که چه چیز هایی وارد می گردد و پس از آن به فراوری داخلی همان محصولات اقدام می نمایند.

وی اضافه نمود: خوشبختانه با پیشنهاد معاون فناوری، وزارت علوم برای نوشتن سند نظام ملی نوآوری پیشتاز شد و نسبت به تدوین نظام ملی نوآوری اقدام کردیم و سامانه نان بخش کوچکی از این سند است.

زلفی گل خطاب به معاون فناوری تاکید نمود: احتیاج های آموزشی هم باید در این سامانه دیده گردد که به طور مثال تاکسیرانی ما درخواست می نماید که یک دوره آموزشی برای آن ها گذاشته گردد که دانشگاه فنی حرفه ای یا دانشگاه آزاد می توانند یک دوره بگذارند. بعلاوه پروژه های کلان ملی هم باید در این سامانه دیده گردد.

وزیر علوم با بیان اینکه در این سامانه باید محصولات نو دانش بنیان قابلیت نمایش داشته باشد، گفت: افرادی که علاقه مند هستند می توانند محصولات مورد احتیاج را خریداری نمایند.

وی با اعلام اینکه 40 درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تزریق می گردد و اگر ثبت احتیاج در این سامانه صورت گرفت این بودجه به آن ها اختصاص خواهد یافت، گفت: بنابرین ما پول صنایع و شرکت ها را به این صندوق می آوریم و اگر خودشان با دانشگاه ها همکاری ننمایند خودشان ضرر می نمایند.

زلفی گل ادامه داد: کوشش کردم یک درصد بودجه دستگاه های اجرایی نیز به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری واریز گردد، اما در هیات دولت رای گیری شد و رای لازم را نیاورد.

وزیر علوم ضمن تاکید بر اینکه خوشبختانه وزارت علوم اصلاً در اجرا دخالتی ندارد، گفت: فرایند به این صورت است که دانشجویان ارشد و دکتری پروپوزالی در راستای احتیاج وارد شده در سامانه نان، می نویسند و اگر در شورای پژوهشی دانشگاه تصویب گردد، از نظر ما آن طرح رسمیت علمی دارد.

وی ضمن بیان این مطلب که پشتوانه نظام ایده ها صندوق شورای علوم و فناوری است، گفت: به دانشگاه ها پیشنهاد می دهیم که آیین نامه ترفیع و گرنت را به گونه ای تدوین نمایند که به اقدامات اساتید در راستای احتیاج جامعه امتیاز ویژه ای تعلق گیرد.

وزیر علوم خطاب به معاون فناوری گفت: یک نامه به تمام وزارتخانه ها بفرستید که سامانه های مرتبط با سامانه نان را لینک نمایند و اگر این اقدام صورت نگیرد، تخلف است. بعلاوه به تمام دستگاه های اجرایی تاکید کنید که باید احتیاجهایشان را در این سامانه وارد نمایند و اگر اقدام نگردد، دیوان محاسبات برای آن ها مشکلاتی ایجاد خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اختصاص 40 درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 40 درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید