موز؛ میوه انسان های خردمند

به گزارش وبلاگ بانیما، میمون ها برخلاف انسان، موز را از دُم آن پوست می کَنند. این روش آسان تر است و از له شدن داخل موز جلوگیری می نماید

موز؛ میوه انسان های خردمند

موز میوه محبوب بسیاری از مردم دنیاست که می توان در ساعات مختلف روز آن را مصرف کرد؛ حال برای صبحانه، میان وعده، عصرانه یا هر چیز دیگر. خواص درمانی، عطر و طعم فوق العاده موز، هم به محبوبیت آن افزوده و هم می توان از این میوه گرمسیری در بسیاری از غذا ها و خوراکی های مختلف، مثل کیک و بستنی استفاده کرد.

1- درخت موز معمولا در کناره جنگل ها رشد می نماید و از این رو بیشتر از دیگر درختان در برابر خطرات تغییر اقلیم، آتش سوزی و تخریب نهاده شده است.

2- اگر فردی به میوه هایی مثل موز، آووکادو و بلوط حساسیت داشته باشد، احتمالا به لاتکس هم آلرژی دارد. نیمی از کسانی که به لاتکس حساسیت دارند، به موز هم حساس اند. این حساسیت به دلیل پروتیین های موجود در موز است.

3- پیشتر، تمام کشور ها از موز های گروس میشل مصرف می کردند. این گونه طعم شیرین تر و بهتری داشت، اما در سال 1956 با شیوع آفتی به نام بیماری پاناما در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی، این موز به تدریج کمتر مورد استفاده نهاده شد. درحال حاضر کشاورزان گونه جدیدی به نام موز کاوندیش را پرورش می دهند.

4- براساس برخی باور های طب سنتی، ماساژ مداوم و هر روزه قسمت داخلی پوست موز روی زگیل، آن را از بین می برد. عصاره پوست موز می تواند التهاب و خارش ناشی از گزیدگی حشرات را تسکین دهد. همچنین محصولات چرمی مثل کیف یا کفش را با مالش پوست موز می توان به راحتی صیقل داد و برق انداخت!

5- آنالیز ها نشان می دهد موز به دلیل وجود میزان قابل توجه پتاسیم، قادر است خطر سکته مغزی و قلبی را کاهش دهد.

6- برخی از خواننده ها برای بازیابی انرژی شان در زمان استراحت در کنسرت ها، در پشت صحنه موز می خورند.

7- میمون ها برخلاف انسان، موز را از دُم آن پوست می کَنند. این روش آسان تر است و از له شدن داخل موز جلوگیری می نماید.

8- فیلم موزها به کارگردانی وودی آلن، که در سال 1971 منتشر شد، 11 میلیون دلار کسب درآمد کرد و در زمره فیلم های پیروز کمدی در آمریکا محسوب می گردد.

9- در بین کشور ها اوگاندا عظیم ترین مصرف کننده موز در سراسر دنیاست، به طوری که هر فرد به طور متوسط روزانه 600گرم از این میوه مصرف می نماید!

10- در سال 2015، فروشنده ای در انگلستان، موقع بازکردن بسته بندی یک جعبه موز، مبلغی بیش از یک میلیون دلار را داخل جعبه پیدا کرد!

11- خاک مناسب برای پرورش موز نباید نمک داشته یا اینکه خیلی سرد باشد. یکی از شایع ترین مشکلاتی که در پرورش موز پیش می آید، پوسیدگی ریشه ها به دلیل سردبودن بیش از حد خاک است.

12- موز تا زمانی که سبز است، حاوی مقدار بسیار زیادی نشاسته است، اما بعد از زردشدن، تمام نشاسته آن به قند تبدیل می گردد.

13- در سال 2012، فردی توانست با خوردن 8 موز کامل در 60ثانیه رکورد جهانی این کار را به خودش اختصاص دهد.

14- در سال 2001، یک خوشه موز در جزایر قناری، عنوان عظیم ترین دسته موز را با داشتن 473 عدد موز و وزن 130کیلوگرم از آنِ خود کرد.

15- یک عدد موز حدودا از 75 درصد آب تشکیل شده است. این مقدار در مقایسه با خیار که 96 درصد و تربچه که 95درصدشان از آب است، چندان زیاد نیست.

16- معنای نام موز به زبان لاتین می گردد میوه انسان های خردمند!

17- جمهوری موز یا جمهوری موز فروش اصطلاحی سیاسی ا ست درباره کشور هایی که از نظر مالی تک محصولی هستند!

18- در سال 2014، جایزه ایگ نوبل که به پژوهش های عجیب تعلق می گیرد، به تیمی اهدا شد که علت لغزنده بودن موز را کشف نموده بودند. علت این لغزش، وجود مولکول های پلی ساکارید در پوست موز است. این ماده در مفاصل انسان هم وجود دارد.

19- طعم اسانس های موزی، اصلا شبیه طعم اصلی میوه موز نیست، اما در هرحال، نزدیک ترین طعم به آن است.

20- در بازار های شهر قاهره، پاپیروس هایی از جنس برگ بوته موز فروخته می گردد!

منبع: فرادید

به "موز؛ میوه انسان های خردمند" امتیاز دهید

1 کاربر به "موز؛ میوه انسان های خردمند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موز؛ میوه انسان های خردمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید