کاهش قیمت آلومینیوم در بورس کالا، قیمت ها پایین تر می آید

به گزارش وبلاگ بانیما، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم از کاهش 3000 تومانی قیمت هر کیلوگرم آلومینیوم در پی باز شدن سقف رقابت قیمت در بورس کالا اطلاع داد و گفت: انتظار می رود قیمت ها پایین تر نیز بیاید.

کاهش قیمت آلومینیوم در بورس کالا، قیمت ها پایین تر می آید

ابوالفضل رضایی در گفت وگو با وبلاگ بانیما، درباره اثر برداشتن سقف قیمت ها از معاملات آلومینیوم در بورس کالا گفت: برداشتن سقف قیمت ها در بورس کالا توانست قیمت های آلومینیوم را تا حدود زیادی به سمت تعادل بکشاند.

رضایی بر لزوم معین ضمانت های اجرایی برای عرضه مستمر آلومینیوم در بورس کالا طبق مصوبات شورای رقابت تاکید نمود و گفت: متقاضیان خرید از بورس کالا باید نسبت به ادامه دار بودن عرضه ها اطمینان حاصل نمایند؛ چراکه در حال حاضر نبود ضمانت های اجرایی موجب گردیده تولیدنمایندگان محصول خود را در بازار عرضه ننمایند.

وی تاکید نمود: برداشتن سقف قیمت ها اگرچه اقدام مثبتی ارزیابی می گردد، اما درصورتی اثربخشی کامل خود را دارد که میزان عرضه ها نیز معین باشد؛ چراکه به صورت هفتگی حدود 5000 تن شمش و 2000 تن بیلت آلومینیوم برای تامین احتیاج تولیدنمایندگان واقعی ضروری است و اگر این عرضه ها مستمر باشد، به طور قطع به یاری بورس کالا می توان به تعادل در عرضه و تقاضا و ثبات قیمت ها دست یافت.

وی با اشاره به عدم حضور مجتمع آلومینیوم الهمدی و هرمزال در عرضه های بورس و عرضه های نامنظم ایرالکو، اظهار کرد: این شرایط در ماه های اخیر موجب شد قیمت ها دستخوش نوسانات باشد و بازار در وضعیت نابه سامان قرار گیرد.

او اظهار کرد: در هفته جاری بعد از حدود یک ماه 2000 تن شمش آلومینیوم توسط ایرالکو و 1000 تن شمش آلومینیوم المهدی هرمزال توسط ایمیدرو در بازار عرضه شد.

دبیر سندیکای آلومینیوم درباره قیمت های بازار آزاد با قیمت های کشف گردیده پس از باز شدن سقف رقابتی گفت: در بازار آزاد قیمت هر کیلوگرم شمش آلومینیوم در حالی حدود 25 هزار تومان است که پس از حذف شکاف قیمتی شدید که پیش از باز شدن سقف قیمت ها بین نرخ های دو بازار وجود داشت، این رقم در نتیجه رقابت خریداران در بورس به حدود 22 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم شمش رسید. البته به نظر می رسد اگر عرضه ها از این به بعد مستمر گردد، با توجه به باز شدن سقف رقابت قیمت ها، بازار به تعادل لازم خواهد رسید؛ ضمن اینکه انتظار می رود قیمت ها نسبت به آنچه در حال حاضر معین می گردد، پایین تر بیاید.

به گفته رضایی، کشف قیمت محصولات در بورس کالا برمبنای نرخ ارز بازار ثانویه درست ترین شیوه است تا این فرآیند براساس واقعیت های بازار باشد. چراکه در حال حاضر ایرالکو محصولات خود را با نرخ جهانی فلزات در بورس فلزات لندن به علاوه 48 دلار صادر می نماید و قیمت ها در بورس نیز باید براساس نرخ ارز در بازار ثانویه معین گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش قیمت آلومینیوم در بورس کالا، قیمت ها پایین تر می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش قیمت آلومینیوم در بورس کالا، قیمت ها پایین تر می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید