10 درمان خانگی برای کرم خوردگی و پوسیدگی دندان

به گزارش وبلاگ بانیما، کرم خوردگی و پوسیدگی دندان از شایع ترین مسائل دهان و دندان در سراسر جهان هستند. این مسائل بیشتر در بچه ها، نوجوانان و افراد مسن دیده می گردد.

10 درمان خانگی برای کرم خوردگی و پوسیدگی دندان

کرم خوردگی دندان به حفره های ایجاد شده درون دندان گفته می گردد که ناشی از پوسیدگی دندان هستند. پوسیدگی دندان اغلب در اثر عفونت باکتریایی و تخریب بافت سخت دندان ایجاد می گردد. عوامل خاصی ریسک ابتلا به پوسیدگی دندان را بالا می برند این موارد شامل غذاهایی که برای مدت طولانی به دندان می چسبند، خوردن هله هوله مکرر، بهداشت ضعیف دهان و دندان، نرسیدن فلوراید کافی به دندان، خشک بودن دهان و پر شدگی بی کیفیت دندان ها، هستند. اختلالات غذایی مانند بی اشتهایی و یا خوردن بیش از حد هم می توانند منجر به بروز مسائل اساسی در سلامت دهان و دندان شوند.

نشانه های پوسیدگی دندان زیاد هستند و بسته به نوع پوسیدگی و اندازه مشکل فرق می نمایند. بعضی نشانه ها و علائم معمول پوسیدگی دندان شامل دندان درد، حساسیت دندان، درد ملایم تا شدید هنگام خوردن یا آشامیدن، سوراخ های قابل رویت در دندان و لکه های سفید، سیاه یا قهوه ای بر روی دندان است.

اگر در صدد برطرف و درمان پوسیدگی دندان برنیایید، مسائل زیادی برای تان ایجاد خواهد شد و حتی ممکن است دندان تان را از دست بدهید! اولین قدم برای جلوگیری از بدتر شدن و یا بروز پوسیدگی و کرم خوردگی دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. 2 بار در روز و هر بار حداقل به مدت 2 دقیقه دندان هاتان را مسواک کنید، 1 بار در روز نخ دندان بکشید و 1 بار زبان تان را تمیز کنید.

علاوه بر این راهکارهای طبیعی و خانگی عالی هستند که می توانند شما را از شر پوسیدگی دندان خلاص نمایند و بهداشت دهان و دندان تان را در حدی قابل قبول نگه دارند. بعلاوه از دکترتان برای مراقبت از دندان هاتان هدایت بخواهید و روش های صحیح مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غیره را از او یاد بگیرید.

این شما و این هم 10 درمان خانگی عالی برای پوسیدگی و کرم خوردگی دندان:

1- میخک

میخک یکی از برترین مواد طبیعی برای مسائل دهان و دندان است. خواص ضد التهابی، دارویی و آنتی باکتریال میخک باعث می گردد این ماده بتواند درد را کاهش دهد و از پیشرفته شدن پوسیدگی جلوگیری کند.

  • 2 تا 3 قطره روغن میخک را با یک چهارم قاشق چایخوری روغن کنجد مخلوط کنید. اندازه کمی از این مخلوط را روی پنبه بریزید و با ضربه هایی آرام روغن را به دندان آسیب دیده بزنید. از این درمان هر شب قبل از خواب بهره ببرید.
  • روش دیگر آن است که یک عدد میخک را به آرامی بجوید تا روغن آن خارج گردد. سپس میخک را برای چند دقیقه زیر زبان تان قرار دهید.

احتیاط! از روغن میخک به طور مکرر استفاده نکنید. بهتر است از آن هر از گاهی برای رهایی از درد استفاده گردد.

2- نمک

نمک به خاطر خاصیت ضد عفونی نمایندگی و آنتی باکتریالی که دارد، برای درمان پوسیدگی دندان عالی است. نمک التهاب را کاهش می دهد، از درد گرفتن دندان جلوگیری می نماید، عفونت را می زداید از رشد هر گونه عوامل باکتریایی درون دهان جلوگیری می نماید.

  • 1 قاشق چایخوری نمک را درون 1 لیوان آب ولرم حل کنید. اندازهی از این محلول آب و نمک را درون دهان تان نگه دارید و برای 1 دقیقه دور بدهید. بر روی دندان آسیب دیده تمرکز کنید. از این درمان 3 بار در روز بهره ببرید تا زمانی که علائم از بین فرایند.
  • به جای درمان بالا، یک دوم قاشق چایخوری نمک و اندازه کمی روغن خردل یا آب لیمو ترش را با هم مخلوط کنید تا خمیری درست گردد. برای چند دقیقه لثه هاتان را با این خمیر ماساژ دهید. سپس با آب گرم غرغره کنید. از این درمان 2 بار در روز برای چند روز بهره ببرید تا باکتری های درون دهان تان کشته شوند.

3- روغن کشی

روغن کشی یک درمان قدیمی است که می تواند پوسیدگی دندان و خونریزی لثه ها را کاهش دهد و بوی بد دهان را از بی ببرد. این روش باعث از بین رفتن باکتری های دهان، که منجر به مسائل مختلف دهانی می شوند، می گردد.

  1. 1 قاشق چایخوری روغن کنجد را درون دهان تان بریزید.
  2. به آرامی آن را برای 20 دقیقه درون دهان بچرخانید.
  3. سپس آن را بیرون تف کنید. از قورت دادن یا غرغره این روغن بپرهیزید.
  4. دهان تان را با آب گرم بشویید. می توایند دهان را با آب نمک هم بشویید تا باکتری کشی بیشتری انجام دهید.
  5. دندان هاتان را مانند همواره مسواک کنید.
  6. از این درمان هر روز صبح، قبل از خوردن غذا روی معده خالی، بهره ببرید. درمان بالا را می توان با روغن آفتابگردان یا نارگیل هم انجام داد.

4- سیر

سیر سرشار از ترکیبات آنتی باکتریال و آنتی بیوتیک است و در درمان پوسیدگی و کرم خوردگی دندان استفاده زیادی دارد.

  • 3 تا 4 حبه سیر را له کنید و آن را با یک چهارم قاشق چایخوری سنگ نمک مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. آن را بر روی دندان خراب بگذارید. اجازه دهید برای 10 دقیقه در محل بماند و سپس دهان تان را با دهان شویه بشویید. از این درمان 2 بار در روز و به مدت چند هفته برای درمان پوسیدگی دندان تان بهره ببرید.
  • بعلاوه می توانید برای رهایی سریع از درد دندان حاصل از پوسیدگی، اندازهی روغن سیر بر روی دندان خراب بریزید.
  • خوردن سیر خام هم می تواند اثرات بسیار خوبی داشته باشد.

5- شیرین بیان

بر اساس تحقیقات ریشه شیرین بیان می تواند در سلامت دهان و دندان نقشی اساسی داشته باشد. ریشه خشک شیرین بیان می تواند از رشد پوسیدگی های باکتریایی دندان جلوگیری کند و بعلاوه پلاکت های تجمع یافته روی سطح دندان را کاهش دهد.

  • به طور مرتب از پودر ریشه خشک شده شیرین بیان برای مسواک کشیدن دندان هاتان بهره ببرید.
  • بعلاوه می توانید از چوب شیرین بیان به عنوان مسواک بهره ببرید و هر روز دندان هاتان را با آن مسواک کنید.

6- زرد چوبه

این ماده خوراکی حاوی مواد آنتی باکتریال و ضد التهاب است.

  • اندازهی پودر زرد چوبه بر روی دندان آسیب دیده قرار دهید. بعد از چند دقیقه دهان تان را با آب گرم بشویید.
  • درمان دیگر این است که یک دوم قاشق چایخوری پودر زرچوبه را با اندازهی روغن خردل مخلوط کنید و با استفاده از آن دندان ها و لثه تان را ماساژ دهید. خمیر را برای 10 دقیقه در دهان نگه دارید سپس آن را به بیرون تف کنید.

یکی از 2 درمان بالا را روزی 1 یا 2 بار، و حداقل به مدت 5 روز، انجام دهید.

7- چریش (نیم)

نیم باعث از بین رفتن باکتری های دهان و حفظ سلامت و قدرت دندان ها و لثه ها می گردد.

  • عصاره برگ نیم را به دندان ها و لثه هاتان بمالید. اجازه دهید برای چند دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. از این درمان 1 یا 2 بار در روز بهره ببرید.
  • بعلاوه می توانید با استفاده از چوب های نرم گیاه چریش یا همان نیم دندان هاتان را مسواک کنید.
  • و یا می توانید از خمیر دندان هایی که حاوی روغن نیم هستند بهره ببرید.

8- آمله (انگور فرنگی هندی)

این گیاه مفید سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C و با باکتری های دهان مبارزه می نماید. آمله باعث بهتر شدن و قوی شدن بافت لثه ها هم می گردد.

  • روزانه 1 عدد میوه آمله تازه بخورید.
  • بعلاوه می توانید نصف قاشق چایخوری پودر آمله را در نصف لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید.
  • اگر نوع تازه یا پودر آمله را پیدا نکردید، با مشورت پزشک تان از کپسول های این میوه بهره ببرید.

9- جوز هندی

بر اساس تحقیقات اجرا شده می توان از عصار جوز هندی به منظور جلوگیری از چوسیدگی دندان و برای کشتن باکتری های دهان استفاده کرد.

  • اندازهی جوز هندی را رنده کنید و آن را با مداری روغن میخک یا آویشن مخلوط کنید. آن را بر روی دندان آسیب دیده بگذارید و اجازه دهید برای 10 دقیقه بماند. سپس دهان تان را با آب گرم بشویید. از این درمان حداقل 3 تا 4 بار در روز بهره ببرید.
  • بعلاوه می توانید با استفاده از اندازهی پنبه کمی روغن جوز هندی را مستقیما روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

10- سبزه گندم

آنتی بیروتکی های طبیعی موجود در سبزه گندم به مبارزه با پوسیدگی و کرم خوردگی دندان یاری می نماید و هم چنین درد ناشی از این بیماری های دندانی را از بین می برد. بعلاوه سبزه گندم سرشار از ویتامین A و E و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و منیزیم است که برای داشتن دندان هایی سالم و قوی ضروری هستند.

  • برای پیشگیری از پوسیدگی دندان روزانه نصف لیوان آب سبزه گندم را بر روی معده خالی بنوشید.
  • یک درمان دیگر آن است که یک قسمت آب سبزه گندم را با شش قسمت آب ترکیب کنید. این محلول را به مدت 1 دقیقه داخل دهان تان بگردانید و سپس آن را تف کنید. از این درمان 2 تا 3 بار در روز بهره ببرید.
  • بعلاوه می توانید اندازهی سبزه گندم را به آرامی و برای مدت طولانی در دهان تان بجوید. این کار ورزشی عالی برای افزایش قدرت لثه ها و دندان ها است.
منبع: فوت و فن / top10homeremedies.com

به "10 درمان خانگی برای کرم خوردگی و پوسیدگی دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 درمان خانگی برای کرم خوردگی و پوسیدگی دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید